ABU AmbassadeurClassic C4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU AmbassadeurClassic C4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU AmbassadeurClassic C4

Hej.

Jag är intresserad av att skaffa mig min första ambassadeur rulle. Jag har spanat in klassikern C4 5601.
    Men jag är lite osäker på om den rullen är gjord för de fiske jag kommer att utföra nu.
    Jag har spanat in spinnspön som har kast vikter från 10 gram till 40 gram. Även upp till 60 gram.
    Passar C4 till drag på vikter mellan 10 - 20 gram eller har ambassadeur någon annan rulle som passar bättre till ändamålet.

Från en nyfiken ny multirulle fiskare med dröm att äga sin egna ambassadeur rulle

Om ditt primära fiske är mellan 10-20 gram så skulle jag välja en 4601C4 i stället..mindre spole med mindre toaltvikt inkl. lina kommer göra den klart bättre lämpad. Den fixar även beten upp till 60 gram galant! 5601...funkar bäst från ca 20 gram.

Kommentera

Jag har ägt en av förra generationen. Hade den på ett spö 15-40 gram och det funkade utmärkt. Nuvarande generationen har ju lättare spridare, lättare spole och ett kullager till. Borde innebära att den kastar ännu bättre i den lättare delen av viktspannet. Och att dra iväg ett 60-gramsbete lär inte ge problem. Det finns ju några lågprofilare för lätta beten, men då får du inte en svensktillverkad rulle.
      Skit fiske
      Gösta

Kommentera

Mörrum rullarna t.ex 3601 är tillverkade för lättare fiske och med lite mer finess än classic modellerna.

/Apen

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
          Mörrum rullarna t.ex 3601 är tillverkade för lättare fiske och med lite mer finess än classic modellerna.

/Apen
          Fast liiiite dyrare..

Kommentera

Tack för svaren. Jag har kollar på mörrum rullarna också. Men dom känns lite för dyra i nuläget.
            Finns de någon annan ambassadeur rulle som skulle passa bättre eller är dom alla gjorda för tyngre fiske?

Kommentera

Ursprungligen postat av lintrassel Visa inlägg
              Fast liiiite dyrare..
              Visst är dem dyrare men prisbilden var inte med i den ursprungliga frågeställningen eller?

Ursprungligen postat av BobbyBobby Visa inlägg
              Tack för svaren. Jag har kollar på mörrum rullarna också. Men dom känns lite för dyra i nuläget.
              Finns de någon annan ambassadeur rulle som skulle passa bättre eller är dom alla gjorda för tyngre fiske?
              Nej Ambassadeurer är inte tillverkade för tungt fiske från början detta är en eftertanke i vårat moderna gäddfiske men jag hade valt precis som du en c4 (storlek 4601 finns ej vad jag sett dock finns 4600) om du vill ha just en c4 annars kanske en c3 4601 även om dem inte direkt har ryktet om sig att vara långkastande med tanke på kraften linspridaren stjäl men personligen gillar jag den klassiska knappen som c3 har bättre än Abus tumtangent som jag personligen ogillar du får även bättre tillgång till spolen när du bromsar kasten vilket kan vara bra när du lär dig kasta med en multirulle.

/Apan

Edit: Vad har hänt? 1500-1800kr för en c3a var har dessa nya "drömpriser" fallit in från?
              För dem pengarna skulle jag definitivt inte köpa en c3a i höstas fanns dem för 995-1195...
              Senast ändrad av Monkey; 2016-04-02, 09:12.

Kommentera

På Dogger.se tar de 1139:- för c3, men de verkar inte ha 4000-modellerna.

Kommentera

4600 lr 5500 kvittar. Kommer inte märkas några större skillnader i kastländer mellan rullarna. Har själv 1500c o 2500c där endast bredden skiljer mellan rullarna o ja har inte kunnat konstatera någon större skillnad vid kast mer än att linspridaren slår några ggr extra på den smalare 1500an.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Som jag sagt, så tror jag du får en du funktionsduglig rulle i en C4 4000- eller 5000-storlek för de betesvikter du nämner. Mer avgörande är för övrigt spöt... Mörrum har jag aldrig provat, men för runt tusenlappen får du en begagnad 2500C. En rulle som ur kartongen funkar utmärkt för vikter ner mot 10 gram och sedan ger stora möjligheter till förfining och trimning till en rulle för ännu lättare beten. Försök nypa en på Tradera så har du en fin utgångspunkt och något att bygga på varefter aptiten växer. Eller köp en C4! Det är kanske inte bästa rullen till 10 gram men desto bättre som allroundrulle i segmentet du nämner - och i princip bara att spola på lina...
                    Skit fiske!
                    Gösta
                    Senast ändrad av Gösta; 2016-04-02, 14:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 594 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46