Shimano Exsence DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Exsence DC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Precis //T
    Det sjuka är att man sett det göras i väldigt många videor på tuben. visst har jag gjort det nångång med mina rullar men undviker det då det inte känns så bra för rullens frikopplingsmekanism.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
      Inget speciellt jag undrar, utan tänkte att det är bra att ha för framtida behov då jag servar mina rullar själv.

Om jag frikopplar spolen, och snurrar spolen verkar inte spolen reagera speciellt oavsett hur jag ställer in DC bromsen, ex. gör jag detta på en Lexa eller Zillion rulle så ser man direkt hur inställningen påverkar spolens rotation. Hur funkar DC "bromsen" och är allt som det ska?

Är det någon ide att öppna upp rullen och smörja allt eller brukar shimano vara noggranna med sådant?
      Då jag skaffade min första Calcutta DC 201(drygt 10 år sedan) så borde man kasta med den för att bromsarna ska börja fungera vid nästkommande kast.Det är spolens rotation som ladar ner strömmen till chipet till DC ungefer som ett lyse funkar på en cykel via hjulet.Om spolen inte roterar ett tag så försvinner strömmen ur det lilla kraftverket då få man kasta för att det ska fungera igen.Och sist men inte minst du kan aldrig jämföra dc bromsarna med rullar utan de ,

Kommentera

• Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
        Då jag skaffade min första Calcutta DC 201(drygt 10 år sedan) så borde man kasta med den för att bromsarna ska börja fungera vid nästkommande kast.Det är spolens rotation som ladar ner strömmen till chipet till DC ungefer som ett lyse funkar på en cykel via hjulet.Om spolen inte roterar ett tag så försvinner strömmen ur det lilla kraftverket då få man kasta för att det ska fungera igen.Och sist men inte minst du kan aldrig jämföra dc bromsarna med rullar utan de ,
        Tack för en förklaring som gjorde mig klokare samt får en att tänka en extra gång vid första kastet

Kommentera

• Märkligt nog att ingen här av de DC experterna hade nämnt hur funkar egentligen den lilla DC/kraftstation,eller har jag missat nåt inlägg !?!

Kommentera

Märkligt nog att ingen här av de DC experterna hade nämnt hur funkar egentligen den lilla DC/kraftstation,eller har jag missat nåt inlägg !?!
            hehe, jag trodde att alla visste hur DC lirar. Det är inte den första DC rulle vi pratar om här på FS . //T

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              hehe, jag trodde att alla visste hur DC lirar. Det är inte den första DC rulle vi pratar om här på FS . //T
              Nej det är klart , men jag passade på (medan experterna sovit ) och ville hjälpa till Serigös.Nu när ni är vakna få ni ta över och instruera folk.

Kommentera

Märkligt nog att ingen här av de DC experterna hade nämnt hur funkar egentligen den lilla DC/kraftstation,eller har jag missat nåt inlägg !?!
                Jag har mest varit inne på Daiwa rullar och deras magforce teknik och inte lagt märke på shimanos alternativ. Det har gjort att jag inte läst så noggrant i trådar gällande shimanos DC teknik.
                Försökte sökte lite klipp gällande DC tekniken på tuben samt X-ship men vart inte klok då mycket är på japanska samt x-ship för mest haspel rullar.

Där måste jag säga att Shimano marknadsför sina saker för dåligt!

Kommentera

.....det är tur att Mr T gör vad han kan för att hjälpa dem på traven....

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag har mest varit inne på Daiwa rullar och deras magforce teknik och inte lagt märke på shimanos alternativ. Det har gjort att jag inte läst så noggrant i trådar gällande shimanos DC teknik.
                    Försökte sökte lite klipp gällande DC tekniken på tuben samt X-ship men vart inte klok då mycket är på japanska samt x-ship för mest haspel rullar.

Tackle Tours' Review Archive är en källa till kunskap om japanskan är ett problem.....där kan du följa teknikens utveckling från den första Calcuttan med DC-broms....via Calaisen till de senare varianterna

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Nej,håller inte med om det kära min vän.Shimano är en jätte inom fiske rullar bland annat.Snarare var det Normarks förtjänst att det blev som det blev,sedan att man bor i ett litet land som Sverige har sina nackdelar inom fiskevärlden.Tack o lov så finns det Google annars hade det varit förgrått

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46