Smått & Gott
2501 C DL får inleda trilogin...
Efter som det återigen har förflutit alldeles för lång tid sedan senaste [RULLMEK]-inlägget gjorde jag en djupdykning i arkivet.
Insåg att jag förvisso hade bilder från 1601 C IAR service, men saknade för en 2501 CDL.
Bidde därför lite skruvande i helgen.
Oftast skruvar jag innan något egentligt problem uppstått, men i det här fallet var skruvandet mer av nöden.
Använde rullen utan problem förra säsongen, även om jag inte tyckte något av mina spön fungerade klockrent.
Efter att ha varit på spöbyggar-workshop hos UniqueRods kom jag hemdragandes med ett custombygge (låter aningen bättre än amatörknåpat) baserat på en 8' MHX-klinga var jag förstås tvungen att testa med 25:an.
Något konsternerande började rullen strula efter ett halvt pass, mekaniken syntes löpa fint men pinjongen greppade inte tag i spolaxeln.
Lätt irriterande att sula iväg betet perfekt (även här ett ordval som låter bättre än vad som kanske iakttagare på plats skulle ha använt) för att sen stå och joxa med rullen i en halvminut innan man kunde börja veva in.
Blev en hel del slemmigt sjögräs som byte kan jag lova.
Dock måste jag säga att spöet blev över förväntan, otroligt skönt att kasta med.
Som ersättare hade jag som tur var en Daiwa Luna 103 L som jag kunde byta till när 25:an trilskades - även med denna rulle var det fröjd att kasta.
Kan förstås ha varit vårkänslor inblandade...
Nåväl, helt förvissad om min oerhörda kompetens inom ambassadeur-skruvandet fick rullen följa med hem och en förmiddag dedikerades för att lösa problemet samt rengöra och fota.
Nämnda förmiddag inleddes sådär bra, hann knappt lossa gavlarna innan jag insåg att det var dags att googla på "ödmjukhet"...
Tyvärr har jag fortfarande inget definitivt svar på vad som orsakade felet, min teori är att stelt fett gjorde att den lilla plastbussningen som ska trycka ner pinjongen inte löpte så fritt som den borde.
"Mr. Ambassadeur" a.k.a. Simon Shimomura har tagit fram ett lite kit för att åtgärda kopplingsproblem hos 25:or, har beställt ett kit för att jämföra med vad som sitter i samt om problemen återuppstår.
Länk till min "samlingslänk" där jag samlar alla mina rullmek-relaterade trådar.
Har inte hitta exakt rätt sprängskiss on-line, men en likadan fast röd finns tillgänglig.
Som en fotnot kan väl nämnas att rullen är en specialutgåva, så rullfotsnumreringen stämmer inte med gängse normer.
I mitt fall "071 of 100 S" - eftersom det är Simmons i US som gjort beställningen misstänker jag starkt att "S" står för just... *trumvirvel* ...Simmons!
Steg 1)
Demontering.
Som alltid, skruva ner rullen i molekyler, eller så mycket man nu orkar iaf.
Först lite "Before"-bilder, för stämningens skull.
Av med vev, stjärnhjul och det andra småkrafset.
Lossa vevgaveln samt ta ur spolen, och det är väl ungefär här rynkorna i pannan börjar uppträda...
Sedan andra gaveln, rynkorna fördjupas något...
Stativet ser inledningsvis bekant ut, fast de dj**la rynkorna får sitt när man tittar på evighetsskruvens infästning...
Tillbaks till gavlarna, lite Google brukar ge svar på det mesta - men just 25:or är det allmänt ont om rullskruvartrådar om.
Lossa de två föränkta skruvarna på vevgavelns baksida. Lyft av gaveln.
Bromsstacken, delarna lyfts av.
Pinjongen, väl indränkt i fabriksfett.
Pinjongens nylonbussning sitter låst med en låsring, går att lirka bort med en tunn mejsel.
Finns 2 av den aningen grövre låsringen (spolaxellagren) samt 1 av den mindre (pinjongens nylonbussning).
Ena spolaxellagret.
Byt gavel, lossa lagerkoppen och pilla ur innanmätet.
Vänd på gaveln, linspridardrevet (nylon) sitter med ett lite låsclip.
Ett litet aluminiumdrev sitter i en plasthylsa (notera spårningen så plasthylsan sitter låst mot vridning).
Innergaveln från vevsidan.
Med en tång klämmer man försiktigt in de svarta platspiggarna så lossnar evighetsskruven.
Huvuddrevsstativet, det går att montera bort kopplingarmen, men eftersom det är av plast och verkar dittryckt med våld med snäppfäste är det nog inget man bör göra dagligen.
Ganska stor risk att man spräcker plasten känns det som.
Envisas man med ovanstående kan man lika gärna pilla isär resten också.
Steg 2)
Rengöring.
Huvudsakligen diskmedel och tandborste, men en del lysfotogen och aceton sitter aldrig fel. Finns mer detaljerat beskrivet i andra trådar som man kommer till i det tidigare länkade inlägget.
Brasklapp! En del plaster ogillar starkt aceton, thinner och en del andra lösningsmedel - så plastdetaljer i gemen brukar jag försöka klara mig med diskmedel på, möjligen lite lysfotogen vid behov.
Uttrycket Brasklapp stammar förresten från den gode Biskop Hans Brask som enligt historien dolde en liten papperslapp under sitt sigill, varför kan man alltid kolla med nån sökmotor.
Rengjort och fint!
Steg 3)
Smörjning och ihopsättning.
Egentligen som steg 1 - fast baklänges och att man måste fundera över i vilken ordning det nu var prylarna skulle sitta.
Linspridar-detaljstudie.
Olja och montera ihop, själva evighetsskruven snäpps på plats.
Pinjongens nylonbussning stoppas tillbaks, inoljad så den glider fint, och en droppe kleggigt fett i botten
Kopplingsarmen, smörj undersidan innan återmontering. Pressas fast med en del våld, sitter med snäppfästen.
Huvuddrev och bromsstack, vanligt fett samt Cal's på lämpliga ställen.
Notera den lilla bygeln som håller pinjongen.
Palminggaveln.
Först linspridardrevet i nylon, sedan kan man lirka in plashylsan med alu-drevet.
Lagerkoppen sätts på plats, fast först lägger man i kopparshimsen med lite olja.
Sätt vevgaveln på plats (över huvuddrevsstativet), samt skruva på plats.
Vänd på gaveln och montera dit spolaxellagret.
Tillbaks till palmingsidan av rullen.
Montera spolaxellagret.
Placera innergaveln på stativet
Sedan monteras Palminggaveln.
Vevsidan.
På med vevgaveln.
Montera småtpryttlarna samt vev och stjärnhjul.
Voila!
Fortsättning...?!
Tänkte jag ska peta in bilder även för min 1601 C IAR samt 2601C Elite här, så sagan fortsätter...
2501 C DL får inleda trilogin...
Efter som det återigen har förflutit alldeles för lång tid sedan senaste [RULLMEK]-inlägget gjorde jag en djupdykning i arkivet.
Insåg att jag förvisso hade bilder från 1601 C IAR service, men saknade för en 2501 CDL.
Bidde därför lite skruvande i helgen.
Oftast skruvar jag innan något egentligt problem uppstått, men i det här fallet var skruvandet mer av nöden.
Använde rullen utan problem förra säsongen, även om jag inte tyckte något av mina spön fungerade klockrent.
Efter att ha varit på spöbyggar-workshop hos UniqueRods kom jag hemdragandes med ett custombygge (låter aningen bättre än amatörknåpat) baserat på en 8' MHX-klinga var jag förstås tvungen att testa med 25:an.
Något konsternerande började rullen strula efter ett halvt pass, mekaniken syntes löpa fint men pinjongen greppade inte tag i spolaxeln.
Lätt irriterande att sula iväg betet perfekt (även här ett ordval som låter bättre än vad som kanske iakttagare på plats skulle ha använt) för att sen stå och joxa med rullen i en halvminut innan man kunde börja veva in.
Blev en hel del slemmigt sjögräs som byte kan jag lova.
Dock måste jag säga att spöet blev över förväntan, otroligt skönt att kasta med.
Som ersättare hade jag som tur var en Daiwa Luna 103 L som jag kunde byta till när 25:an trilskades - även med denna rulle var det fröjd att kasta.
Kan förstås ha varit vårkänslor inblandade...
Nåväl, helt förvissad om min oerhörda kompetens inom ambassadeur-skruvandet fick rullen följa med hem och en förmiddag dedikerades för att lösa problemet samt rengöra och fota.
Nämnda förmiddag inleddes sådär bra, hann knappt lossa gavlarna innan jag insåg att det var dags att googla på "ödmjukhet"...
Tyvärr har jag fortfarande inget definitivt svar på vad som orsakade felet, min teori är att stelt fett gjorde att den lilla plastbussningen som ska trycka ner pinjongen inte löpte så fritt som den borde.
"Mr. Ambassadeur" a.k.a. Simon Shimomura har tagit fram ett lite kit för att åtgärda kopplingsproblem hos 25:or, har beställt ett kit för att jämföra med vad som sitter i samt om problemen återuppstår.
Länk till min "samlingslänk" där jag samlar alla mina rullmek-relaterade trådar.
Har inte hitta exakt rätt sprängskiss on-line, men en likadan fast röd finns tillgänglig.
Som en fotnot kan väl nämnas att rullen är en specialutgåva, så rullfotsnumreringen stämmer inte med gängse normer.
I mitt fall "071 of 100 S" - eftersom det är Simmons i US som gjort beställningen misstänker jag starkt att "S" står för just... *trumvirvel* ...Simmons!
Steg 1)
Demontering.
Som alltid, skruva ner rullen i molekyler, eller så mycket man nu orkar iaf.
Först lite "Before"-bilder, för stämningens skull.
Av med vev, stjärnhjul och det andra småkrafset.
Lossa vevgaveln samt ta ur spolen, och det är väl ungefär här rynkorna i pannan börjar uppträda...
Sedan andra gaveln, rynkorna fördjupas något...
Stativet ser inledningsvis bekant ut, fast de dj**la rynkorna får sitt när man tittar på evighetsskruvens infästning...
Tillbaks till gavlarna, lite Google brukar ge svar på det mesta - men just 25:or är det allmänt ont om rullskruvartrådar om.
Lossa de två föränkta skruvarna på vevgavelns baksida. Lyft av gaveln.
Bromsstacken, delarna lyfts av.
Pinjongen, väl indränkt i fabriksfett.
Pinjongens nylonbussning sitter låst med en låsring, går att lirka bort med en tunn mejsel.
Finns 2 av den aningen grövre låsringen (spolaxellagren) samt 1 av den mindre (pinjongens nylonbussning).
Ena spolaxellagret.
Byt gavel, lossa lagerkoppen och pilla ur innanmätet.
Vänd på gaveln, linspridardrevet (nylon) sitter med ett lite låsclip.
Ett litet aluminiumdrev sitter i en plasthylsa (notera spårningen så plasthylsan sitter låst mot vridning).
Innergaveln från vevsidan.
Med en tång klämmer man försiktigt in de svarta platspiggarna så lossnar evighetsskruven.
Huvuddrevsstativet, det går att montera bort kopplingarmen, men eftersom det är av plast och verkar dittryckt med våld med snäppfäste är det nog inget man bör göra dagligen.
Ganska stor risk att man spräcker plasten känns det som.
Envisas man med ovanstående kan man lika gärna pilla isär resten också.
Steg 2)
Rengöring.
Huvudsakligen diskmedel och tandborste, men en del lysfotogen och aceton sitter aldrig fel. Finns mer detaljerat beskrivet i andra trådar som man kommer till i det tidigare länkade inlägget.
Brasklapp! En del plaster ogillar starkt aceton, thinner och en del andra lösningsmedel - så plastdetaljer i gemen brukar jag försöka klara mig med diskmedel på, möjligen lite lysfotogen vid behov.
Uttrycket Brasklapp stammar förresten från den gode Biskop Hans Brask som enligt historien dolde en liten papperslapp under sitt sigill, varför kan man alltid kolla med nån sökmotor.
Rengjort och fint!
Steg 3)
Smörjning och ihopsättning.
Egentligen som steg 1 - fast baklänges och att man måste fundera över i vilken ordning det nu var prylarna skulle sitta.
Linspridar-detaljstudie.
Olja och montera ihop, själva evighetsskruven snäpps på plats.
Pinjongens nylonbussning stoppas tillbaks, inoljad så den glider fint, och en droppe kleggigt fett i botten
Kopplingsarmen, smörj undersidan innan återmontering. Pressas fast med en del våld, sitter med snäppfästen.
Huvuddrev och bromsstack, vanligt fett samt Cal's på lämpliga ställen.
Notera den lilla bygeln som håller pinjongen.
Palminggaveln.
Först linspridardrevet i nylon, sedan kan man lirka in plashylsan med alu-drevet.
Lagerkoppen sätts på plats, fast först lägger man i kopparshimsen med lite olja.
Sätt vevgaveln på plats (över huvuddrevsstativet), samt skruva på plats.
Vänd på gaveln och montera dit spolaxellagret.
Tillbaks till palmingsidan av rullen.
Montera spolaxellagret.
Placera innergaveln på stativet
Sedan monteras Palminggaveln.
Vevsidan.
På med vevgaveln.
Montera småtpryttlarna samt vev och stjärnhjul.
Voila!
Fortsättning...?!
Tänkte jag ska peta in bilder även för min 1601 C IAR samt 2601C Elite här, så sagan fortsätter...
Kommentera