Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jaså du får på över hundra 0,31 på 4600... mhm.
    Ja, Samuraien är makalöst tunn och bygger inget alls. Likadant med många andra åttatrådiga linor,
    man får på förvånansvärt mycket lina.
    Spolade på hos lokala fiskebutiken, kanske sladdade jag på räknarens hjul men delade
    en 300yd-spole på två 4500. Det blev inte många meter kvar på spolen.

Kommentera

Måste säga att jag anser att de flesta rullarna har en alldeles för stor linkapacitet som standard idag. Det var govetvis annorlunda tidigare när man använde nylon och då i tjockare kvaliteter. För gädda räcker 0,35 Svartzonker till och blir över. På min 6500 raket med en grund UT spole får jag på 150 m. Räcker även det och blir över. På en 5000 med liknande grund UT spole borde det gå på ca 100-120 m och även det räcker med råge. Att spola på 250 m 0,35 som ungefär får plats på en 6500 med standardspole är bara korkat. Onödigt dyrt så man grundar med nylon i onödan.

De flesta flätlinor kommer väl dessutom på ca 110 m spolar? Svartzonker undantagen som levereras på 150 m.

Till lax och annat som lätt kan dra iväg ett långt stycke i sina rusningar så är det en annan sak. Jag har kvar originalspolen till min 6500 raket till detta fiske. En gädda gör inte direkt några långa rusningar. En liten anektot, när jag satte mitt PB i år på 15,2 kg så tog jag samma dag en annan gädda på 3 kg. Gissa vilken som var roligast att drilla? Minstigen! Den hoppade och drog åt alla håll. Krokodilen var rätt trist faktiskt. Den gjorde ett par "ivägsimningar". Långsamma men kraftfulla turer på ett 10-tal meter men sedan var det klart. Den lille hade mycket mera hyss för sig. Det roliga i sammanhanget är att bägge damerna tog ett McRubber Jr fiskat på mitt "lilla" spö. Ett kort enhandsspö med min "lilla" 5600 C5 MagX rulle. (används mest för prickskytte i vassruggar etc. Jag hade stått och dängt McRubber (de stora) med min stora rigg hela dagen utan ett enda pet. Ett Abu Veritas med 6500 CS pro rocket.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Visst är det så att de flesta mindre multirullar har en linkapacitet som räcker... Ett litet tag körde jag med en Daiwa T3 MX och 50 lb lina på mitt Daiwa TD spö 7'6" för beten uppåt 75g men den rullen är lite för lätt och mer "finess" så den får mest vila numera...

Nu sitter den rund DC rulle på det spöt med ca 90 m 0,33, lite överkurs med en DC där men det funkar riktigt bra, iaf känner jag aldrig att de här rullarna var eller är "för små" i linkapacitet däremot så kan nog en större, tyngre spole vara till hjälp vid själva kastandet, det är inte för inte som många ofta hyllar 6500 Rocket m.fl. när det gäller långa kast med lite tyngre beten...

Lägger för övrigt aldrig på mer än 110 m flätlina till spinn, bottnar med nylon, behövs tyvärr inte mer. Sedan brukar jag vända på linan efter två säsonger om den inte "slitit ont värre".

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Måste säga att jag anser att de flesta rullarna har en alldeles för stor linkapacitet som standard idag. Det var govetvis annorlDet roliga i sammanhanget är att bägge damerna tog ett McRubber Jr fiskat på mitt "lilla" spö.

Och där har vi en sak som stöttar min teori om att 30cm gummin som väger 5kg är fullkomligt onödiga hehe. . .
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Och där har vi en sak som stöttar min teori om att 30cm gummin som väger 5kg är fullkomligt onödiga hehe. . .
            Haha. Undantaget som bekräftar regel. Det går alldeles utmärkt att fånga gäddor på en 12g reflex oxå med ett litet haspelspö. Det gjorde man ju förr. Dock finns det många dagar när det inte kan vara tillräckligt stora beten.

En annan anekdot är när jag hade löst ett 24 timmars kort i en c&r sjö med öring och röding. Hade med mig två spön. Ett lättare haspel och ett UL med 0.12 nylon. Det större spöt gick av så UL spöt fick tjänstgöra trots att det egentligen är avsett för tusenbröder. Inte vilda öringar. Cissa vad som högg på en liten spinnare? En sjövild öring. Gissa om bromsen fick slita på den pyttelilla rullen. Men det gick och kul var det. Men till vardags har jag fått flest stora gäddor på McRubber och fler mindre på Jr. Men visst sker undantagen.
            Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-20, 22:55.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Bra!
              Så här organiskt får gärna mina trådar växa, jag är nöjd med svaren på min inledande frågeställning å allt det andra kan bli till glädje för andra...

I en annan tråd, ("tunnare lina") blev det tyvärr fnurra på tråden när ämnet, ehh växte...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Bra!
                Så här organiskt får gärna mina trådar växa, jag är nöjd med svaren på min inledande frågeställning å allt det andra kan bli till glädje för andra...

I en annan tråd, ("tunnare lina") blev det tyvärr fnurra på tråden när ämnet, ehh växte...
                Håller med dig till 100 %. Så länge som tråden håller en röd tråd, haha, så får den gärna sväva lite emellanåt. Oftast brukar trådarna gå tillbaks till ursprungsämnet efter ett par OT inlägg. Jag är dessutom rätt trött på alla som på ett otrevligt sätt påpekar att "det där har vi redan diskuterat. Använd sökfunktionen". När man är ny som jag är så har man inte koll på gamla trådar. Dessutom fungerar sökfunktionen ofta rätt kasst om det man söker om är en del av en tråd och inte huvudämnet. Jag har fått på skallen några gånger på ett rätt trist sätt av några viktigpettrar men också en uppmaning att leta reda på en tråd på ett trevligt och upplysande sätt. Vilket jag föredrar torde vara uppenbart.

Kommentera

Dessutom fungerar sökfunktionen ofta rätt kasst om det man söker om är en del av en tråd och inte huvudämnet.
                  Håller med dig, ofta får man bättre träff på FS sidor genom Google än via FS egen sökmotor.

Försök förstå dessa viktigpettrar. Man offrar en del tid genom att ge uttömmande svar bara för att dagen efter se samma fråga igen å igen. Det är lite tröttsamt då man offrar tid med att skriva men andra vill inte offra tid att söka fram svaren. Det finns där om man letar.

Men den är inte så kass som man vill tro. Den är bara lite obegriplig och svårhanterad. Ge den lite tid och träning via avancerad sökning. Ändra sökflik till sök enskild innehållstyp. Prova och sök på taggar det är också mycket användbart.

Att söka på taggar är väldigt kraftfullt och du får förslag på de taggar som finns. Jag har även lagt ner en del tid på att tagga många givande trådar. Det kan du också göra, som denna tex.
                  Börja med att skriva batteri i sökrutan tagg så ser du vilka varianter av batteritaggar som finns och du får rena svar på trådar om det ämnet. Eller magnet / kastbroms så ser du om denna tråd kommer med i resultatet.
                  Senast ändrad av Exxet; 2015-11-21, 18:03.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nja. Om inte ämnet, tråden, inägget är i ens smak så är det bara att låta bli att läsa eller svara. Svårare än så är det inte. Har man svara på samma fråga 10 gånger förut och kanske tröttnat. Strunta då i att skriva något iställer för att lämna en sur kommentar

Det finns olika sätt att skriva inlägg. Jag har inget emot att bli hänvisad, rättad eller överbevisad när så krävs men jag gillar inte översittare som bara är dryga. De allra flesta här på fs är helt undebara. Kunniga och hjälpsamma men det finns några få som jag gärna skulle villja blockera

Det här är OT på riktigt. Åter till ämnet
                    Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-21, 21:33.

Kommentera

Möjligen OT men jag funderar nu än mer på Mag än förr så jag är inte "sårad"...och som jag sa inledningsvis, så länge min fråga genererar svar som jag har behållning av och som väcker andra är jag ganska nöjd..

Fy tusan (mitt 1000:e inlägg!) vad mycket jag skriver!
                      Senast ändrad av anteman; 2015-11-25, 13:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46