ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
    Jag undrar lite som ovanstående.
    plus att jag har ett annat problem, jag får inte den nya spolen att funka i min 4500.
    behöver jag annat drev eftersom gamla spolen har en annan version på bromsen?
    Tja. Kanske en dum fråga men har du bytt drivpaket på rullen?. Pinjondrevet på tvåstiftbroms är annorlunda och du behöver byta både pinjondrev och drev om du ska använda en spole med sexstiftsbroms.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Du behöver väl en ny spolaxel passandes sexstiftsbromsen.
    Pinjongdrev menar du?
    Spolaxeln är samma i rullar med tvåstift och sextstift (802627 till 4000-storlek).

    Rexan Record tillverkades i två generationer varav enbart den första i 4000-storlek, eller 40/41 då.
    Record gen1 har en tjockgodsig men relativt grund spole med ett envägslager inuti spolen vilket är tänkt att greppa spolaxeln i vissa lägen, om och i så fall hur det fungerar finns det längre diskussioner kring här på forumet.
    Den spolen är enligt mig inget vidare. Vet heller inte hur det nämnda lagret fungerar ihop med vanliga Ultracast-modeller som saknar kullager i gavlarnas koppar (vilket Record har).
    Det är spolarna från C3 samt C3 efter 2014 som gäller om man vill ha något lättare direkt från Svängsta till äldre rullar i 4000-storlek. Dock samma linkapacitet och tar ju relativt mycket lina.

    Teliafelia den våghalsige byter helt enkelt ut bromsbrickan på nya spolen till gamla tvåstiftaren, testa först med tyngsta plastvikterna, efter det finns det två lättare plastvarianter att prova om andan faller på. Till visst fiske fungerar tvåstift riktigt bra.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
    Jag undrar lite som ovanstående.
    plus att jag har ett annat problem, jag får inte den nya spolen att funka i min 4500.
    behöver jag annat drev eftersom gamla spolen har en annan version på bromsen?
    Du kan flytta över din gamla broms till den nya spolen, den nya är bara att klicka bort. Om du tittar n på den gamla ser du en låsring som ska bort sen är det bara att montera på den på nya spolen.

    Vill du använda den nya bromsen behöver du även byta pinjongen, helst ihop med huvuddrevet.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Rexan Visa inlägg

    Hej,
    Plockar upp ett gammalt inlägg. Jag beställde en recordspole för att trimma min 4501 CS Pro Rocket men tycker inte det gjort någon skillnad. När jag läste detta inlägg kollade jag upp det och jag har köpt 1121094. Är det då till den äldre recorden vilket artikelnumret antyder?
    Förklarar i så fall min känsla av att det inte gett något.
    Finns det en lättare record-spole i 4000-storlek och vad har den då för nummer?
    MVH
    Björn
    Spolen till en record i 4000-storlek finns nog endast i en variant och den tillför nog inte mycket om man vill kasta längre. Man behöver och kan inte spola på lika mycket lina dock.

    Jag upplever att mina 4601:or blir mer förlåtande och tvärt emot vad alla säger så kan jag istället ha fler bromsklossar aktiverade och ändå kasta längre.

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
    Jag undrar lite som ovanstående.
    plus att jag har ett annat problem, jag får inte den nya spolen att funka i min 4500.
    behöver jag annat drev eftersom gamla spolen har en annan version på bromsen?
    Du behöver väl en ny spolaxel passandes sexstiftsbromsen.

    Lämna en kommentar:


  • Teliafelia
    replied
    Jag undrar lite som ovanstående.
    plus att jag har ett annat problem, jag får inte den nya spolen att funka i min 4500.
    behöver jag annat drev eftersom gamla spolen har en annan version på bromsen?

    Lämna en kommentar:


  • Rexan
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Den hålborrade kommer från den förra generationens Record. Dvs den ljusgrå/blå Recorden. Den spolen är definitivt ingen trimspole. Den väger som sagt MER än den djupa originalspolen. Även med lina.

    Den senaste generationens Record är mörkare i färgen och saknar envägslagret inuti spolen. Den spolen väger ungefär mitt i mellan en UT-spole och en Abu original djup spole. Fungerar kalasfint. Har dock inte en susning huruvida den fortfarande tillverkas eller inte.

    Du har helt enkelt fått fel spole. Spolen du fått är till denna äldre Record
    [ATTACH=CONFIG]101617[/ATTACH]

    Den du borde beställt eller fått är denna:
    [ATTACH=CONFIG]101618[/ATTACH]

    Eller denna om du vill ha en HC spole:
    [ATTACH=CONFIG]101619[/ATTACH]
    HC spolen är värdelös som trimspole då den är identisk med en originalspole till en 6000. Det är bara färgen som skiljer
    Hej,
    Plockar upp ett gammalt inlägg. Jag beställde en recordspole för att trimma min 4501 CS Pro Rocket men tycker inte det gjort någon skillnad. När jag läste detta inlägg kollade jag upp det och jag har köpt 1121094. Är det då till den äldre recorden vilket artikelnumret antyder?
    Förklarar i så fall min känsla av att det inte gett något.
    Finns det en lättare record-spole i 4000-storlek och vad har den då för nummer?
    MVH
    Björn

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Jag byggde om min gröna 5601 PD Special till 4601 och här är prylarna jag behövde för att bygga om med dubbla kullager i evighetsskruven.


    1117280 FRAME COMPLETE LH 212-A 251.25 SEK

    1121094 SPARE SPOOL RECORD 41 LH 239B 395.00 SEK

    24759 WORMSHAFT COMPLETE 4600 3095 112.50 SEK

    24758 LEVELWIND TUBE 3330 55.00 SEK

    1116747 THUMBREST 3262 12.50 SEK

    802627 SPOOLSHAFT 3304 43.75 SEK

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
    Har en sån SPECIAL SPOOL YELLOW i min c4 5600 factory tuned. Mkt trevlig spole
    Jag kan bara hålla med.

    Jag har en C4 PD Special med dubbel kullagrad skruv, lättat och dubbellagrat mellandrev och keramiska lager i spolen samt keramisk knivbult.

    När jag byggde ihop rullen körde jag med en grund spole från UT och den snurrade på riktigt fint och var fasligt skön att kasta med. Linan jag använder på den rullen är en Sufix 131 i 0.20.

    När jag fick hem min gula specialspole använde jag lagren från UT-spolen och bytte ut linföraren från UT's blå mot en standard i silver... Den äldre och lite tyngre modellen.

    Jag trodde absolut inte att det skulle bli någon skillnad men jag vet nu att jag kastar ett par meter längre med specialspolen monterad och även känslan i både kast och invevning känns mycket bättre... om det sen enbart är inbillning kan jag inte säga någonting om.... Den känns helt klart väldigt bra i alla fall.

    Jag hade ju önskat att den gula specialspolen även fanns för 4000-serien men jag får väl sätta upp en recordspole i en 4-axlig fräs och göra egna hål :-)

    Lämna en kommentar:


  • JONNIE ROCKER
    replied
    Har en sån SPECIAL SPOOL YELLOW i min c4 5600 factory tuned. Mkt trevlig spole

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 633 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
217 svar
30 285 visningar
0 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
278 svar
47 672 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
544 svar
91 082 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Nila
av Nila
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 686 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X