Ursprungligen postat av DJ Mqt
Visa inlägg
Ren smaksak, jag tycker äldre Ultracast SKA ha tvåstift men så är jag en hopplöst traditionalistisk bakåtsträvare också.
Kanske värt att ta upp i tråden också; hur många öppnar egentligen sina rullar och justerar vikter under fiske?
Jag tror gjort det maximalt 4-5 gånger under drygt 30 års fiskande. Bygger rullarna som jag vill ha dem, anpassar centrifugalbromsen och sedan brukar jag inte göra så mycket mer så länge jag inte ändrar något annat på rullen eller byter till lina av annan typ eller dimension.
Om man däremot inte har något emot att öppna rullen då och då blir naturligtvis sexstift med sina fler, betydligt lättare vikter mer flexibel och ger möjlighet till fininställning (hur fininställd nu en rund Ambassadeur kan bli).
Vet faktiskt inte hur väl eller illa sexstift fungerar ihop med tvåstiftpinjong eller tvärtom, det har nog också diskuterats i tråden. Själv har jag alltid sett till att ha rätt delar till rätt delar.
DJ Mqt i ditt fall betyder det en ny drevsats, rör sig inte om några stora pengar samt enkelt att montera.
Lämna en kommentar: