Fan va ni håller på..nu vill jag också testa. 4/5**1, finns det eller måste en ge sej på o bygga själv om en vill ha vänstervevat?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inläggFan va ni håller på..nu vill jag också testa. 4/5**1, finns det eller måste en ge sej på o bygga själv om en vill ha vänstervevat?
När jag tänker på det tror jag inte det finns någon vänstervevad klassisk rund Ambassadeur med Magtrax. Är inte helt säker dock men är så fallet blir det jobbigt att bygga en vänstervevad Mag då magnetbromsdelarna bör vara spegelvända för att passa en vänstervev. Rätta mig gärna om jag har fel...
Det finns magnetbromsar från tredjepartstillverkare passande vänstervevade rullar om man vill bygga själv.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggDet finns magnetbromsar från tredjepartstillverkare passande vänstervevade rullar om man vill bygga själv.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inläggBerätta mer..:-)
Som den kommer från fabrik är den inte externt justerbar men hur viktigt det är beror ju på rullens tänkte användningsområde.
Annars finns det flera olika monomaglösningar till surfcastingrullar som kanske går att använda på en rulle med spridare om man har lite fantasi.
Sista alternativet är att snickra hemma, borde inte alls vara omöjligt.
Kommentera
-
Har själv snöat in lite på CT. Verkar vara en bra kompromiss helt igenom. Blir att skaffa en sådan så småningom. Finns ju många mag lösningar att sätta på en Amba. Mer eller mindre bolt on om man kommer upp i 6500 nivån ivf.
Såg en klar sidoplatta som bara var att skruva på med allt klart från England på tuben bla. Vet inte vad de begär för grejorna bara.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inläggHar själv snöat in lite på CT. Verkar vara en bra kompromiss helt igenom. Blir att skaffa en sådan så småningom. Finns ju många mag lösningar att sätta på en Amba. Mer eller mindre bolt on om man kommer upp i 6500 nivån ivf.
Såg en klar sidoplatta som bara var att skruva på med allt klart från England på tuben bla. Vet inte vad de begär för grejorna bara.
En CT är otroligt enkel att bygga, magnetbromsade varianter är smidigt att skruva ihop och billigt om man vevar med höger hand.
De färdiga gavlarna är inte särskilt billiga men det är inga monstruösa summor vi pratar om.
Det går att beställa delarna till bromsen och bygga om sin befintliga gavel.
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa som sagt, ska kasta lite tyngre, långt och stabilt även i motvind så attraherar externt ställbara magneter!
Visst, det finns de som fiskar exempelvis havsöring med enbart beten på 18-30 gram med minimalt vindfång. I ett sådant fall fungerar en icke justerbar broms helt okej.
Men har man väl vant sig vid justerbar broms utan att behöva öppna rullen är det svårt att leva utan.Senast ändrad av JontaK; 2015-11-25, 13:50.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa som sagt, ska kasta lite tyngre, långt och/eller stabilt även i motvind så attraherar externt ställbara magneter!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inläggDå låter C5 mag x perfekt.
Dessutom fann jag ingen C5:a Mag-X just nu...Senast ändrad av anteman; 2015-11-25, 17:01.
Kommentera
-
C5 Mag är relativt ovanlig och hyfsat dyr.
En C4 lär göra jobbet och skiljer sig i princip ingenting från C5.
Skulle du sakna lite stabilitet finns alltid mässingstativ från Record RCN50 och bromsplatta i mässing från Pro Rocket att tillgå.
Hur kan det förresten blir mer nedtonat än mossgrönt!?
Okej, det är en 4500 CS Mag och veven är inte så nedtonad men färgen är ju så "tråkig" som den bara kan bli!
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 626 visningar
0 gillar