Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Anteman, färgschemat på min 45a går väl ihop helt okej egentligen med de svarta detaljerna, lite guld och så vidare. Det må vara helgerån att slänga på ett svart stjärnhjul och en dylik vev på ett klassiskt mässingsbygge men den är som sagt byggd att vara en gäddmaskin och ur den synvinkeln är rullen väldigt lyckad!...
    Nej, det är inte så att det skär sig i ögonen när man tittar på den!
    Jag är ingen ortodox Classic-fan (fiskar mest japaner) så för mig funkar som sagt böjda vevar och stjärnhjul även på en äldre, rund Ambassadeur, det är nog mera så att just jag föredrar en-två basfärger utan alltför mycket av accenter - tycker det blir lättare att få den lira med spöt då. Din förra 6000 var ett bra exempel, svart och silver.. synd att du inte har gaveln kvar... förstår att du inte vill sätta borren i de klassiska gavlarna...

Fick jag välja färg på min 5600 C4 Mag så låg denna bra till då jag har ett Westins Powershad som väntar:
    Click image for larger version

Name:	Millionaire.jpg
Views:	1
Size:	164,8 KB
ID:	1779821
    Helst utan "regnbågen" på vänster gavel men smaken är som baken - låt alla blommor blomma... Och se där -vev och stjärnhjul är svarta...

...
    Jag är nämligen väldigt nyfiken på hur en småvässad 4000 med Magtrax fungerar till mediumlätt spinnfiske jämfört med mina japaner.
    Även om jag inte tycker Magtrax är ett överdrivet bra system så är den externt justerbara bromsen beroendeframkallande och jag har svårt att klara mig utan den. Motsägelsefullt men motsägelsefullheten ingår väl i rullnörderiet?

Tyvärr har jag upptäckt mitt beroende på senare år då jag sålt av alla rullar jag tidigare ägt med skåran i icke vevgavel som krävs för att bygga en Mag.

Kanske blir det en donator-C4 med lite andra delar, vem vet.
    När jag väl format en plan och byggt min magnetbromsad 45a för lite lättare fiske får jag väl lov att återkomma till den här tråden och rapportera hur det blev, om trådskaparen tillåter.
    Ja, en intressant test även om jag tror (utan att alls veta) att det enkla Magtrax gör sig bäst för det lite tyngre fisket. Magtrax är ju inte Magforce V eller Z precis men vem vet? Om du ämnar pröva, rapportera så mycket du vill!
    Senast ändrad av anteman; 2015-11-26, 17:52.

Kommentera

Magtrax fungerar kalas för mig i mitt fiske. På min 6500 raket med eftermonterad original magnetbroms använder jag beten mellan 40-160 g. På min 5600 C5 mag oftast mellan 18-60 gr. I bland även en McRubber på 100. Fungerar hur bra som helst. Ska väl även lägga till att bägge rullarna är trimmade till tårna. UT resp Avail med lager överallt där det går och lite till
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ok, om en 5600 levererar bra vid 18-60g så bör en "Jontatrimmad" 4600 för mediumlätt fiske klara det från, tja 8-10g...? Lägre än så behövs inte för mig iaf, då greppar jag haspeln
        Senast ändrad av anteman; 2015-11-30, 11:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ok, om en 5600 levererar bra vid 18-60g så bör en "Jontatrimmad" 4600 för mediumlätt fiske klara det från, tja 8-10g...? Lägre än så behövs inte för mig iaf, då greppar jag haspeln
          Nu ska vi inte gå händelserna i förväg, till -15 gram har man ju japaner.

Skämt åsido. Jag skulle personligen aldrig använda en klassisk Ambassadeur som förstarulle till fiske med beten under 15 gram.
          Det går utan problem att bygga en Ambassadeur 4-5-6000 som klarar väldigt lätta betesvikter men jag tycker att även en 4000 blir på tok för stor för så lätta spön.
          Då fiskar jag till 99% i mindre insjö med korta spön, till havsöring och liknande är det kanske en annan sak.

Nu brukar jag "dumma ner" mina egna byggen, använder nästan alltid bara två kullager då jag tycker att fler än så stjälper mer än de hjälper.
          Men ska jag bygga en lite mer lättkastande magnetbromsad 4500/4600 så blir det dubbellagrad evighetsskruv, dubbellagrat mellandrev och hyfsat vassa lager i spolen. Tillsammans med ABU's nya lätta spole och linspridare samt en keramisk knivbult ska rullen definitivt inte ha problem ner till 10 gram.
          Men viktgränsen handlar minst lika mycket om spö- och linval. Även den bästa av rullar blir värdelös om den kombineras med fel lina och spö.

Kommentera

Skämt åsido. Jag skulle personligen aldrig använda en klassisk Ambassadeur som förstarulle till fiske med beten under 15 gram.
            Det går utan problem att bygga en Ambassadeur 4-5-6000 som klarar väldigt lätta betesvikter men jag tycker att även en 4000 blir på tok för stor för så lätta spön.
            Då fiskar jag till 99% i mindre insjö med korta spön, till havsöring och liknande är det kanske en annan sak.

Nu brukar jag "dumma ner" mina egna byggen, använder nästan alltid bara två kullager då jag tycker att fler än så stjälper mer än de hjälper.
            Men ska jag bygga en lite mer lättkastande magnetbromsad 4500/4600 så blir det dubbellagrad evighetsskruv, dubbellagrat mellandrev och hyfsat vassa lager i spolen. Tillsammans med ABU's nya lätta spole och linspridare samt en keramisk knivbult ska rullen definitivt inte ha problem ner till 10 gram.
            Men viktgränsen handlar minst lika mycket om spö- och linval. Även den bästa av rullar blir värdelös om den kombineras med fel lina och spö.
            Kloka ord, men du får kila in 1500C/1600C/2500C samt 2600C som "klassiska" oxå =)

Kommentera

Nu sitter jag just på en jonta 46a. En 4600c5 som förutom en rejäl rengöring är utrustade med spole och linspridare från nya c4, keramisk knivbult. Abu keramhybrider och nya stålskivor och lameller från carbotex. Lite av en "bonn" trimning men fungerar riktigt bra..
              Skulle faktiskt aldrig överväga längre någon svindyr Ut eller avail spole till en classic rulle.. Den faktiska skillnaden är för tok för liten för att motivera priset för mig.
              Jag har testat min c5 ner till 12g utan problem.. En riktig favorit rulle...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                Kloka ord, men du får kila in 1500C/1600C/2500C samt 2600C som "klassiska" oxå =)
                Jag skulle inte använda en sådan som förstarulle heller men självklart är de små runda klassiker!
                Får väl göra som man gjorde i skolans glansdagar, be någon aga mig om jag använder den sedvanliga näven för att så småningom kunna tvångsanvända den här:

Name:	2501C01a.jpg
Size:	328,4 KB
ID:	1779849

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Nu sitter jag just på en jonta 46a.
                Jag har ju sagt att rullarna INTE är till för att sitta på, det finns ju stolar och annat som fungerar utmärkt!

Skämt åsido, det blev en riktigt tjusig rulle. Härligt skick var den i också.

Name:	4600C501a.jpg
Size:	246,1 KB
ID:	1779848
                Där är den ju i sin originalform, snyggaste storleken helt klart.
                Den ser lite annorlunda ut nu men jag glömde ta "efter"-bilder på rullen tror jag.
                Jag kommer inte ihåg den fullständiga specifikationen, var det i Mag'en vi använda ABU's keramhybrider och de lättaste plastvikterna på 2stiftaren?

Kommentera

Det blir lite som prinsessan på ärten..
                  Det glömde jag. Vi tog ju två stiftarn från den svarte raketen med de minsta rocket vikterna och satte i c5 och plastvikterna blev till raketen..
                  C5 satte vi keramhybriderna medan de andra 4000 kör abu orginal..

Kommentera

Det har du helt rätt i! 8-10g var att "ta i". Mitt inlägg var mer än liten blinkning än fullaste allvar... Jag kör också japanskt till lättare multibeten (och spön) och om betena bromsar mycket i luften/motvind så har jag som sagt alltid en liten haspel redo (sällan jag kör lättare än 15g i djupa Ekoln dock...)

För lättare fiske bör man säkert gå i den riktningen du beskriver med dubbelagrat här och där...även om jag tror mig förstå varför du i annat fall lugnat ned dig på "trimfronten"...

Själv har jag en 5600 C4 Mag på gång och i de vikterna jag tänker där, så kommer man nog långt (!) med en god rengöring och friska kullager - fast jag har ju fått lite enkla tips här i tråden så vi får se...
                    Senast ändrad av anteman; 2015-11-30, 18:17.

Kommentera

För lättare fiske bör man säkert gå i den riktningen du beskriver med dubbelagrat här och där...även om jag tror mig förstå varför du i annat fall lugnat ned dig på "trimfronten"...
                      Jo, jag har haft några Ambassadeurer med kullager överallt, visst blir prestandan bättre men jag tycker inte det är värt besväret till tyngre fiske. En korrekt smord Ambassadeur med två bra spollager räcker gott och väl för mitt gäddfiske.

Själv har jag en 5600 C4 Mag på gång och i de vikterna jag tänker där, så kommer man nog långt (!) med en god rengöring och friska kullager - fast jag har ju fått lite enkla tips här i tråden så vi får se...
                      Jag tycker absolut att du ska rengöra och smörja rullen för att köra den precis som den är!
                      Börja inte med nya delar på en gång, dels kanske originalprestandan räcker långt och dessutom är det trevligt att veta hur rullen fungerar original innan man börjar stoppa i vassare prylar.

Vet du om det är en 0900, 0901 eller 0902 du har köpt?
                      0900 har gamla tvåstiftbromsen medan de två andra har sexstift.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46