Små ambor. Vad är det jag har. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små ambor. Vad är det jag har.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Små ambor. Vad är det jag har.

Hej
    Vill börja fiska abborre med lättare beten 5-15g med multi. Sneglat på nya superrullar från Daiwa och Shimano, men så läste jag trådar här på FS om trimning av mindre ambor. Tror mina små som inköptes på 90-talet kan passa, men b
    örjade undra lite när jag tittade närmare. Click image for larger version

Name:	015.jpg
Views:	1
Size:	806,0 KB
ID:	1844989

Den till vänster köptes ny på slutet av 90-talet i trälåda. Ofiskad. Ingen info om utväxling men känner att den har IAR- (2500C)

Nästa från vänster köptes privat lite senare. På gaveln står 2500C IAR men känner att den inte har IAR. På andra gaveln står High Speed på ett klistermärke. Ett hopplock av säljaren kanske.

Den tredje från vänster köptes på 90-talet i skinnetui och är nog från 70-talet. Tror någon sa att ett år tillverkades den med dubbelvev på 70-talet. (2500C) Den har väl lägre utväxling?

Den till höger köptes också på 90-talet. På ena gaveln 1500C, på andra gaveln High Speed på ett klistermärke. Ingen IAR känner jag. Vilken utväxling kan det vara?

Mvh Lenne

Vilken guldgruva, ursäkta offtopic

Kommentera

dom där rullarna e inget å ha, jag kan köpa dom billigt av dig.

Kommentera

Dom kommer passa alldelest utmärkt till borrefisket. Största minuset är väl den låga utväxlingen som ja tror e 4.7/1. Men de går ju att byta till både 5.3/1 o 6/1.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Just det med utväxling funderar jag på. IAR känns det som jag kan klara mig utan. Den i trälåda har ingen info alls. De vanliga papperen som följde med har ingen teknisk info.

Den andra från vänster har jag fiskat västkustöring med flitigt. Använder små beten 8-15gr med litet luftmotstånd och det fungerar fint. Känner att gränsen för mig går vid 7-8gr för att ha bra kontroll. Har aldrig laborerat med C-broms, endast mek. bromsen. Sköljer efter fisket och öppnar och smörjer när andan faller på. Efter att ha läst trådar här känns det som att rullen har mycket mer att ge.

Den tredje från vänster är ofiskad av mig. Kanske den minst lämpliga att trimma.

Den sista (1500C) är också ofiskad av mig. Har fått på lina så den ska provas. Undrar mycket om utväxlingen på den. Kanske den bästa att trimma för borrefiske.

Tänker undvika dom lättaste dragen till borrefisket. Klarar jag från 5gr är jag toknöjd

Kommentera

Du kan ju alltid räkna varven på spolen på ett vevtag... Hur lätt som helst med en tejpbit på spole.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Tack. Känns bra att damma av och börja använda gamla "fynd"

Kommentera

Tackar för det tipset. Skall provas

Kommentera

Tack igen för tips. Spolen går knappt 5 varv på ett vevvarv på alla 4 rullarna. Bör väl betyda 4,7.1 i utväxling.

Kommentera

Jag har själv en 1500c som sitter på ett berkley chili 7-25g. Har även suttit monterad på ett savage gear baitcast finezze 4-18g. Med ut lager så är de inga större problem att kasta ner till 5g. Skulle tippa på att de blir ännu lättare med lättad linspridare o drev osv. Har även en 2500c men den har ja inte hunnit använda så mycke. Men den kommer användas till lite tyngre fiske upp till ca 50g. Ska du trimma så satsar du på en av dina 2500. Finns mer delar till dom.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 593 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46