Frågor om nyttan med de extra kullager som tex Record har - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om nyttan med de extra kullager som tex Record har

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Tyvärr är det inte bara att köpa ett lager och klämma dit. Om det är som det brukar så är det lagringen innanför drevet som är i plast på din rulle. Det går tyvärr inte att byta ut plastbussningen mot ett kullager. Du får inte bort drevet. Har för mig att det är nitat eller punktsvetsat på axeln. Tror inte heller att om du ändå skulle lyckas få bort drevet så passar inte kullagret i röret. Röret måste filas upp ca 0,5 mm alternativt bytas ut. köp inget från en C5 dock. Man kan luras att tro att en 5600 C5 har fem lager och därav två i linförarskruven. En 5600 C5 har två lager i spolen och ett IAR. Inga fler lager så var 5:an i namnet kommer från vet jag inte. För mycket glögg vid dopet kanske.

Enklast är att köpa en komplett linförarskruv från ABU till den nya Recorden eller beställ ett kit på eBay. Kostar drygt 200 kr komplett. All info med artnr etc finn i trimtråden http://www.fiskesnack.com/forum/show...elar-prislista
    När jag skrev en tänkte jag inte en/ett kullager utan en sats med rubbet. Precis som det du länkar till så det är jag med på.
    Jag vet inte riktigt när min är tillverkad men det återstår att se...

Det är ju inte den nya utan det är en lite äldre variant.

Jag tror mig veta efter att ha läst lite att det är den som har ett IAR i spolen med, så det ska bli lite intressant att se hur det fungerar mer praktiskt.

Jag får det till:

Ett i varje gavel
    Ett i mellandrevet
    Ett i spolen
    Två IAR

dvs som jänkarna skriver 4BB+2RB Vilket verkar stämma när man tittar på äldre specar på rullarna.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Dina antagande ang storlekarna stämmer

När det gäller linförarskruven så uppdaterade ABU Record till 2014 eller om det var 2015. De fick ytterligare ett kullager. Verkar som om det hamnade i linförarskruven.

Dessutom tror, obeservera att jag skrev "TROR" så bytte de ut envägslagret i spolen till ett vanligt fritt snurrande. Alltså lagret som gjorde att spolaxeln roterade med vid utkast men inte vid invevning. (eller om det var tvärtom, den här funktionen var unik för Record). Detta kanske någon vänlig medlem här på FS som har en nyare Record undersöka. På skisserna ser de likadana ut men jag har för mig att jag läst att det är borta....
      Jag är snart en vänlig själ som ska undersöka!

Kommentera

När det gäller linförarskruven så uppdaterade ABU Record till 2014 eller om det var 2015. De fick ytterligare ett kullager. Verkar som om det hamnade i linförarskruven.

Dessutom tror, obeservera att jag skrev "TROR" så bytte de ut envägslagret i spolen till ett vanligt fritt snurrande. Alltså lagret som gjorde att spolaxeln roterade med vid utkast men inte vid invevning. (eller om det var tvärtom, den här funktionen var unik för Record). Detta kanske någon vänlig medlem här på FS som har en nyare Record undersöka. På skisserna ser de likadana ut men jag har för mig att jag läst att det är borta....
        Stämmer förutom att den nya skruven har två kullager och den äldre hade såvitt jag vet inget alls.
        Nya Record 5600 (2300) har samma dubbellagrade evighetsskruv som 5600 C5 Mag (1100), 24756, alltså med ett nitat lager och ett löst.

Spolen i nya Record 5600 och 6600 är en vanlig UC-spole, dock endast grund till 5600.
        Har haft spolar från både 56an och 66an hemma, när de köps som reservdel kommer de med två kullager (13472) vilket de även har i rullen från fabrik enligt sprängskissen.
        Alltså ingen sensibreak i spolen, eller bussning (19843) på icke vevgavelsida, som i förra generationens Record.
        På den äldre modellen satt envägslagret inpressat i spolen, spollagrens vanliga positioner innanför spoldrev samt 6stiftsbricka upptogs av en bussning respektive ett kullager.

Äldre Record jag skruvat med har precis som joens skriver fyra kullager, två envägslager och en bussning.
        Nya Record har sju kullager och ett envägslager. Två i spolen, två i gavlarna, två i evighetsskruven samt ett i mellandrevet. IAR på sedvanlig plats.

Kan tillägga att den äldre Record jag jämför med är RCN50 1500.
        Senast ändrad av JontaK; 2015-11-12, 02:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Stämmer förutom att den nya skruven har två kullager och den äldre hade såvitt jag vet inget alls.
          Nya Record 5600 (2300) har samma dubbellagrade evighetsskruv som 5600 C5 Mag (1100), 24756, alltså med ett nitat lager och ett löst.

Spolen i nya Record 5600 och 6600 är en vanlig UC-spole, dock endast grund till 5600.
          Har haft spolar från både 56an och 66an hemma, när de köps som reservdel kommer de med två kullager (13472) vilket de även har i rullen från fabrik enligt sprängskissen.
          Alltså ingen sensibreak i spolen, eller bussning (19843) på icke vevgavelsida, som i förra generationens Record.
          På den äldre modellen satt envägslagret inpressat i spolen, spollagrens vanliga positioner innanför spoldrev samt 6stiftsbricka upptogs av en bussning respektive ett kullager.

Äldre Record jag skruvat med har precis som joens skriver fyra kullager, två envägslager och en bussning.
          Nya Record har sju kullager och ett envägslager. Två i spolen, två i gavlarna, två i evighetsskruven samt ett i mellandrevet. IAR på sedvanlig plats.

Kan tillägga att den äldre Record jag jämför med är RCN50 1500.
          Har vi årtal på dessa olika Record?

Har för mig det har kommit en runt 2004-2005.
          Sedan en nu vid 2014-2015.
          Någon mellan?
          Någon före?

Tack JontaK för dina ord! Rensar ut många frågetecken!

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Har vi årtal på dessa olika Record?

Har för mig det har kommit en runt 2004-2005.
            Sedan en nu vid 2014-2015.
            Någon mellan?
            Någon före?

Tack JontaK för dina ord! Rensar ut många frågetecken!
            Ta mig inte helt på orden bara, det var längesen jag lekte med förra generationens Record och mina uppgifter är fritt ur minnet.

Jag vet att förra Record RCN4x/5x/6x finns som 1500 samt 1501. Skillnaden mellan dessa är artikelnummer på linspridare samt evighetsskruv. Jag tror inte några större förändringar skedde under den modellens tillverkningsperiod.

2014-års Record är egentligen en helt annan rulle. Bara en sån sak att den har aluminiumstativ istället för mässingsdito gör stor skillnad.
            Hela högfartssystemet blir annorlunda när sensibreaken slopats, oavsett hur väl den må ha fungerat.

Kommentera

Ta mig inte helt på orden bara, det var längesen jag lekte med förra generationens Record och mina uppgifter är fritt ur minnet.

Jag vet att förra Record RCN4x/5x/6x finns som 1500 samt 1501. Skillnaden mellan dessa är artikelnummer på linspridare samt evighetsskruv. Jag tror inte några större förändringar skedde under den modellens tillverkningsperiod.

2014-års Record är egentligen en helt annan rulle. Bara en sån sak att den har aluminiumstativ istället för mässingsdito gör stor skillnad.
              Hela högfartssystemet blir annorlunda när sensibreaken slopats, oavsett hur väl den må ha fungerat.

Känns som ungefär samma känsla jag har fått när man läst på internätet.
              Hittade någon sida där en jänkare skruvade isär en... där var det en bussning och ett lager i spolen men det var en V-spole så den måste ha blivit bytt.
              Sensibrake systemet känns ju lite onödigt för min del men visst, gör det ingen ska så....

Ska bli riktigt kul att skruva isär den.
              Den första rulle jag skruvade isär var en 5600UC, vilket jag hade som mall för alla andra. Kul att inse att alla andra var standarden men den 5600UC var en udda skapelse

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Känns som ungefär samma känsla jag har fått när man läst på internätet.
                Hittade någon sida där en jänkare skruvade isär en... där var det en bussning och ett lager i spolen men det var en V-spole så den måste ha blivit bytt.
                Sensibrake systemet känns ju lite onödigt för min del men visst, gör det ingen ska så....

Ska bli riktigt kul att skruva isär den.
                Den första rulle jag skruvade isär var en 5600UC, vilket jag hade som mall för alla andra. Kul att inse att alla andra var standarden men den 5600UC var en udda skapelse
                Om det finns bilder på spolen du nämner får du gärna länka.
                Gamla Record 60 finns med grundare wifflespole men även i HC-variant med djupare spole. Båda spolarna är V-formade men det är mycket tydligare på HC-varianten.
                Kanske är det den du sett på nätet?

Sensibreak är en kul idé.
                Det borde väl dock vara så att om lite eller ingen mekbroms används bryts inte friktionen i spolens IAR-lager vilket leder till att spolaxeln snurrar på lagren i gavlarna även vid invevning. Eller tänker jag fel nu?

Kommentera

Om det finns bilder på spolen du nämner får du gärna länka.
                  Gamla Record 60 finns med grundare wifflespole men även i HC-variant med djupare spole. Båda spolarna är V-formade men det är mycket tydligare på HC-varianten.
                  Kanske är det den du sett på nätet?

Sensibreak är en kul idé.
                  Det borde väl dock vara så att om lite eller ingen mekbroms används bryts inte friktionen i spolens IAR-lager vilket leder till att spolaxeln snurrar på lagren i gavlarna även vid invevning. Eller tänker jag fel nu?

Där har du en kille som skruvar sönder en.
                  Men jag ska skruva sönder min idag med

Kommentera

IAR-lager vilket leder till att spolaxeln snurrar på lagren i gavlarna även vid invevning. E
                    Spolens lilla nållager spärrar bara i en riktning så när du vevar in har det ingen funktion förutom att avlasta ev. mek-broms

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Spolens lilla nållager spärrar bara i en riktning så när du vevar in har det ingen funktion förutom att avlasta ev. mek-broms
                      .
                      Är det inte så att envägslagret spärrar i utkast varvid rullen i princip får en fast axel som snurrar på gavellagren?
                      Vid invevning ska envägslagret i spolen rulla vilket, vid åtskruvad mekbroms, innebär att spolen snurrar runt axeln på bussning samt kullager i spolen.
                      Men om jag tänker rätt så kräver denna funktion att mekbromsen är åtskruvad annars kommer envägslagrets friktion dra med sig spolaxeln i rotationen vilket innebär att axeln snurrar i gavellagren även vid invevning.
                      Det kanske inte är fel i sig men jag har alltid trott att rullen är byggd för att gavellager ska jobba under kast och spollager/bussning ska jobba under invevning. Men vid närmare eftertanke kan nog alla fem lager ha möjlighet jobba vid invevning, särskilt vid åtdragen mekbroms och det kanske är hela grejen med rullen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 651 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46