Tre likadana lågprofilrullar med olika namn?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tre likadana lågprofilrullar med olika namn??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tre likadana lågprofilrullar med olika namn??

    Hejsan alla nya vänner.. Jag är newbee på fiskesnack.
    Jag har precis köp en ny lågprofilrulle vid namn Dam brani... Inget speciellt rulle egentligen. Men det som jag tycker intressant är då jag googlade och letade mera info om rullen. Då fick jag syn på en annan rulle som såg exakt som Dam rullen fast vid namn BFT pelagio 7700 csc. Lite förvirrad... Sedan fick man syn på en svart Gunki rulle som också ser likadan som DAM och BFT... FÖRBANNAD!!
    Jag är 99% säkert på att en sådan rulle finns på typ.alibaba eller aliex som kostar 90% billigare. Visst har vi alla blivit lurad av dessa stora företag?? Vi är så dumma som lägger ut mellan 1500-2500kr för ett liten märket på rullen. Snälla finns det någon här inne som kan föra vidare till BFT, DAM och GUNKI. Fy skäms på er GRISAR!!
    Har tappat förtroende för dessa lata företag som inte kan dra fram egna produkter. Hoppas ni håller med
    Bifogade filer

  • #2
    Välkommen till Fiskesnack!
    Detta är något som diskuterats flera gånger innan och du har tyvärr helt rätt =/. BFT och flera andra märken har inte egen produktutveckling och tillverkning av rullar utan de köper i princip från fabrik, ändrar några komponenter och sätter sedan sina märken på produkten. Perfekt exempel på detta är DAM Brani och BFT Pelagio 7700, exakt samma chassi, 5 grams viktskillnad och olika utväxling.
    Sen är BFT ett exempel på märken där du kan köpa rullar från aliexpress.com med exakt samma utseende för en bråkdel av priset. Om det är samma komponenter inuti vet jag inte, men de här på forumet som har köpt från aliexpress säger att det inte är mycket skillnad.

    Kommentera


    • #3
      Hade BFT's första rulle och det var samma sak med den.
      Den funkade ok för vertikalfiske ett tag, bytte sen bort den till en kompis som hade mer otur med den...rullen gick isär vid nåt hugg eller liknande och det var förstås skitsurt. Jag skar mig också på en vass detalj på yttre plasthöljet första gången jag använde rullen minns jag.
      BFT har annan utrustning som är bättre, dock kommer jag aldrig handla deras rullar mer.

      Kommentera


      • #4
        Detta är ingen hemlighet för de som är insatta i det men tittar man bara på en ny rulle så tittar man på märke och pris vanligtvis.
        Då blir det som så att man köper ett känt märke till ett vettigt pris och då kan det bli som det har blivit i ditt fall.

        Jag håller med om att det är ren skit och det är fult som fan. Men det är så det fungerar, det är inte bara med rullar utan det gäller det mesta.

        De flesta saker som man kan köpa med ett märke i Sverige/västvärlden som är tillverkade i Kina kan man köpa utan det märket från Kina till en bråkdel av priset.

        Det kan vara som så att det är en kopia och det är skräp, men det kan även vara som så att det är precis samma sak förutom att det utan märke och/eller en annan färg.


        Kompisen tittade på en ny haspelrulle och var inne på en BFT, men det slutade med att han köpte en BFT från Kina för en tusenlapp mindre(ungefär).

        Det du köper till ett dyrare pris är:
        * Märke
        * Garanti
        * Import(skatt, moms osv)
        * Mellanhänder

        Jag personligen föredrar att köpa samma rulle från Kina för en bråkdel av priset och om den går sönder så har jag råd att köpa ytterligare 3st till innan jag är uppe i samma pris....
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Badge engineering och gemensamma plattformar har ju länge varit vanligt inom bilindustrin...
          Gösta

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Icamannen Visa inlägg
            Hejsan alla nya vänner.. Jag är newbee på fiskesnack.
            Jag har precis köp en ny lågprofilrulle vid namn Dam brani... Inget speciellt rulle egentligen. Men det som jag tycker intressant är då jag googlade och letade mera info om rullen. Då fick jag syn på en annan rulle som såg exakt som Dam rullen fast vid namn BFT pelagio 7700 csc. Lite förvirrad... Sedan fick man syn på en svart Gunki rulle som också ser likadan som DAM och BFT... FÖRBANNAD!!
            Jag är 99% säkert på att en sådan rulle finns på typ.alibaba eller aliex som kostar 90% billigare. Visst har vi alla blivit lurad av dessa stora företag?? Vi är så dumma som lägger ut mellan 1500-2500kr för ett liten märket på rullen. Snälla finns det någon här inne som kan föra vidare till BFT, DAM och GUNKI. Fy skäms på er GRISAR!!
            Har tappat förtroende för dessa lata företag som inte kan dra fram egna produkter. Hoppas ni håller med
            Hej Jan Truong;

            Du kan arkivera rullarna ovan i "runda arkivpärmen" under diskbänken och förslagsvis köpa en svensktillverkad ABU Ambassadeur 2500C eller någon annan i Sverige tillverkad Ambassadeur-rulle som du gillar...

            God Jul!

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

            Senast ändrad av Old Firehand; 2015-12-14, 22:08.

            Kommentera


            • #7
              For ABU har absolutt aldri fått noe produsert i lavkostland, slengt på et klistremerke og ganget opp prisen.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                For ABU har absolutt aldri fått noe produsert i lavkostland, slengt på et klistremerke og ganget opp prisen.
                HAHA, nä-ä. (obs, ironi!)
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #9
                  Daiwa har 5 egna rullfabriker, där det tillverkas Daiwa rullar. Andra får hyra in sig hos div. Andra fabriker som lever på att tillverka rullar åt div företag som sätter sitt namn på ett chassi.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    For ABU har absolutt aldri fått noe produsert i lavkostland, slengt på et klistremerke og ganget opp prisen.
                    En anledning att köpa en rund...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 103 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 551 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 182 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X