Frågor om nyttan med de extra kullager som tex Record har - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om nyttan med de extra kullager som tex Record har

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    .
    Är det inte så att envägslagret spärrar i utkast varvid rullen i princip får en fast axel som snurrar på gavellagren?
    Vid invevning ska envägslagret i spolen rulla vilket, vid åtskruvad mekbroms, innebär att spolen snurrar runt axeln på bussning samt kullager i spolen.
    Men om jag tänker rätt så kräver denna funktion att mekbromsen är åtskruvad annars kommer envägslagrets friktion dra med sig spolaxeln i rotationen vilket innebär att axeln snurrar i gavellagren även vid invevning.
    Det kanske inte är fel i sig men jag har alltid trott att rullen är byggd för att gavellager ska jobba under kast och spollager/bussning ska jobba under invevning. Men vid närmare eftertanke kan nog alla fem lager ha möjlighet jobba vid invevning, särskilt vid åtdragen mekbroms och det kanske är hela grejen med rullen.
    Du är rätt på det, Jonta.
    Tanken var precis som du säger att lagren i gavlarna roterar vid utkast och att spolen ska snurra på spolaxellager/bussningar vid invevning. Och därmed möjliggöra att ha mer mekanisk broms utan att det påverkar känsla eller tröghet vid invevning. Tror detta beskrivits i tråden av olika skribenter och i olika former.
    Leker just nu med min andra RCN41 och den här mekaniken har ju egenligen ingen funktion om man inte använder mekbromsen. Kommer nog testa att trycka ur envägslagret ur spolen på den jag har nu och köra den med en 4-kullagerupphängning. Kan inte bli annat än kanon

Kommentera

Men om jag tänker rätt så kräver denna funktion att mekbromsen är åtskruvad annars kommer envägslagrets friktion dra med sig spolaxeln i rotationen vilket innebär att axeln snurrar i gavellagren även vid invevning.
      Du kan prova din teori,

Montera bort spolen och spolaxeln från rullen då kan det omöjligt finnas någon mek-broms som påverkar.

Snurra sen spolen i båda riktningarna på axeln och se vad som händer
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-11-12, 17:39.

Kommentera

SÅ!

Nu har jag och sonen(3.5år) skruvat isär en RCN50 med fotnr 150017/20(berätta gärna när den är tillverkad ni som vet).

Den var rejält skitig och rullade trögt överallt. Men nu är den så fin så!

Som ni kan se är detta en Record no. 50 eller RCN50 som den kallas.
        Click image for larger version

Name:	IMG_20151112_191240.jpg
Views:	1
Size:	708,9 KB
ID:	1779721

Tar man loss spolen så ser det ut såhär. Vi har ett lager under bromsen. Pinnen som går genom spolen sitter inte fast med ett plastclips utan lossnar så fint och hänger med ut.

Name:	IMG_20151112_191802.jpg
Size:	618,5 KB
ID:	1779722

På andra sidan har vi en bussning. Varför? Tja, varför inte? Det gör ju ingen nytta med lager här.... direkt.

Name:	IMG_20151112_191816.jpg
Size:	639,1 KB
ID:	1779723

Tar vi bort lagret här så ser vi ett litet IAR-lager. Detta låser i utkastläge. Dvs spolen snurrar på spolen när man vevar in och pinnen snurrar när man kastar ut. Så i utkast samma som icke UC-spolar och vid invevning.... tja, då låser ju IAR.

Name:	IMG_20151112_192141.jpg
Size:	725,9 KB
ID:	1779725

Så om det inte gör någon nytta med lager, varför inte montera bussningar?

Name:	IMG_20151112_192555.jpg
Size:	587,8 KB
ID:	1779726

Likaså en här. Symmetri är trevligt!

Name:	IMG_20151112_192606.jpg
Size:	607,4 KB
ID:	1779727

Ingen mekaniskt huggbackspärr. Känns lite underligt då det är första rullen jag ser som saknar detta. Får väl fundera på att montera det enligt: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi

Name:	IMG_20151112_193157.jpg
Views:	2
Size:	746,6 KB
ID:	1779728

Bara en annan vinkel.

Name:	IMG_20151112_193210.jpg
Size:	679,8 KB
ID:	1779729

Ett lager här, som används när man kastar. Som vilken gammal ambassadeur som helst!

Name:	IMG_20151112_193521.jpg
Views:	2
Size:	649,0 KB
ID:	1779730

Ett lager här, precis som väntat. Som ni kan se här sitter ju mellandrevet med ett clips. Sitter även ETT lager i mellandrevet, dock satt det med plastlåsningen. Efter att jag tagit bort och monterat clips blev det helt annat snurr på det. Otroligt vilken skillnad med en så enkelt fix. (gjorde samma på en 5001 TGC häromdagen och det var samma resultat).

Name:	IMG_20151112_192016.jpg
Size:	911,5 KB
ID:	1779724
        Senast ändrad av joens; 2015-11-12, 22:43.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Om jag inte är helt fel så är din rulle konstruerad 2005 ingen revision och tillverkad vecka 20 2007.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Om jag inte är helt fel så är din rulle konstruerad 2005 ingen revision och tillverkad vecka 20 2007.
            Det låter ganska rimligt. Han sa han hade köpt den 07-08-09 någon gång.

Har bara torrvevat på den men dragit på lina och så nu. Får väl testa den i nästa vecka och se om det är en sådan kastmaskin som reklamen säger.

Troligen är den precis lika bra som alla andra 5600, förutom att den är lite bättre med tanke på den grunda spolen.

Men ett bra komplement till Conquesten. Blir nog min andra huvudrulle detta.

Kommentera

Är det någon som har den "gamla" Recorden och den nya och som har kört bägge parallellt? Är nyfiken på hur utvecklingen har gått framåt. Eller bakåt.

Jag kommer nog att köpa en Record 50 inom kort men då den nya varianten. Inte för att den är bättre än mina tidigare rullar vilket jag faktiskt inte tror att den är, mina är toktrimmade. Utan bara för att den är såååå snygg. I-landsproblem
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Är det någon som har den "gamla" Recorden och den nya och som har kört bägge parallellt? Är nyfiken på hur utvecklingen har gått framåt. Eller bakåt.

Jag kommer nog att köpa en Record 50 inom kort men då den nya varianten. Inte för att den är bättre än mina tidigare rullar vilket jag faktiskt inte tror att den är, mina är toktrimmade. Utan bara för att den är såååå snygg. I-landsproblem
                Med den gamla menar du min gissar jag på!
                Du får gärna testa den om du pröjsar frakten! Så kan jag skicka över den så kan du testa den över någon månad eller så.
                Kommer ändå inte iväg att fiska nu med småbarn, kryckor och sådana saker.

Skicka PM om du är intresserad. Så kan ju du köpa den nya och jämföra med den gamla

(ja, jag är serigös)

Kommentera

Har haft en RCN60(den gamla) till gäddfiske i några år nu och är helnöjd. En kanonrulle.
                  Inga problem alls med den. Mjuk o len i vevningen som vilken ny amba som helst.

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
                    Har haft en RCN60(den gamla) till gäddfiske i några år nu och är helnöjd. En kanonrulle.
                    Inga problem alls med den. Mjuk o len i vevningen som vilken ny amba som helst.
                    Håller med!
                    Köpte en RCN60 för fem år sedan, men av olika anledningar så gav jag den till grabben innan jag provat den.
                    Han är supernöjd!
                    Rullen är toppen, invevning som du skriver och kastar riktigt bra!
                    Har bara servat den enligt alla konstens regler, jo jag skar även bort flänsen till mellandrevet för att lättare kunna underhålla.

Kommentera

Köpte en RCN60 för fem år sedan,
                      Skulle man kanske köpt en 60 storlek, jag köpte en 51 som blev dom värsta 2 sorgebarn jag haft i rund Amb,

2 skriver jag för det är antalet jag reklamerade och fick utbytta,

När jag fick nr 3 och märkte att den faktiskt funkade problemfritt byggde jag snabbt om den till en vanlig amb: för att inte behöva byta ut den också.

Har en 60 HC som funkar fint, kanske beror på att veven sitter på rätt sida.
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-11-13, 18:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 627 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46