Multitrimmare sökes Amba - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multitrimmare sökes Amba

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multitrimmare sökes Amba

Hej,

Har blivit sugen på att testa mina gamla ambor, den ena är en mod SG som inte kommer att modifieras men den gamla gråspolen från 60-talet är jag sugen på att göra fiskbar. Vad ska man göra för att uppdatera denna? Eller gör man inte det? Förstör man vintage värdet i den då?

Helt grön på multi, tips mottages på förstålig svenska. Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	893,5 KB
ID:	1837295

Hej!
    Grattis till fina rullar!
    Ang gråspolen, riv isär och gör rent, smörj med bra olja. Skaffa sprängskiss på abugarcia.com läs trådar från Mooki här på forumet, underbara trådar...och skruva på!
    Om du vill uppdatera kanske en annan (högre) utväxling vore på sin plats. Slirbromsen kan bli mycket bättre, finns att köpa prylar till det. Efter detta så har du en kanonrulle! Det går sedan att uppgradera mera men ta en sak i taget. Jag kan rekommendera att du kollar reelman.se Pike1 här på forumet, han kan fixa allt du behöver och mer ändå!
    Om du ska modda rullen?, har du tid ork och lust?...om ja, kör på men spara alla originalprylar så kan du alltid backa tillbaka.
    Edit;
    Om du är helt ny på multi, grattis, du har mycket kul framför dig! :-)
    Just nu behöver du bara veta att dessa rullar är inte svåra att meka med så våga nu ta fram skruvmejseln och gör iordning din fina rullen. Använd sprängskiss, använd kameran, handla först olja, fett och prylar från reelman. Känslan att sedan fiska med en 50 år gammal klenod som satte ABU på världskartan, ja kan det bli bättre? :-D
    Jag vill också ha en gammal röd amba..
    Senast ändrad av KeBa; 2015-02-18, 21:08. Anledning: Ko

Kommentera

Där har du s a s grundlektionen för den oerfarne som vill börja skruva med rullar. Sedan kan du komplettera med andra Mookitrådar...
      Kan bara hålla med KeBa och gratulera till fina rullar. SG:n skulle jag inte ha något emot att äga själv! Och du gör helt rätt i att inte modifiera den. Men det skadar nog inte att ta isär även den och göra grundligt ren och smörja med lämpliga smörjmedel.
      Om 60-talaren kan jag bara hålla med KeBa fullt ut. Ska du fiska med den så är bättre broms och en högre utväxling bra kompletteringar. Personligen skulle jag nog stanna ungefär där. Lite av tjusningen i att fiska med en så gammal rulle (mina står bara i finskåpet och glänser) är väl att bevara lite av den nostalgiska känslan. Jag har hållit på en del med veteranfordon också och skulle knappast sätta in modern insprutning i en 60-tals Alfa... Även om den skulle bli både vassare och mera lättkörd.
      Men - OM du ändå vill modda så gör för Guds skull som KeBa säger: Spara alla orginaldelar.
      Nu fick du kanske inte så många tips på HUR du ska göra men kolla med Pike1 http://www.reelman.se/ han kan säkert berätta vad det finns för möjligheter att sätta bättre sprätt på rullen.
      Skitfiske

Edit: Det är inte helt lätt att hitta sprängskisser till gamla Ambor, vare sig på ABU Garcias hemsida eller hos Mikes Reel Repair. Men mejla eller ring till serviceavdelningen i Svängsta. Roger där plockade fram en skiss till min 6000-rulle från sent 50-tal...
      Senast ändrad av Gösta; 2015-02-18, 21:19.

Kommentera

Känns slösigt att köpa en nyare Amba. Men kanske lika bra?

Kommentera

Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
          Dina rullar har sitt värde som väl ligger en del i åldern. Sparar du originaldelarna så är det väl inget större fel med en lätt trimning, uppgradering. Men en modernare rulle har sina fördelar och t ex en C4 behöver knappast någon modifiering för vanligt fiske...

Kommentera

Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
            Det ena utesluter väl inte det andra eller? Var inte rädd att ta isär rullen. Om du köper en ny så tycker jag att du ska börja med att rengöra och smörja den också
            ...men välj då en servicevänlig amba, typ rund. :-)
            Senast ändrad av KeBa; 2015-02-18, 21:33.

Kommentera

För övrigt anser jag att det aldrig är fel eller slösigt att köpa en ny Amba! Sådana kan man aldrig få för många av. Har precis håvat in ett par 2500C fast jag redan har en... Och i skåpet står fyra olika Ambor att titta på och fem att fiska med... ´Då är det ändå ett tämligen blygsamt antal jämfört med vissa här på sidan. Gör som KeBa säger, tvätta och smörj dina gamla rullar, fiska med dem om du känner för det men våldför dig inte på dem. Vill du känna en "modernare" känsla så köp!

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                ...men välj då en servicevänlig amba, typ rund. :-)
                Finns det andra???

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  För övrigt anser jag att det aldrig är fel eller slösigt att köpa en ny Amba! Sådana kan man aldrig få för många av. Har precis håvat in ett par 2500C fast jag redan har en... Och i skåpet står fyra olika Ambor att titta på och fem att fiska med... ´Då är det ändå ett tämligen blygsamt antal jämfört med vissa här på sidan. Gör som KeBa säger, tvätta och smörj dina gamla rullar, fiska med dem om du känner för det men våldför dig inte på dem. Vill du känna en "modernare" känsla så köp!
                  Aj, aj, aj, oj, oj, oj...nämn inte 25'or för TS..
                  En viss Ulf Tingström påstod att de var beroendeframkallande, skitsnack tyckte jag...nu har jag bara nio stycken, vill ha fler! :-S

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Finns det andra???
                    I mina ögon, självklart inte!
                    Tvålkoppar och andra sneögda saker som sätts på spön är inget för mig.
                    Jag blev en gång kallad nostalgifjolla, det tog jag som en komplimang! :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 303 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S