Ursprungligen postat av Hafskorv
Visa inlägg
Har även köpt en ny oanvänd gavel med IAR till min 2500. Hittade den på eBay för 150 kr. Behövde även beställa distansen/bussningen, artnr 22001, som sitter i lagret men på axeln. Kostade 56 kr på eBay. Så nu har jag både IAR och en traditionell backspärr i min antika 2500
Felet till att mekanismen gick trögt i min 2500 med linspridarskruv från 2600 var mitt. Jag hade klantat till det i monteringen.
Kan för övrigt meddela att det inte behövs något kullager i mellandrevet. Originaldrevet UTAN plastflärpen men MED c-clip snurrar i en evighet medan den cliplösa varianten kärvar ordentligt. Samma erfarenhet har jag från UTs drev. De saknar kullager men är lättade vilket inte originaldrevet är.
Däremot kan jag varmt rekommendera linspridarskruven till 2600 med två lager. Ett lager gör ingen skillnad är min erfarenhet med andra ambassadeurer men med två lager händer det ordentliga saker. Med ett bra lättrullat mellandrev och kullager i bägge ändar av linspridarskruven snurrar allt i en evighet. Otroligt lätt. Det är inget som helst problem att numera sätta fart på spolen genom att "putta" på linföraren. Precis samma sak funkar med mina andra trimmade rullar men INTE på den 5601 JB som min son använder och som har lager endast på ena sidan av linförarskruven
Så om någon vill ha en helt ny oanvänd komplett linförarskruv till en 2500 med tillhörande mellandrev till en 2600-4000-6000 så har jag en uppsättning. Kan skickas gratis till behövande.... :-)
Kommentera