kastbroms revo rocket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kastbroms revo rocket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • kastbroms revo rocket.

    Hej, fick äntligen tummen ur, köpte mig en revo rocket som xtra rulle. Testade lite hemma på gården, försökte göra någon form av inställningar av bromssystemet. Hade en wobbler på 46gram på linan men blev lite snopen då kastbromsen inte orkar hålla linan stilla när jag trycker ner frikopplingen. Trodde den skulle hålla så lätt bete stadigt men kanske bara en fantasi?? Funkar dock att kasta helt ok då jag ändå alltid har tummen nära spolen men blev lite förvånad.
    Är detta normalt lr har jag fått 1 måndags ex??

    mvh

  • #2
    Kast bromsen sitter på spolen/i gaveln tror du menar den mekaniska bromsen (ratten på vev sidan). Mina mek broms har jag bara så att spolen är centrerad och inte "vickar" i sidled på axeln resten sköter kastbromsen och min tumme.

    När du trycker ned tangenten så blir spolen just frikopplad dvs. den snurrar fritt på axeln det mostånd som finns är det du ställt på mekbromsen dvs att du hindrar axelrörelsen med att ge den tryck så om du maxar är det ingen bra för axeln.

    Så du verkar ha missuppfattat hur multiplikator rullar fungerar men hoppas du förstår hur jag menar med resten.

    Edit: 46gram känns tungt för en revo rocket då dem är ganska små. Från 30gram och uppåt (personlig smak) fungerar en vanlig rundrulle kanon eller grövre lågprofilare då får du även på tillräckligt med lina i en bra dimension till fisket du bedriver.

    /Apan
    Senast ändrad av Monkey; 2015-08-29, 19:40.

    Kommentera


    • #3
      Nu fiskar jag väldig sällan med multi men den lilla bromsratten ska väl ändå inte vara så hårt åtdragen så att betet stannar i luften vid frikoppling? Du vill väl ha ett jämnt mjukt fall när du frikopplar för att maximera kastlängd? Sen om du är rädd för skatbon så får du dra upp kastbromsen på max

      Kommentera


      • #4
        Att kasta med den mekaniska bromsen åtdragen är som att köra bil med handbromsen på. Bättre att lära sig kasta med enbart centrifugalbromsen och tummen.

        Kommentera


        • #5
          Med mekanisk kastbroms blir kastlängderna en besvikelse. Bättre att köra med centrufugalbromsen. Börja med 4-6 vikter aktiverade o minska sedan tills de känns bra. Jag brukar personligen köra med 1-2 vikter aktiverade. Provat helt utan men de fixar jag inte.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #6
            Tack för alla svaren!
            Visst ska vedet innanför veven bara va lätt dragen, det jag blev fundersam över var den klena verkan den har på motståndet mot spolen vid max åtdragning. Brukar normalt ha den rätt lös på mina runda amba rullar men på dessa låser den ju nästan spolen om man drar på rejält. Är väl lite svagare på lågprofil rullar gissar jag?
            Gjorde testet med 46grams bete då det var det enda jag hade liggande utan krokar, hade tänkt använda buster jerk och lilla westin på denna revo rocket och fortsätta med mina runda amba rullar till tyngre beten. Hoppas dock att småbeten passas kalas på min nya "lillrulle"...

            mvh

            Kommentera


            • #7
              Rullen är en mindre rulle gjord för lätta beten svårare än så är det inte somsagt en "stor" lågprofilare kastar ned till 20-30 gram utan problem. Skulle inte fiska buster jerk (70gram ungefär har jag för mig) på en sådan lite rulle då är du nära vad revo beasten maxar utan dess förstärkningar. Din lilla rulle skulle jag kasta max 30-40gram med högt räknat och då inte jerkbaits.

              En vanlig 5000 tycker jag maxar ut lite över 100gram (alu och mässing) sedan vill iallafall jag ha rejälare rullar. Detta har lett mig till andra rullar men det är en annan tråd.
              Senast ändrad av Monkey; 2015-08-29, 23:08.

              Kommentera


              • #8
                De buster jerk jag använder är 12cm/35gram inte de stora busarna, tänkte köra små lättare beren på revo'n men på min pro rocket har jag lite större beten. Ska öppna revo'n idag och se hur bromsen ser ut på insidan...

                mvh

                Kommentera


                • #9
                  Ja buster 2or kommer inte slita lika hårt på rullen.

                  För att öppna gaveln har du en skruv på vevsidan efter att du lättat på den kan du bara vrida bort den andra gavel så borde du komma åt och plocka ut spolen tänk på att skruven är fjäder belastad så du håller ut den samtidigt som du vrider gavel.

                  /Apan

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu har jag testat lite mer, har 3 vikter låsta och nu funkar den kalas med lillbustern, jämna fina kast även i motvind. Ska fiska nästa helg så då får man se hur det löper "på riktigt"...

                    mvh

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 103 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 551 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 182 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X