Availbroms eller ABUS egen magnetbroms? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Availbroms eller ABUS egen magnetbroms?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Availbroms eller ABUS egen magnetbroms?

Hej. Står i valet o kvalet att utrusta en av våra rullar med magnetbroms. Har sedan tidigare en 5600 C5 MagX som fungerar brilliant. Hur bra är magnetbromsen från Avail i jämförelse? Problemet är att den rulle som ska uppgraderas har fel gavel. Dvs det finns inget uttag för reglerknappen om jag väljer Abus eget system. Med avail justerar man bromseffekten med en insexskruv innanför spolen. Inte helt optimalt men i alla fall bättre än ett ojusterbart Abu. Alternativet är att köpa en ny gavel men då blir det i fel färg.

Är det förresten någon som vet varför Abu slutat med magnetbroms på de runda rullarna? I alla fall i Europa. I USA går det tydligen fortfarande att köpa tex 6500 CT mag. Varför inte i Sverige? Tycker det är riktigt bra med både mag och centrifugalbroms som jag har i C5:an från början men även har monterat in i min 6500 CS rocket i efterhand.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Jag är också förtjust i kombinationen centrifugal/magnet och tycker definitivt ABU borde ha en klassisk Mag i sitt sortiment!

Köpte hem Avails magnetbroms till en 5500 Sunset Orange för 6-8 år sedan ungefär. Använde den en hel del men såg inte riktigt fördelarna då den var gömd under gaveln.
    Att plocka bort tre skruvar då och då i båten för att justera bromsen var inget som passade mig så den blev liggande hemma bland reservdelarna.
    Det går att borra gaveln och på så vis göra bromsen externt justerbar men då kan man lika gärna bygga en monomag med monsterreglage...
    Availbromsen gjorde för övrigt sitt jobb rent funktionsmässigt, relativt billig är den ju också.

Kommentera

Det är bara i Sverige de inte säljs.. Kolla Storbritannien. Där är CT rullarna stora.. Och de flesta är utrustade med magnet.
      Riktigt smart system med både magnet och centrifugal broms..
      Anledningen att de inte säljs här är att vi ska bara köra med asiatiska tvålkoppar..
      Har själv en 4600c5.. Blivit lite av en favorit.. Och givetvis en 6500 CT magnet med TG spole och lager..

Kommentera

Tackar för informationen. Ni är underbara

CT är ointressant men mag o centrifugalbroms vill jag ha.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Finns även äldre kul rullar med både magnet och centrifugalbroms. Tänker på de Svängstatillverkade lågprofils 3000-rullarna som funnits under många namn (SM3000C, TP3000C osv.). Dessa är perfekta med en fibervikt i centrifugalen och magnet som finjustering! Eftersom dessa är "hopplöst omoderna" i mångas ögon kan man fynda dem till bra priser på nätet. Funktionsmässigt är det verkligen inte omoderna..

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Tackar för informationen. Ni är underbara

CT är ointressant men mag o centrifugalbroms vill jag ha.

Jag säger bara.. Våga testa CT. Tror mig, de är beroende framkallande...

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Jag har testat ct. För jobbigt med att behöva styra linan själv. Föredrar lite kortare kast pga lknförarmekanismens förluster

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Jag har testat ct. För jobbigt med att behöva styra linan själv. Föredrar lite kortare kast pga lknförarmekanismens förlusten

Men jag håller med dig. Känslan av att betet aldrig landar är rätt skön.

Kommentera

Men jag håller med dig. Känslan av att betet aldrig landar är rätt skön.
                  Att styra linan med fingrarna är inte så svårt, tar några timmar att lära sig men väl värt besväret

Kommentera

Kul! - här en samtida tråd som min om intresset för dubbelbromsade rullar...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46