Viktskillnad 6500 cs rocket vs 6500 cs pro rocket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Viktskillnad 6500 cs rocket vs 6500 cs pro rocket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Viktskillnad 6500 cs rocket vs 6500 cs pro rocket?

6500 cs pro rocket väger 410 gram enligt ABUs specifikation på kartongen.
    6500 cs rocket väger 370 gram enligt ABUs specifikation på kartongen.

Rullschema 6500 cs rocket

Rullschema 6500 cs pro rocket

Så var kommer viktskillnaden på 40 gram ifrån?
    Rullstativen har olika reservdelsnummer men gör man en sökning så är båda gjorda av hårdkromad mässing.
    Bottenplattan/kopplingsplattan har olika reservdelsnummer men tyvärr har jag sökt efter men inte hittat någon info, möjligtvis att den skiljer modellerna åt.

Gavlarna på 6500 cs rocket verkar vara av aluminium, men inte på 6500 cs pro rocket?
    Vet att det finns många ABU experter härinne som kan bringa klarhet i mysteriet. Varför jag undrar är för att jag beställde ett nytt stativ och en bottenplatta i mässing från ABU i tron om att 6500 cs rocket inte hade det, dumt att jag inte kollade upp det innan jag beställde.

Är det bottenplattan, gavlarna och tumtangent som skiljer rullarna åt?

Är det bottenplattan, gavlarna och tumtangent som skiljer rullarna åt?
    Vilken av CS Rocket och Pro-rocket modellerna är det du tittar på ?

Om Rakten är den blågrå som bara heter CS Rocket så har den inte mässingsstativ.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-04-17, 21:43.

Kommentera

Tjena Jörgen, hoppades du var en av de som skulle svara Denna är det. http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=3&sort=date

Okej så inget mässingstativ, då förstår jag. Kan man räkna med att bottenplattan inte heller är av mässing då?

Kommentera

Nu har jag inte hängt med så mycket de senaste åren men tidigare har alla rocket haft mässingsstativ. Har sett några exportmodeller där man satt dit ett aluminiumstativ, men det verkar fortfarande bara vara avarter.
        De sprängskisser du hänvisar till säger att cs pro rocket har en bromsgavel av kromad mässing medans cs rocket har en i eloxerad aluminum. Därav en viss viktskillnad.
        Senast ändrad av FRB; 2015-04-18, 08:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
          Nu har jag inte hängt med så mycket de senaste åren men tidigare har alla rocket haft mässingsstativ. Har sett några exportmodeller där man satt dit ett aluminiumstativ, men det verkar fortfarande bara vara avarter.
          De sprängskisser du hänvisar till säger att cs pro rocket har en bromsgavel av kromad mässing medans cs rocket har en i eloxerad mässing. Därav en viss viktskillnad.
          Om jag minns mina kemilektioner rätt så är väl aluminium den enda metall som går att eloxera. Eloxerad mässing borde med andra ord inte existera.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
            Om jag minns mina kemilektioner rätt så är väl aluminium den enda metall som går att eloxera. Eloxerad mässing borde med andra ord inte existera.
            Helt rätt! Jag skrev fel. Har korrigerat det nu

Kommentera

rocket haft mässingsstativ.
              Min CS Rocket har det inte och min Guld/Silver rocket 6500 C har det inte.

Kommentera

Instämmer med FRB. Den klassiska 6500CS rocket har väl alltid haft kromat mässingstativ, likaså CS Pro förutom kanske då den där svarta varianten som kom för många år sedan..minns inte =). Guld/Silver rocket är en exportmodell och den har inte kromad mässing utan alu..

Kommentera

Hur är det med Cs pro rocket black edition, är det mässingstativ i den? Rullens vikt yder på aluminium, men enligt senaste napp och nytt ska det var mässing.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jacen Visa inlägg
                    Hur är det med Cs pro rocket black edition, är det mässingstativ i den? Rullens vikt yder på aluminium, men enligt senaste napp och nytt ska det var mässing.
                    skulle tro att det är en felskrivning och att stativet är i alu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 233 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S