Impulsköpte rulle! Hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Impulsköpte rulle! Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Impulsköpte rulle! Hjälp!

Hej fiskevänner!

Har riktigt jobbig beslutsångest och skulle uppskatta synpunkter och tankar.

Hade kikat lite smått på rullar inför sommaren och frugan ville prompt att jag skulle få en ny rulle på vår 2 årsdag. Sagt och gjort åkte vi idag och kikade på 5601 JB och Revo Beast. Båda mycket fina rullar.

Efter mycket tänk, velande och ett par uttråkade butiksbiträden med hemlängtan fick vi med oss Revo'n hem, men jag är inte säker för fem öre att jag har valt rätt rulle. Det som fångade mig var att bromsarna klickade när man drog åt dem, stora och sköna handtag och att jag sedan tidigare är van vid lågprofilare. Men det är också allt.

Samtidigt tänker jag att JB är en erkänt bra rulle och det är många här som lovordar den, både för att den är så slitstark och samtidigt enkel att mecka med och rengöra på egen hand.

Bör jag vara nöjd med Revo'n eller skulle jag ha valt JB'n istället?
    Som referens har jag sedan sedan tidigare en Daiwa T3 Ballistic för lite lättare fiske.

Skitfiske!

Det är en bra rulle så du blir förmodligen inte besviken.

Kommentera

Hade du tänkt använda den till Jerkbait eller vanligt spinnfiske? Jb:n är en slitvarg som kastar stabilt och är rejält byggd. En av de bästa ambassadeurerna jag haft. Revo:n är erkänd för sina goda kastegenskaper, bl.a. Om jag var du skulle jag vara nöjd med mitt val och inte fundera så mycket Sen ser den ju cool ut.

Kommentera

Jag kommer främst använda rullen till spinnfiske med wobblers, spinnare och gummin skulle jag tro. Jerk har jag tyvärr ingen erfarenhet av än, men är rätt nyfiken och har ett par jerks av mindre modell på 50 gr. som köptes i höstas.

Kommentera

För mig är valet lätt! Rund och svensk alla dagar före platt från lågprisland...

Kommentera

Du kan ju köra med den tills du köpt JB rullen?

De enda sättet jag väljer rulle på är om den ska användas när de är kallt, då blir de helt klart inte en med alu/stål gavlar. För jävlar vad kallt de blir om man nu inte gillar handskar dvs... Vilket jag inte gör.
            Senast ändrad av Snöhäst; 2015-03-24, 21:55.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Hej Madz !

Om du borde valt den andra rullen ? Och det frågar du oss. Många svarar ja andra nej. Men vad spelar det för roll för dig ? Vilken rulle som är bäst eller sämst är helt ointressant i sammanhanget, du kommer aldrig att hitta nått svar på den frågan.

Vad beslutsångest i själva grunden egentligen är (drabbas själv alltid och oftast) är att man vill slippa ta beslutet mellan ena eller andra. Helst skulle man köpt båda eller ingen. Men då ångrar man det också. Numer gör jag livet lätt för mig. jag köper allt jag ser i fiskeväg vare sig jag behöver det eller inte. Och därmed slipper jag beslutsångest för det är så jäääää. jobbigt. Att ångra alla idiotköp är lättare att hantera.

Men ett konkret tipps, fundera över om du ville ha den rullen du köpte. Jag menar ibland gör man fel, man vill ha en Merca men lite dyr så det blev en fiat. Och sådant ångrar man bittert. Men gjorde du valet mellan 2 saker du ville ha så har du definitivt inget att ångra. Kanonrulle om man nu gillar plattmaskar. JB:n är ingen bättre rulle i segmentet 30-70 gram än den du valt. Jerk runt 100-200 gram hade jag bett dig byta rulle.

Lev livet sälj frun och köp några rullar till, kan inte bli för många. En fiskerulle ångrar man aldrig. Varför man valde kärringen har man glömt för länge sedan.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Får man fråga vad det var för pris på Revon och JBn?
                Hur gick snacket hos personalen?
                Var de inte intresserade och mest trötta så drog de säkert harangen:
                "nya revon är urstark och klarar tungt fiske galant för den är dyr..."

Ungefär så gick snacket när Revorullarna kom till jorden för ett antal år sedan men det visade sig vara helt fel då.. De var inte alls gjorda för tungt fiske.
                Nu säger jag inte att så är fallet med Beast men jag kan tänka mig att snacket går som det gjorde tidigare..
                Dyrt = Bra, hållbart, kraftig osv... !

Men i vilket fall tror jag rullen kommer funka utmärkt till ditt fiske, vilket iofs även JBn skulle ha gjort (till förmodligen ett mycket bättre pris)

/ HenkeW

Kommentera

Att funderas över om du ska köra mkt beten som går tungt i vattnet. Du skriver spinnare och wobblers, dessa flyttar ofta ganska mkt vatten och då kan det vara skönare med en lägre utväxling så det inte blir så tungt.

Men ang rullen som rulle så kommer du vara skitnöjd tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kocken1 Visa inlägg
                    Att funderas över om du ska köra mkt beten som går tungt i vattnet. Du skriver spinnare och wobblers, dessa flyttar ofta ganska mkt vatten och då kan det vara skönare med en lägre utväxling så det inte blir så tungt.

Men ang rullen som rulle så kommer du vara skitnöjd tror jag.
                    Får hålla med Kocken här, båda rullarna är kanon. Till det fiske du säger att du ska bedriva med den så kommer båda fungera bra, mer en fråga om tycke och smak, ergonomi och estetik.

MEN, man ska vara medveten om att Beast har riktigt hög utväxling. Gillar man att fiska hem betena snabbt, så är det bra och man behöver inte veva på så extremt. Brukar man vilja fiska långsamt som en stelfrusen sengångare på vår och höst, så är det mindre...bekvämt är nog rätt ord. Man kan såklart fiska precis hur långsamt som helst med en hög utväxling också. Men det kan vara svårt att hålla ett bra tempo och bra känsla i invevningen när man behöver veva så galet långsamt, vet att jag själv har problem med det.

Men "to each their own", "your mileage may vary" etc etc. Rent "rullmässigt" kommer du garanterat bli nöjd med båda. Och veven på Beasten/NaCl/Big Shooter/Shooter Compact är ju bara så otroligt mysig Kör den på min Daiwa Pluton också...Ooops, där svor jag lite i kyrkan
                    Senast ändrad av Fogeljazz; 2015-03-25, 09:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46