Små ambor. Vad är det jag har. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små ambor. Vad är det jag har.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Har ni någon vänstervevad 25 som ni kan knänka till en som inte klarar av högervevade?
    Pga skada nu mer... Inte för de gick så jäkla bra före skadan heller, men nu klarar jag inte ens å öppna en redan öppnad skruvkork med vänsterhand då tummen la av efter skadan... Så kan inte alls balansera spöet med vänsterhand längre...

Har försökt vinna några i halvbra skick på tradera... Men när dem kommer upp över 3.8tusen... Börjar jag sne kolla på conquest 51 istället, men jag vill ju fortfarande testa dessa mytomspunna mojängerna...
    Tjena grabben!
    Välkommen till verkligheten... Varför tror du jag började högerveva vid 68 års ålder efter att bara ha fiskat vänstervevat?
    Det är synd att det ska vara så, men om det är ont om vanliga 25:or så är vänstervevade rena rariteterna. Eftersom jag är fysiskt förmögen att hålla spöt med vänster och veva med höger var det bara att traggla på...
    Sorry!
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Tjena grabben!
      Välkommen till verkligheten... Varför tror du jag började högerveva vid 68 års ålder efter att bara ha fiskat vänstervevat?
      Det är synd att det ska vara så, men om det är ont om vanliga 25:or så är vänstervevade rena rariteterna. Eftersom jag är fysiskt förmögen att hålla spöt med vänster och veva med höger var det bara att traggla på...
      Sorry!
      Skit fiske!
      Gösta
      Ja man kanske skulle pensionera sig tidigt... Så man har tid å lära sig.

Högersnurrande 25 rullar är inte ovanliga på tradera i alla fall, kommer upp nya dagligen. Vänstervevade ser jag komma upp minst en varannan vecka, för priserna dem slutar på vill man dock ha någon givande färg, inte den gamla tråkiga matta gråa.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Vänta bara om de ska letas en 1500
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag använder en lång rad med abus rullar. Från 2500 till 6500 cs pro rocket. Även revo premiere gen 3 och en MGXtreme. Inom rätt viktgränser är det ingen som kastar bättre än min trimmade 2500. Inte sämre heller för den delen. Säger rätt mycket om hur bra 25:an var som ny. Dock behöver den lite hjälp för att hänga med en modern LP rulle. Dubbellagrad linförare, rengjorda spollager samt oljade med en lätt olja samt en lättare trimspole gör underverk. Keramiska lager behövs inte. Och för guds skull, byt ut original broms till en modern i CarbonTex

Det enda jag inte gillar med 25:an är den knöliga kastbromsen. När den väl är injusterad så fungerar den hyffsat. Fungerar gör den men original bromsklutchar dammar! Däremot är bromsen en pain in the ass att justera. Pyttesmå bromsklutchar som inte sitter fast på sina pinnar. Man tappar en och annan blixtsnabbt om och när man tar bort spolen..... tummen fungerar bäst men det kräver lite invänjning.

Just det. Gillar inte heller den korta veven. Har bytt mina till en längre från en 5000 rulle
          Senast ändrad av Mankan G; 2016-02-21, 18:09.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Jag använder en lång rad med abus rullar. Från 2500 till 6500 cs pro rocket. Även revo premiere gen 3 och en MGXtreme. Inom rätt viktgränser är det ingen som kastar bättre än min trimmade 2500. Inte sämre heller för den delen. Säger rätt mycket om hur bra 25:an var som ny. Dock behöver den lite hjälp för att hänga med en modern LP rulle. Dubbellagrad linförare, rengjorda spollager samt oljade med en lätt olja samt en lättare trimspole gör underverk. Keramiska lager behövs inte. Och för guds skull, byt ut original broms till en modern i CarbonTex

Det enda jag inte gillar med 25:an är den knöliga kastbromsen. När den väl är injusterad så fungerar den hyffsat. Fungerar gör den men original bromsklutchar dammar! Däremot är bromsen en pain in the ass att justera. Pyttesmå bromsklutchar som inte sitter fast på sina pinnar. Man tappar en och annan blixtsnabbt om och när man tar bort spolen..... tummen fungerar bäst men det kräver lite invänjning.

Just det. Gillar inte heller den korta veven. Har bytt mina till en längre från en 5000 rulle

Här har man gått och drömt om en 25:a hur länge som helst för de inte har några nackdelar alls! Bara fördelar.
            Eller Tja, nackdelen är väl att de är det bästa som finns och därför kan man inte fiska med något annat efter man fiskat med en trimmad 25:a.

Kul att höra om nackdelarna också!
            Sådana små saker som gör att man kan leva med att inte äga en. För att hålla på att strula när man ska fiska orkar jag inte med.

Well well, tack för din input! Jag uppskattar ärligheten!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Vet inte om centrufugalbromsen är särskillt svår o justera. E ju liksom bara 2 pinnar som på vilken gammal 5000c som helst. Jag kör med 2 småvikter på min 1500 o 2 lite större på min 2500.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Såg när jag servade min i höstas att jag bara hade en centrifugalvikt... Hade fungerat fint halva sommaren (efter byte till de enligt Mankan G onödiga keramhybriderna som gav betydligt längre kastlängder på min 1500 än med orginallagren...). Noll mekanisk broms i normalfallet, åtdragen så att den frikopplade spolen precis inte kunde röra sig i sidledd vid motvind. Förstår inte problemet. Har aldrig hållit på och justerat vikter på någon rulle under fiske (2-3 aktiverade på mina rullar med sexviktersbroms).
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                  Här har man gått och drömt om en 25:a hur länge som helst för de inte har några nackdelar alls! Bara fördelar.
                  Eller Tja, nackdelen är väl att de är det bästa som finns och därför kan man inte fiska med något annat efter man fiskat med en trimmad 25:a.

Kul att höra om nackdelarna också!
                  Sådana små saker som gör att man kan leva med att inte äga en. För att hålla på att strula när man ska fiska orkar jag inte med.

Well well, tack för din input! Jag uppskattar ärligheten!
                  Akta dig för att prova..!

Kommentera

Jag var nog lite för otydlig tidigare. Har du ett par bra lager i stål så är mervinsten med keramiska lager oftast rätt liten. Vid torrsnurrning på land och urkopplad linförarskruv så är skillnaden stor. Med inkopplad linförarskruv och vid fiske vid ett vatten så är skillnaden OFTAST obetydlig. Linförarskruven bromsar mycket mer än vad ett par bra stållager gör. I alla mina rullar så har jag faktiskt bara stött på dåliga originallager vid ett tillfälle. När jag byter stoppar jag dock i keramiska. Man får mycket bättre resultat med en kullagrad linförarskruv och en lättare spole. Spolen till 25:an väger 17 gram helt tom medan tex spolen till Revo Premier gen 3 väger endast 10 gram (med broms och ett lager). Lägg då även till att 25:an tar mycket mer lina än vad en Premier gör. En lättare spole accelererar lättare och de flesta borde förstå att skillnaden är rätt stor på dessa två rullar. Byt till en spole från Avail eller UT så är de nästintill jämförbara.

När det gäller kastbromsen så var jag nog otydlig även här. Den fungerar utmärkt men OM du vill ändra pga motvind, lättare/tyngre bete etc så är det MYCKET enklare på en modern rulle med en ratt på utsidan. Det är i sig inget större problem med att byta bromsklutschar på 25:an men de är små och lätta att tappa bort. De sitter inte fast på stiften som kluscharna gör på de större rullarna med 6 bromsklutschar. De kan lätt ramla bort när man plockar bort spolen om man inte är försiktig. Så summan av min kritik mot 25:an är att det är snarare att det är mycket enklare att justera bromsen på en modern LP rulle. Håller man sig till ett begränsat olika vikter vid sitt fiske så, tex 10-20 g är det absolut inget problem eller om man lär sig använda tummen för att kompensera. Men om man tänker sig använda sin rulle från UL till tyngre 50 g vilket 25:an lätt klarar av så anser i alla fall jag att spannet är för stort utan att justera bromsarna. Det är bra mycket enklare för en nybörjare med en modern LP rulle än vad det är att använda tummen på en 25:a med feljusterad broms. Med lite erfarenhet så går det som sagt att åtgärda med hjälp av tummen. Nu har ju TS nämnt att det handlar om 5-15 gr beten och då är det absolut inga problem.

Ett tips jag läste någonstans jag inte minns var är att packa ner ett par örontops (med ihåliga pinnar) i fiskelådan. Dess skaft fungerar utmärkt som bromskluschar till 25:an. Klipp av dem i önskad längd för att justera tyngden. De har en annan utmärkt egenskap också och det är att de inte dammar. Det ska även fungera med bläckpatronen i en vanlig BIC penna. Tom givetvis men denna lösning har jag inte provat själv. Däremot fungerar örontoppsen utmärkt. jo jag har tappat bromskluschar på stränder vid några tillfällen. I och för sig under test och injustering av min nytrimmade rulle. När den väl var färdigjusterad så har jag inte haft behovet att justera bromsen mer.

Glömde faktiskt ytterligare ett problemområde med 25:an. Spollagren sitter inte i spolen utan i gavlarna. Det är rätt lätt att fett från växelhuset letar sig in i lagret på vevsidan om man varit lite för frikostig med fett på dreven. Har hänt mig vid ett par tillfällen. Spolen snurrar då allt annat än lätt.

Jag uppskattar inte heller den ultralåga utväxlingen i 25:an utan IAR. Rullar med IAR passar mitt fiske bättre. Inte pga IAR utan tack vare dess snabbare utväxling. En annan fördel med IAR rullar är att de har fyra återställningsklackar istället för två för frikopplingen. På rullar utan IAR kan man i bland få veva rätt långt innan frikopplingen låses igen.

Kontrollera även att mellandrevet snurrar lätt. Oftast använder i alla fall jag en 25:a till lättare beten. Ju lättare beten desto större påverkan har tex ett trögsnurrande mellandrev. Om drevet är av typen självlåsande så KAN det räcka med att ta bort låsflänsen och ersätta den med ett c-clip.

Hur är då 25:an att fiska med? Helt underbar. Mycket skönare än både min Premiere och MGXtreme. Inte lika effektiv men roligare, charmigare och kastar lika långt med rätt prylar i rullen. Dessutom är den mycket snyggare.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2016-02-21, 21:58.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Bra skrivet. Jag fiskar även upp till -80-85g med en av mina 25;or, i den har jag original spole.
                      Jag kör minimalt med fett i rullarna men plockar ner de ofta istället. Jag har olika 25;or till vad jag fiskar och vikt på dragen då skall det mycket för skatbo. Ju lättare kastvikt ju mer viktigt med rengöring. /Ingemar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46