Kan man fräscha upp lacken på gammal röd ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man fräscha upp lacken på gammal röd ambassadeur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kan man fräscha upp lacken på gammal röd ambassadeur?

    Om rullen har röd lack med skrapmärken osv, går det att snygga till den? Lacka om? Fylla i märkena?

    Tackar för alla tips

    Kalle

  • #2
    Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
    Om rullen har röd lack med skrapmärken osv, går det att snygga till den? Lacka om? Fylla i märkena?

    Tackar för alla tips

    Kalle
    Allt går ju men blir sällan bra genom att fylla i repor, speciellt på en sån liten sak som en rulle. Däremot kan man ju lacka om hela gavlarna. Annars tycker jag att lite patina på äldre ambassadeurer hör till.

    Har du bilder på hur den ser ut?

    Kommentera


    • #3
      Tycker som Patrik. Låt de vara. Annars vet jag de som använt nagellack för att lägga i revor. Det har lätt att inte bli bra och lacka om de alla kromdelarna finns kvar. Var inne på och skulle testat att eloxera om gavlar men la der på hyllan. Behåll de enligt mig. /Ingemar

      Kommentera


      • #4
        Fixa till den invändigt i stället om du inte gjort det! Mvh��

        Kommentera


        • #5
          Tänkte att någon kanske visste om det går att få tag i orginallacken abu-röd. Men det lutar åt att jag skiter i det.

          Jo det är klart att man ser till att rullen rullar som den ska innan man ger sig på att fixa lacken.

          Kommentera


          • #6
            Tänkte att någon kanske visste om det går att få tag i orginallacken abu-röd. Men det lutar åt att jag skiter i det.
            Jag fick gavlarna till en grön CS Mag elite omlackerade av en billackerare, det blev hur bra som helst.
            Färgen som sitter där nu är betydligt hållbarare en original-lacken.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
              Tänkte att någon kanske visste om det går att få tag i orginallacken abu-röd. Men det lutar åt att jag skiter i det.

              Jo det är klart att man ser till att rullen rullar som den ska innan man ger sig på att fixa lacken.
              Tror inte de är svårt att få tag på abu-röd... Sålänge man frågar något lackerare. Dyrt kan de dock bli. Sen vet man ju inte... Hur rullen ser ut undertill? Kanske skarpa hack i metallen också.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

              Kommentera


              • #8
                Läste i en tråd på ett annat forum att lackeringsfirmor använder en spektrofotometer för att bestämma kulören, (och glans?) som jag antar att dom sen kan blanda till. Sen sag jag att biltema har bättringsfärg för massor av bil-kulörer för 69kr.

                Kommentera


                • #9
                  Jag lackar rätt mycket privat och har såklart lackat om någon rulle, det är inte svårt och man lägger billack på så det håller väldigt bra.

                  Om man ska lacka exakt samma kulör så är det som du säger man läser av med en spektrophotometer, detta för att få fram exakta gram färg som ska brytas.

                  Har du en airbrush så kan du lätt kirra det själv, färgen kan du köpa från de som säljer till industrin tror 3 dl är minimum man kan köpa. Men färgen är rätt dyr ca 700:- litern samt att du kommer behöva 2x3 dl 3 dl färg 3 dl klarlack alltså kommer det kosta ca 350:- att lacka om.

                  Så det är endast du som vet om det är värt det

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är klart att man kan lacka om en aluminiumbit... Men resultatet? Här råder ju en viss begreppsförvirring. En Amba är INTE lackad i allmänhet. Den s k ABU-röda färgen är pigment som lagts dit i samband med eloxeringen. Eller anodiseringen som det heter och som är en metod att förstärka aluminiumens naturliga skyddande oxidskikt.
                    Därmed inte sagt att det inte går att snygga till med bättringslackn - om man hittar rätt kulör... Och har tålamod, fint vattenpapper och smala (hårstunna) penslar. Men jag är inte säker på att resultatet blir bra.
                    Då tror jag mer på att lacka om hela gavlarna även om det kan bli dyrt. Det är inte bara lack och klarlack det handlar om, även förtunningen kostar några kronor och behövs både för att göra ren sprutan och späda lacken till lagom konsistens för sputning. Och så härdare förstås...
                    Köper jag en gammal rulle är frånvaron av båtskrap viktigast. Snygga gavlar kan alltid hitta en risig donator till de reservdelar som eventuellt behövs...

                    Edit: Om man kan hitta färgnumret på en lämplig kulör så säljer kanske Mekonomen den fortfarande i sprayburk med väldigt bra sprutbild. Alltså inte den vanliga fabrikstillverkade utan blandad s a s på stället. Brukar bli bra och betydligt billigare och smidigare än att köpa "ingredienser" av en lackerare. Har själv köpt 60'tals senapsgul och fick en perfekt nyans.
                    Senast ändrad av Gösta; 2015-02-13, 08:48.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 546 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    278 svar
                    47 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    536 svar
                    90 314 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 608 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X