Hej. Behöver lite information om nyttan med de extra kullager som bla Record har på spolaxeln. Recorden har ju som "alla" andra Ambassadeurer 2 st lager inne i spolen. Mao är axeln och spolen helt frikopplade, nästan. Det bildas faktiskt friktion mellan plastdrevet och bronsbussningen på vänstersidan.
På vevsidan finns ett snyggt stopp i brons eller mässing på spolaxeln som avlastar lagret i spolen. Vad gör då det extra lagret i justeringsratten för nytta? Axeln snurrar ju inte? Lagret sitter under ratten där man normalt justerar kastbromsen.
På andra sidan har jag större förståelse för behovet av ett lager. "Plastpluppen"/drevet gnuggar mot ett bronslager på de rullar som saknar Recordens lager. Friktion skapas mellan plastplutten och bussningen som inte snurrar med och spolens fria rotation begränsas.
Så frågan är om det finns någon verklig nytta såsom att spolen snurrar lättare? Stabilare konstruktion? Något annat? Eller är det enbart en marknadsföringsgrej? Jag har provat med extra lager i två av mina rullar. En 6500 cs Pro Rocket och en 5600 C5 Mag och faktiskt inte märkt någon skillnad. Bägge är för övrigt hårdtrimmade med allt annat som går att få tag på. Förutom ett lager i huvuddrevet. Visserligen använder jag enbart kastbromsen till att centrera spolen med. Den bromsar inget alls. Har dessutom borrat upp plastplutten så att den har noll påverkan på spolaxeln... Kanske är det detta som är skillnaden eller?
På vevsidan finns ett snyggt stopp i brons eller mässing på spolaxeln som avlastar lagret i spolen. Vad gör då det extra lagret i justeringsratten för nytta? Axeln snurrar ju inte? Lagret sitter under ratten där man normalt justerar kastbromsen.
På andra sidan har jag större förståelse för behovet av ett lager. "Plastpluppen"/drevet gnuggar mot ett bronslager på de rullar som saknar Recordens lager. Friktion skapas mellan plastplutten och bussningen som inte snurrar med och spolens fria rotation begränsas.
Så frågan är om det finns någon verklig nytta såsom att spolen snurrar lättare? Stabilare konstruktion? Något annat? Eller är det enbart en marknadsföringsgrej? Jag har provat med extra lager i två av mina rullar. En 6500 cs Pro Rocket och en 5600 C5 Mag och faktiskt inte märkt någon skillnad. Bägge är för övrigt hårdtrimmade med allt annat som går att få tag på. Förutom ett lager i huvuddrevet. Visserligen använder jag enbart kastbromsen till att centrera spolen med. Den bromsar inget alls. Har dessutom borrat upp plastplutten så att den har noll påverkan på spolaxeln... Kanske är det detta som är skillnaden eller?
Kommentera