Lönt att trimma 5001 tgc? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lönt att trimma 5001 tgc?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lönt att trimma 5001 tgc?

Komm över en 5001 tgc billigt som jag satte på ett sjösländan xp heavy pike 40/100 gram....min fråga är om det är lönt att byta till tex oljesintrade bussningar/hybridlager osv. Ska fiska max 100 gram med grejerna, det är inte aktuellt med fullt UT trim utan isåfall ngn form av budgettrim....tankar på detta?

Har även en vc pike som jag tänkt ha till tyngre fiske..duger rullen som den är eller ska man sikta på nya bussningar där med?

Hej!
    Jag kör själv kombinationen TGC-Sjösländan Heavy Pike. Det enda jag gjort med rullen är att jag bytt spolbussningen mot ett originalkullager som jag fick över när jag satte oljebronsbussningar i min 6000 C. Inbillar mig att den ska kasta lite bättre så, men om det verkligen är så vet jag inte eftersom jag inte provar med originallagringen på det spöt...
    Ska jag göra något mer så blir det nog ett kromat mässingstativ. Lagringen får vara så länge tills jag fiskat mer med rullen som den är nu, men om jag kommer på att jag ska byta så blir det svårt välja mellan keramhybridkullager och oljebronsbussningar...
    Men upp till 100 gram är jag rätt säker på att du kan ha rullen som den är till dess du själv känner att du vill modifiera den. Vill du göra den mer robust är det stativbyte och oljebrons som gäller, vill du att den ska snurra lite lättare så är ett kullager i stället för bussningen en bit på vägen.
    En i stort sett kostnadsfri förbättring du kan göra är att skära av den lilla plastvalken som låser mellandrevet, kolla att drevet snurrar lätt, annars en försiktig brotschning och sedan ersätta plastlåsningen med en spårryttare. Och nästa steg för att förbättra snurren är en dubellagrad evighetsskruv med lättare linspridare och keramisk knivbult, men då börjar vi lämna budgettrimmet bakom oss...
    Skit fiske!
    Gösta
    Senast ändrad av Gösta; 2016-03-13, 09:25.

Kommentera

Rullen blir ju aldrig sämre med oljebronsbussningar, men det är klart att den funkar utan också. ABUs egna lättade Ambassadeur C4-spole är också en bra komplettering till bussningarna, synd bara att ABU chockhöjde priset, fast det blir ju fortfarande betydligt billigare än UT-trimmet.

Det är klart att rullarna(de runda Amborna) duger som de är, men allting går ju att modifiera så de passar ännu bättre till det egna fisket och smaken. Det är som med bilar, en del kör std utan att bry sig så länge allt funkar, medan någon annan direkt slänger bredare däck och fälgar under bilen. Och byter fjädrar, dämpare och bussningar, för att inte tala om att vässa motorn.

Kommentera

Det enda den rullen behöver är regelbunden service, sen funka den lätt till 100g, så frågan är vad du anser lönt?

Mitt förslag på budgettrim är att satsa på bussningar, det ger en skönare och tystare rulle, sen en keramisk spårryttare. Sen kan du stanna där tills du tröttnar på linkapaciteten, då är det dags för en lättare, grundare spole.

Lättade mellandrev och kullagrad linspridare anser jag meningslöst på en rulle som ska användas över 40g, kulagrade linspridare är dessutom riktiga rostmagneter (när det gäller lager) så det kommer jag inte rekomendera någon.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Plasthållaren som håller mellandrevet tar du bort och så sätter du ett C-clip istället.

Har gjort det och bytt ut till keramhybrider och då blev det en betydligt trevligare rulle.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Antar att anders@gäddfiske menar keramisk knivbult... Skulle jag kombinera med lätt spridare. Däremot behöver du en spårryttare (ABU:s Artikelnumren 4490) till mellandrev et om du skär bort plastlåsningen.
            Skit fiske!
            Gösta

Edit: Här har du en nyttig tråd om trim av ABU:s multirullar:

Slå ihop en lite större beställning med tanke på ABU: frakter o avgifter.
            Senast ändrad av Gösta; 2016-03-13, 12:07.

Kommentera

Tack Gösta, jag var nog morrontrött, knivbult ska det så klart vara.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ok...tack för alla inputs.Blir nog bronsbussningar till att börja med iaf. Ska jag även beställa till vc pike rullen eller duger original grejerna? . Hur byter man bussningar smidigast?

Kommentera

Bussningar ska sitta tight så lite hjälp av värme och kyla kan göra livet lättare, bussnigarna i frysen ett tag och värm spolen lite försiktigt i ugnen. Annars är det bara lager ut, bussning in.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Med de betesvikterna de handlar om så skulle ja personligen inte lägga massa pengar på trim. Möjligen att ja skulle uppgradera bromsen o byta från lager till bussningar.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar