”Hur de pressas i rullen är en bra fråga, vi använde någon press uppe på produktionen som man bara satte dit spole, IAR-lager, klart! Hur det ser ut i dagsläget vet jag inte då rullen är som sagt några år gammal.
När de ska ut är det en gammal spolaxel som drivdorn och ett stadigt slag med en hammare.
En jig svarvad i rätt mått för spolen som mothåll.” (Bentzerfaust)
När de ska ut är det en gammal spolaxel som drivdorn och ett stadigt slag med en hammare.
En jig svarvad i rätt mått för spolen som mothåll.” (Bentzerfaust)
Jag är fortsatt tveksak till det förnuftiga i att överhuvudtaget ta ur lagret, allra mest för att man riskerar att ha sönder både spole och lager. De frågor jag skulle ställa är:
1) Går det inte att rengöra lagret fortfarande sittande i spolen?
2) Hur viktigt är detta lager? Såvitt jag kan räkna ut är det inte aktivt i själva kastet, d.v.s. i det kritiska momentet där lagret verkligen sätts på prov (?). Detta kan nog vara fel, eftersom jag inte riktigt fattar hur och när lagret verkar. Jag antar att detta lager hör till det ABU kallar Sensi-brake vilket är till för att kunna ha den mekaniska bromsen hårt ställd utan att invevningen blir trögare. Om det är så, vilket jag alltså inte riktigt fattat, är även fråga 3 befogad.
3) Hur ofta använder man den mekaniska bromsen? Jag själv aktiverar den endast i motvind, vid kast med beten med stort luftmotstånd och när jag tappar självförtroendet, dock aldrig så mycket att det går ut över invevningen.
Jag har verkligen försökt att begripa mig på lagrets funktion. Men min hjärncell går bet. Jag är tacksam för en förklaring från någon som vet bättre. Jag vore också tacksam att få veta hur det går med de- och remontering av lagret och om det var värt besväret. ABU slutade ju med denna konstruktion. Varför vet jag inte, men jag kan ana att man upptäckte att den kostar mer än den smakar – som med så mycket annat.
Skitfiske
Biff
Kommentera