Rullfotsnr.- hjälp med avkodning och bruksvärd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullfotsnr.- hjälp med avkodning och bruksvärd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rullfotsnr.- hjälp med avkodning och bruksvärd

    Hej!
    Jag hittade en 4601 c4 i blå/silver när jag flyttstädade nu bland mina prylar.
    Rullnummer är: 090010/3
    Vad betyder siffrorna?

    Rullen är mekaniskt i kanonskick. Jag minns att jag bytte spollagren till keramhybrider för några år sedan. De som UT skapade från kullagergrossisten. Vill minnas att jag även bytte bromslameller som en upgrade.
    Den har lite bruksspår men ser sammanlagt fint ut. Vad tror ni är ett sjysst pris för en sådan?

    Hälsningar
    Mario

  • #2
    Hej! Siffrorna betyder att konstruktionen är från 1999 (09) att den inte modifierats (00) att den är tillverkad år 2000 (10) i mars (/3). Priset är svårt att uttala sig om. Kanske runt 500:- eller lite till för kullagren. Kolla på avslutade rullauktioner på Tradera!

    Kommentera


    • #3
      Tack ska du ha, Gösta!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Hej! Siffrorna betyder att konstruktionen är från 1999 (09) att den inte modifierats (00) att den är tillverkad år 2000 (10) i mars (/3). Priset är svårt att uttala sig om. Kanske runt 500:- eller lite till för kullagren. Kolla på avslutade rullauktioner på Tradera!
        Hej Gösta;

        Jag har en silverfärgad ABU Ambassadeur 2500C med numret 760400 under rullfoten. Betyder det att min rulle är tillverkad i april år 1976. Rullen köpte jag hos Fiskarnas Redskapshandel våren 1977. Den är helt perfekt att kasta lätta beten med...

        Go for the Big Ones!


        Old Firehand

        Kommentera


        • #5
          Hej gamla Eldhand...
          Det här med rullfotsnummer är intressant. Allas vår Mooki har gjort ett bra jobb och försökt reda ut denna djungel...

          Enligt denna utmärkta sammanställning är det nog ungerfär så som du själv skriver. Jag blir inte riktigt klok på om de två första siffrorna står för konstruktions eller tillverkningsår, men med tanke på att fyran står för tillverkningsmånad är det nog tillverkningsår... Och egentligen tror jag nog att herrn själv är väl insatt i detta...
          Skitfiske
          Gösta

          Min 2500 C i avataren har nummer 170017/49 vilket enligt den tidens nummersystem innebär att den är ritad 2007 att den är revision 00 och att den också är tillverkad 2007 vecka 49.
          Vilket får mig att inse att jag lurat TS så att hans rulle är tillverkad i vecka 3 inte i mars...
          När OF:s 2500C tillverkades handlade det emellertid om måndad
          Senast ändrad av Gösta; 2015-01-27, 22:03.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 546 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
          217 svar
          30 150 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg MathiasJK  
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          278 svar
          47 580 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          536 svar
          90 319 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Kimmen
          av Kimmen
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 608 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X