Tips på haspel för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på haspel för gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på haspel för gäddfiske

Tjena

Skall köpa en haspelrulle för de tyngre dragen 50-150g och enbart för gädda. Har idag en Abu Garcia Revo SX30 men behöver något större. Vad har ni för tips? Gärna tips på ABU/Shimano

Tjenare finns en lång tråd om detta...

Själv köpte jag mig ett biomaster select shad från shimano och matchade den med en shimano biomaster 4000 med 30pounds power pro. Jag valde en rulle med lite lägre utväxling för större beten och i aluminium då jag ville ha lite motvikt så det inte blir så framtungt när man fiskar, rullen kunde gärna fått vara lite tyngre men jag behöver inte linkapataciteten hos en 5000/6000 så då blev det en 4000.

/Apan

Edit: hoppas det hjälpte lite iallafall.
    Senast ändrad av Monkey; 2016-01-24, 13:02.

Kommentera

Har försökt radera ena då det blev något felmeddelande. Men kan tyvärr inte radera då det står att jag ej har behörighet

Kommentera

De flesta shimano 4000 rullar från ca 2000kr och uppåt fungerat utmärkt och håller. tex Shimano sustain 4000fg, SHIMANO RARENIUM CI4+ 4000FB, SHIMANO BIOMASTER 4000FB mm. Abus haspelrullar ger jag inte mycket för. Köp en bättre shimanorulle och ta han om den så har du en rulle som håller många år.

Ps håll koll på säljes annonserna här på fs så kan du göra klipp ibland... Eller köp silverbonkarens rulle han brukar ta hand bra om sina rullar...

// Matte
        Senast ändrad av Matte77; 2016-01-24, 15:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lillhake Visa inlägg
          Har försökt radera ena då det blev något felmeddelande. Men kan tyvärr inte radera då det står att jag ej har behörighet
          Jag ordnade det åt Dig så ingen fara på taket ;-)

Kommentera

Tack[emoji2]

Kommentera

Det ligger en Shimano Aspire 4000 FA på Tradera. Får du henne till ett bra pris så har du en rulle som klarar 50-150(!)g. Den modellen låg bara snäppet under en Stella FB.
              En Ci4(+) eller Zaion rulle som ska klara 150g regelbunden tror jag inte riktig på. Inte alls en Vanquish skulle jag belasta med 100-150g regelbunden fast det är en grym rulle.
              Tyskarna fiskar mycket med haspel rund Rügen i den klassen. De rullarna som klarar sig där är Shimano Stradic (alumodeller), Biomastern, Twinpower, Stella, Aspire (om du hittar en).
              Men du har också grymma Daiwa rullar: Caldia, Certate, Infinity och Exist.
              Det är mina rekommendationer baserad på mitt tycke och vad jag vet som funkar rund Rügen med tunga jiggar

Kommentera

Ursprungligen postat av Lillhake Visa inlägg
                Tjena

Skall köpa en haspelrulle för de tyngre dragen 50-150g och enbart för gädda. Har idag en Abu Garcia Revo SX30 men behöver något större. Vad har ni för tips? Gärna tips på ABU/Shimano
                Hej Johan;

För tunga beten upp till 150 gram rekommenderar jag dig att komplettera din förnämliga Revo SX30 med en Ambassadeur 7000CS Pro Rocket som den här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ... Ambassadeur 7000 är en långkastande rulle för stora wobbler, jiggar och skeddrag... en rulle som du kan lita på när du drillar stora Gäddor i Monsterklass...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2016-01-24, 19:38.

Kommentera

Tungspinn frestar på. Själv skulle jag föredra en rejäl sak med metallstativ och snäckdrev, tex en gammal D.A.M. Quick 3000 (som är en av de tuffaste haspelrullar som någonsin byggts). Lintrissa i volframkarbid och bromsbelägg av asbest. Metallspole. Tar 140 m 0,40 mm nylon. Hur den klarar flät/superlina vet jag inte, dvs håller gör den nog men hur linuppläggningen blir med flätlina har jag aldrig testat. Men å andra sidan så är det mycket skönare att kasta tunga beten med 0,40 mm nylon än med flätlina. Lättare att hitta är en ABU Cardinal 66 eller 77 som också är väldigt gedigna rullar (men inte lika ruggigt pansarvagnslika som quicken som även slår dem på fingarna vad gäller slirbromsen). Vilken som helst av de nämnda rullarna i vettigt skick kan man hitta för några hundralappar.

Sedan kan man ju - om man vill ha lätt rulle och flätlina - alltid köpa någon modern, någonstansiasienbyggd, rulle i storlek 4000-5000 med plaststativ. Då skulle jag satsa antingen på en hyfsat robust men inte alltför dyr rulle (livstidskvalitet kan man ju ändå glömma om man handlar nyproduktion i "rimlig" prisklass) som tex Daiwa Exceler 4000 som man bör kunna hitta strax under tusenlappen.

Kommentera

En riktigt grym rulle är Daiwa certate, för drygt 4 släng, fiskar man mycket i saltvatten är annars ballistic grym som är helkapslad med Mag Seal

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46