Ursprungligen postat av lintrassel
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Små ambor. Vad är det jag har.
Collapse
X
-
Hej Gösta.
Ser att du är väl insatt i trimning av små ambor. För mig är det en helt ny värld. Har satt en viktgräns på 5gr då jag inbillar mig att lättare blir jobbigt. Vill känna hyfsad bra kontroll. Spinnare och wobblers på 5gr blir något annat än mina kustöringsdrag på 8-15gr som gärna är slimmade. Förstår att de roterande delarna du räknar upp förbättrar rullen. Uppgradering av bromsen förstår jag också, men novisen förstår inte varför du byter stativ.
Mvh Lenne
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lenne Visa inläggHar det motsatta "problemet". Hopplös högervevare. Har gjort allvarliga försök att vänsterveva, men är så tröglärd att jag ger upp varje gång. Blev kanske för många år med Abu maticarna.
ABU´s och PENN´s samt andra tillverkares allra första multirullar var högervevade. Franska Mitchell haspelrullar var ursprungligen vänstervevade....
Sedan det amerikanska jerkbaitfisket blivit alltmer populärt även här i Skandinavien har många av senare års multirullar blivit vänstervevade. Detta beror säkerligen på att de flesta jerkbaitfiskare är högerhänta och därför vill hålla spöt och drilla fisken med den starkare högra handen....
Själv är jag vänsterhänt och kan veva med båda händerna men föredrar att hålla spöt i vänster hand och rullveven i höger hand.....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-20, 17:36.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inläggKinky......blir man sån av för mycket Ambassadeurporr ???
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lenne Visa inläggTackar Jimmy. Har skaffat några nya spön som ska testas. Daiwa Osprey 8" 7-15gr, Lawson 8" 7-25gr och Abus Vendetta 7,6" 5-20gr. Ska kolla rulltrim i trådarna här. Hitta rätt nivå på trimningen så det passar mitt behov. Risk att fastna i träsket här känner jag, men jäkligt kul.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lenne Visa inläggHej Gösta.
Ser att du är väl insatt i trimning av små ambor. För mig är det en helt ny värld. Har satt en viktgräns på 5gr då jag inbillar mig att lättare blir jobbigt. Vill känna hyfsad bra kontroll. Spinnare och wobblers på 5gr blir något annat än mina kustöringsdrag på 8-15gr som gärna är slimmade. Förstår att de roterande delarna du räknar upp förbättrar rullen. Uppgradering av bromsen förstår jag också, men novisen förstår inte varför du byter stativ.
Mvh Lenne
Men för att komma till din fråga: Om man kostar på nya kullager i en rulle så är det väsentligt att stativet är rakt! Att de båda lagerlägena linjerar. Vid motortrimning snackar man linehoning, en operation för att vevaxellagren ska sitta exakt i linje. En skevhet kan här, precis som i en fiskerulle (särskilt när lagren sitter i gavlarna) ge snedbelastning på lagren och göra att de inte funkar optimalt. För att eliminera den risken, nu och i framtiden bytte jag till kromade mässingstativ i de tre smårullar jag fiskar med... Ett betydligt mera vridstyvt stativ än ett i aluminium...
Och apropå trimdjungeln, min NOS-rulle från 2007 och numera även min 1500 kommer att få vila i frid i finskåpet, två 25:or kommer att få sköta fisket upp till ca 40 gram.
Och en sak till. Vill du veta mer så är Wiloboken och KeBa bra källor för att ösa 25-kunskaper ur... Men, som sagt, särskilt Ingemar har varit förödande för mig
Skit fiske!
Gösta
Edit: Kan tänkas att ännu en finrulle för displayskåpet är på ingång...Senast ändrad av Gösta; 2016-02-20, 19:04.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lenne Visa inläggHej Leif
Tackar för erbjudande men avstår. Fina rullar du vill byta med. Har redan 2 rocket rullar och 2 calcuttor. Den ena calcuttan var nog den första som kom ut (silverfärgad 200).
Mvh LenneSenast ändrad av Gösta; 2016-02-20, 19:13.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 593 visningar
0 gillar