Problem med helt ny Ambassadeur 5601 jb hs "frikoppling" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med helt ny Ambassadeur 5601 jb hs "frikoppling"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med helt ny Ambassadeur 5601 jb hs "frikoppling"

Hejsan! Jag köpte min första Ambassadeur för några dagar sedan. Men har märkt att när jag frikopplar spolen och sedan vevar hoppar inte frikopplingen ur, alltså spolen snurrar inte. Har sökt lite men kan inte hitta vad det direkta felet är.

Har inte hunnit fiska med den eller något köpte den med på spolad lina på söders sportfiske i veckan och har ingen lust åka ca 20 mil eller skicka den. Har ej öppnat rullen.

Tack på förhand för tips!

Obs ! Problemet kommer inte varje gång jag frikopplar, men tycker knappen är lite seg, och om jag drar ut och in vid centrum av vevaxeln så tycker jag det är lite glapp, men kanske bara är jag som är petig och har inget att jämföra med.
    Senast ändrad av bergman011; 2016-02-18, 20:09.

testat att spänna stjärnhjulet till bromsen?

Kommentera

Samt att den mekaniska bromsen inte är helt utskruvad. Den "mutterkopp" som trycker på spolaxeln utifrån. På Min rocket kan det inträffa om jag haft isär den och bara satt dit "kopparna" sas.

Men den har en på varje sida. Din har väl bara på ena sidan tror jag. Så det kanske inte kan hända på din. Har aldrig haft en JB själv.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Hoppar tangenten/knappen till frikopplingen ut när du vevar? Gör den de så ska de bara vara att lossa på mekaniska kastbromsen o spänna slirbromsen. Annars e de något i rullen som inte sitter som de ska lr e trasigt.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det är lika bra att du river ner hela rullen i molekyler, du hittar instruktioner här på fiskesnack, sen ringer du söders imon och berättar problemet samtidigt som du beställer lite trimdelar, olja och fett/ mvh

Kommentera

Men har märkt att när jag frikopplar spolen och sedan vevar hoppar inte frikopplingen ur, alltså spolen snurrar inte.
            Hoppar frikopplingstangenten/plattan tillbaka när du börjar veva eller det är den om hänger sig ?

och om jag drar ut och in vid centrum av vevaxeln så tycker jag det är lite glapp,
            Förstår inte riktigt vad är det du drar ut och in, spolen i sidled ?

men tycker knappen är lite seg
            Du drar spolen något lite bakåt innan du trycker ner knappen eller ?
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-02-18, 21:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av bergman011 Visa inlägg
              Hejsan! Jag köpte min första Ambassadeur för några dagar sedan. Men har märkt att när jag frikopplar spolen och sedan vevar hoppar inte frikopplingen ur, alltså spolen snurrar inte. Har sökt lite men kan inte hitta vad det direkta felet är.

Har inte hunnit fiska med den eller något köpte den med på spolad lina på söders sportfiske i veckan och har ingen lust åka ca 20 mil eller skicka den. Har ej öppnat rullen.

Tack på förhand för tips!

Obs ! Problemet kommer inte varje gång jag frikopplar, men tycker knappen är lite seg, och om jag drar ut och in vid centrum av vevaxeln så tycker jag det är lite glapp, men kanske bara är jag som är petig och har inget att jämföra med.
              Ta Med rullen till handlaren så visar de hur du justerar de olika bromsarna

Kommentera

Tack för alla svar! jag plocka isär och satt ihop och nu fungerar det så vet inte vad som var felet, men den mekaniska bromsen var inte åtdragen någonting nästan..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Hoppar frikopplingstangenten/plattan tillbaka när du börjar veva eller det är den om hänger sig ?

Förstår inte riktigt vad är det du drar ut och in, spolen i sidled ?

Du drar spolen något lite bakåt innan du trycker ner knappen eller ?
                  Glappet jag får är när jag håller vid stjärnhjulet och drar utåt från rullen, vet inte om det ska vara glapp fritt där eller vad det är för "tolerans"

Kommentera

Glappet jag får är när jag håller vid stjärnhjulet och drar utåt från rullen,
                    Om det är veven du håller i när du drar så är det normalt med ett litet glapp.

Även stjärnhjulet vickar lite grann det är helt normalt.

Tack för alla svar! jag plocka isär och satt ihop och nu fungerar det så vet inte vad som var felet, men den mekaniska bromsen var inte åtdragen någonting nästan..
                    Fint det löste sig.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-02-18, 23:04.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar