Bra inkapslad rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra inkapslad rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra inkapslad rulle?

Lite halv, konstigt. Men jag har fått för mig å testa ordenlig inkapslad rulle i sommar, köpte ett fladen rosa på Ö&B föra sommaren för å fula mig. Men tro på fan att jag inte fick en Id på biltema spöket på 10 kastet hahaha! Aldrig känt sån lycka som när jag stod där å "drillade" in min id med en gnislande chromerosa rulle!

Hur som har jag get mig fan på att jag ska ta fler arter på detta sättet, tyvärr... Gick rullen sönder när spöet trillade ner från en bänk, spöet var redan kast från början...

Så nu funderar jag på å köpa "seriösa" grejor istället, vilken rulle ska man akta sig för och kan man ha vilket spinn spö som helst? De man fick till hade kort butt och ingen trigger, så kände som jag skulle råka kasta iväg de vilket kast som helst..

Vilka spön funkar? Och vilka rullar är å föredra? Har kollat lite på dem "nya" från abu, men funkar dem?
    Ska ju helst vara vänstervevad elr så man kan ändra själv, för de kunde man inte på fladen möget...
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Bästa rullen utan konkurrens är Daiwa Gold Cast. Har kryssuppläggning och bra slir.

Kommentera

Köp en gammal, dvs från den tiden de tillverkades i Svängsta, Abumatic. Visserligen blir du tvungen att lära dig att veva från rätt håll men funktions- och kvalitetsmässigt är det ingenting nytillverkat som slår dessa slitvargar. Att man ganska lätt kan hitta en i gott skick för löjligt små pengar - köpte nyligen en 110:a i nyskick för 100:- - gör inte dealen sämre.

Ska du kasta efter gös och gädda funkar ett RST LF Cobra bra tillsammans med tex en Abumatic 150/170 fylld med 0,30/0,35 mm nylon. Är det mest abborre som står på programmet så välj någon av de mindre rullarna, 0,22-0,25 mm lina och tex ett sådant här spö.
      Senast ändrad av lausvik; 2016-01-26, 15:08.

Kommentera

Om du ska satsa på en begagnad enligt lausviks råd, så är även de abumatic som tillverkades i Japan på 80- och 90-tal värda att kolla på. Till exempel abumatic 1075 är en fin rulle. Men vänstervevat blir svårt att hitta :/

Kommentera

testa Abumatic 170 och ett draugen d3?

Kommentera

Abumatic 290 körde jag med i unga år. Top of the line i ABU´s sortiment av inkapslade då och tror inte ABU tillverkat någon bättre!

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
              Pro Rocket 4500 problem
              av elgfan
              På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
              igår, 06:11
            • elgfan
              Pro Rocket 4500 problem
              av elgfan
              På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
              igår, 06:11
            • elgfan
              Pro Rocket 4500 problem
              av elgfan
              igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 576 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
            217 svar
            30 195 visningar