Frågor om nyttan med de extra kullager som tex Record har - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om nyttan med de extra kullager som tex Record har

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor om nyttan med de extra kullager som tex Record har

Hej. Behöver lite information om nyttan med de extra kullager som bla Record har på spolaxeln. Recorden har ju som "alla" andra Ambassadeurer 2 st lager inne i spolen. Mao är axeln och spolen helt frikopplade, nästan. Det bildas faktiskt friktion mellan plastdrevet och bronsbussningen på vänstersidan.

På vevsidan finns ett snyggt stopp i brons eller mässing på spolaxeln som avlastar lagret i spolen. Vad gör då det extra lagret i justeringsratten för nytta? Axeln snurrar ju inte? Lagret sitter under ratten där man normalt justerar kastbromsen.

På andra sidan har jag större förståelse för behovet av ett lager. "Plastpluppen"/drevet gnuggar mot ett bronslager på de rullar som saknar Recordens lager. Friktion skapas mellan plastplutten och bussningen som inte snurrar med och spolens fria rotation begränsas.

Så frågan är om det finns någon verklig nytta såsom att spolen snurrar lättare? Stabilare konstruktion? Något annat? Eller är det enbart en marknadsföringsgrej? Jag har provat med extra lager i två av mina rullar. En 6500 cs Pro Rocket och en 5600 C5 Mag och faktiskt inte märkt någon skillnad. Bägge är för övrigt hårdtrimmade med allt annat som går att få tag på. Förutom ett lager i huvuddrevet. Visserligen använder jag enbart kastbromsen till att centrera spolen med. Den bromsar inget alls. Har dessutom borrat upp plastplutten så att den har noll påverkan på spolaxeln... Kanske är det detta som är skillnaden eller?
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-10-18, 20:22.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Nu ska jag vara ärlig och konstatera att inte heller jag förstår nyttan av den konstruktionen och jag skulle aldrig köpa en Amba utan den klassiska layouten med lager i spolen. Teorin är väl att ett par ska jobba vid kast, ett annat vid inspinning. Men vad f-n det ska vara bra för begriper jag inte. En klassisk Amba är ett under av mekanik, samtidigt så enkel att en ko kan sköta den. Varför komplicera?
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

Det är nog en ren marknadsföringsgrej. Folk tror att ju fler kullager desto bättre rulle.

Själv så har jag bytt de två kullagrena i spolen till bussningar i flera rullar.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Frågor om nyttan med de extra kullager som tex Record har
        Vilken Record menar du ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Vilken Record menar du ?
          De senaste.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

De senaste.
            Har inte haft nöjet att skruva sönder en sådan

Kommentera

På vissa platser anser jag det behövs lager, andra inte. Byta från plastbussningar till ett lager i linförarskuven gör väldigt lite. Två lager däremot är en helt annan sak. Skillnaden är STOR.

Behovet av lager i mellandrevet anser jag också vara överdrivet. Däremot går mellandrevet trögt om det är av varianten som inte sitter fast med ett c clip. Med c clip snurrar det riktigt bra. Jag har en rulle med lättad drev utan lager och andra med både ett och två lager. Alla snurrar riktigt lätt bara man skurit bort den självlåsande delen. Förmodligen finns det mätbara skillnader men till riktigt fiske så spelar det ingen roll. De med lager är däremot tystare. Jättekul med keramiska lager i spolen är det också men nyttan vid fiske är rätt liten om det är bra stållager du har från början. Mina rullar med keramiska lager snurrar lite längre än de gjorde före bytet men det är av akademiskt intresse för betet har landat i vattnet långt före spolen med stållager har stannat.

Lättad och grundare spole gör mycket, ibland. På en 6500 med 100 g beten gör den inte mycket. Men på en 2500 med 5 g beten så är skillnaden otroligt stor. Samma sak om man vill fiska lätt med en större rulle. Jag har faktiskt provat min 6500 CS pro rocket med fullt UT (+lite till) på mitt UL spö med ett 8 g bete. Såg inte klokt ut men det fungerade och var kul.

Dock vore det fortfarande kul om någon mer tekniskt begåvad individ kunde förklara nyttan med en kullagrad axel som inte snurrar. ..... Det finns ett par klipp på youtube som påvisar nyttan med ett lager på sidan där plastpluppen sitter. För att den inte ska bromsa pga friktion mot mässingsbussningen. Om man inte gör som jag gör som alltså inte använder kastbromen alls. Men det andra lagret förstår jag inte alls funktionen med?!?!
              Senast ändrad av Mankan G; 2015-10-18, 20:26.

Kommentera

Hej Mankan G.

Funktionen af lageret i spolen er helt anderledes end i en "normal" C3 eller eller Pro Rocket.

Hoppas du kan læse mit danske: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/arti...orhjul&Id=8218

mvh Ridders

Kommentera

Den "gamla" Recorden hade sk. sensibrake, vilket innebär att vid kast snurrar spolen på lager ute i lagerkopparna och vid invigning snurrar spolen runt lager i spolen. Detta innebär att man kan spänna mekbromsen utan att det känns trögt att veva. Den gamla Recordens spole hade ett envägslager i spolen som greppade runt axeln vid kast. På nya Recorden sitter det en vanlig uc-spole men man har behållt lager i lagerkopparna vilket innebär att både vid kast och invevning så är det 4 lager inblandade till skillnad från den äldre varianten.

Kommentera

Tak Hippo.... Så er også jeg opdateret

mvh jr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 627 visningar