ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
    Jag tänkte (naivt) att det vore bättre med sexstift för att ha mer justeringsalternativ. Det var ju också själva tvåstiftaren som jag pajade
    Det har diskuterats till leda och sen diskuterats lite till. = )
    Ren smaksak, jag tycker äldre Ultracast SKA ha tvåstift men så är jag en hopplöst traditionalistisk bakåtsträvare också.

Kanske värt att ta upp i tråden också; hur många öppnar egentligen sina rullar och justerar vikter under fiske?
    Jag tror gjort det maximalt 4-5 gånger under drygt 30 års fiskande. Bygger rullarna som jag vill ha dem, anpassar centrifugalbromsen och sedan brukar jag inte göra så mycket mer så länge jag inte ändrar något annat på rullen eller byter till lina av annan typ eller dimension.
    Om man däremot inte har något emot att öppna rullen då och då blir naturligtvis sexstift med sina fler, betydligt lättare vikter mer flexibel och ger möjlighet till fininställning (hur fininställd nu en rund Ambassadeur kan bli).

Vet faktiskt inte hur väl eller illa sexstift fungerar ihop med tvåstiftpinjong eller tvärtom, det har nog också diskuterats i tråden. Själv har jag alltid sett till att ha rätt delar till rätt delar.
    DJ Mqt i ditt fall betyder det en ny drevsats, rör sig inte om några stora pengar samt enkelt att montera.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Vilka små vikter. Hur upplever du att dom presterar?
    Dessa vikter fungerar hur bra som helst men det är ett jäkla pillande om man ska byta vikter när man är ute och fiskar, därför har jag bytt till 4 och 6 pinnars på dom flesta rullarna men har sparat vikterna, vill kunna återställa rullarna till original skick om det behövs.

Har en gammal 6500 Rocket Mag Elite där jag kör utan vikter, magneten på dom rullarna är så pass stark att vikterna är överflödiga även om Mag bromsen står på 0.

Lämna en kommentar:

• DJ Mqt
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Bilderna visar Ultracast-designen. Alltså en spole med löstagbar axel och lagren inuti spolen samt separat bromsbricka/pinjongkoppling.
    Det går utmärkt att snäppa bort sexstiften och montera tvåstift av den typ som passar dig (gällande typen av vikter).
    Då behövs bromsbricka, låsring samt passande vikter.

Kanske finns någon här som kan bistå med passande delar, det är prylar man tenderar att få över om man öppnat en rulle eller två.
    Jag har nog åtminstone 12-15 bromsbrickor och ett otal vikter liggande.
    Jag tänkte (naivt) att det vore bättre med sexstift för att ha mer justeringsalternativ. Det var ju också själva tvåstiftaren som jag pajade

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied

Tyvärr befinner sig rullen och spolen 20 mil ifrån varann till nästa helg. Det här är det bästa jag kan fixa nu

Gunnar/Amba-amatör
    Bilderna visar Ultracast-designen. Alltså en spole med löstagbar axel och lagren inuti spolen samt separat bromsbricka/pinjongkoppling.
    Det går utmärkt att snäppa bort sexstiften och montera tvåstift av den typ som passar dig (gällande typen av vikter).
    Då behövs bromsbricka, låsring samt passande vikter.

Kanske finns någon här som kan bistå med passande delar, det är prylar man tenderar att få över om man öppnat en rulle eller två.
    Jag har nog åtminstone 12-15 bromsbrickor och ett otal vikter liggande.

Lämna en kommentar:

• DJ Mqt
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

Det låter som du har köpt en äldre typ av rulle, har du då köpt en ny spole kommer det inte funka alls.
    Men lika bra du lägger upp bilder på båda spolar så kan saken säkert lösas utan missförstånd.
    Tyvärr befinner sig rullen och spolen 20 mil ifrån varann till nästa helg. Det här är det bästa jag kan fixa nu

Gunnar/Amba-amatör

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied

Lånar tråden för en amatörfråga: Jag bytte till mig en Amba 5000C utrustad med tvåstiftsbroms men lyckades på nåt korkat sätt förstöra det ena stiftet så det inte går att justera. Glad i hågen köpte jag en en ny spole med sexstiftare, men vad jag förstår måste jag då köpa till en massa mer för att få den att funka. Eller?
    Det låter som du har köpt en äldre typ av rulle, har du då köpt en ny spole kommer det inte funka alls.
    Men lika bra du lägger upp bilder på båda spolar så kan saken säkert lösas utan missförstånd.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied

Lånar tråden för en amatörfråga: Jag bytte till mig en Amba 5000C utrustad med tvåstiftsbroms men lyckades på nåt korkat sätt förstöra det ena stiftet så det inte går att justera. Glad i hågen köpte jag en en ny spole med sexstiftare, men vad jag förstår måste jag då köpa till en massa mer för att få den att funka. Eller?
    Är rullen av Ultracast-typ (senare tillverkad än tidigt 90-tal alltså) behöver du inte mer än en ny tvåstiftbricka som du monterar på spolen.

Vill du köra sexstift så en ny drevsats från valfri annan Ultracast-modell.

Lämna en kommentar:

• DJ Mqt
    replied

Tja. Kanske en dum fråga men har du bytt drivpaket på rullen?. Pinjondrevet på tvåstiftbroms är annorlunda och du behöver byta både pinjondrev och drev om du ska använda en spole med sexstiftsbroms.

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

Jag tror inte den lilla vikten gör någon större skillnad i balans.

Vikterna på din spole ser ganska stora och tunga ut, till dom äldre finns dom i dessa tre storlekar.

​​​​ Click image for larger version

Name:	DSC_0346.JPG
Views:	447
Size:	2,50 MB
ID:	2565766

Vet inte vilken storlek dina vikter motsvarar, men troligen mitten eller dom största.

Jag tycker du ska försöka få tag på mindre vikter och sen prova dig fram. Så här gör jag, börjar med mellanstorleken, vill jag ha mer eller mindre bromsvikt byter jag ut den ena vikten till en större eller mindre.
    Hjälper inte det byter jag ut den andra med, skulle jag vilja ha ännu mindre bromsvikt plockar jag bort den ena bromsvikten helt.

Själv har jag alltid varit nöjd med två i mellanstorleken eller en mellan och en av dom minsta.
    Ok. Jag ska ut nu på söndag och provar hur det känns med en bromsvikt. Blir det fortfarande inte bra så får jag prova med mindre vikter.

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied

Tror du att det kanske balanserar upp spolen bättre ifall man inaktiverat en bromsvikt istället för att ta bort den helt? Eller så kanske det är för lite vikt för att göra någon skillnad?
    Jag tror inte den lilla vikten gör någon större skillnad i balans.

Vikterna på din spole ser ganska stora och tunga ut, till dom äldre finns dom i dessa tre storlekar.

​​​​ Click image for larger version

Name:	DSC_0346.JPG
Views:	447
Size:	2,50 MB
ID:	2565766

Vet inte vilken storlek dina vikter motsvarar, men troligen mitten eller dom största.

Jag tycker du ska försöka få tag på mindre vikter och sen prova dig fram. Så här gör jag, börjar med mellanstorleken, vill jag ha mer eller mindre bromsvikt byter jag ut den ena vikten till en större eller mindre.
    Hjälper inte det byter jag ut den andra med, skulle jag vilja ha ännu mindre bromsvikt plockar jag bort den ena bromsvikten helt.

Själv har jag alltid varit nöjd med två i mellanstorleken eller en mellan och en av dom minsta.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 630 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46