Shimano Exsence DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Exsence DC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det jag tror att "de tre stora" brukar testa "prylarna" tillräckligt innan de nya materialen godkänns och kan användas i serieproduktion av div. fiskeutrustning. Komposit legeringar har används under en längre tid till div rulldelar, så jag tvivlar inte på att den håller. Om du nu lyckas att ha sönder bromsstjärnan , då blir du första jag känner till som har råkat ut för en sådan otur. Visst , gillar du inte känslan, då måste du göra någonting åt det.

Sure , veven kommer från semperfi och jag är mkt nöjd med den. Om din kolfibervev tar i stjärnan , då kan du prova att lägga en metallbricka emellan och om du har tur , då funkar det.

Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-02-18, 08:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Det jag tror att "de tre stora" brukar testa "prylarna" tillräckligt innan den nya materialen godkänns och kan användas i serieproduktion av div. fiskeutrustning. Komposit legeringar har används under en längre tid till div rulldelar, så jag tvivlar inte på att den håller. Om du nu lyckas att ha sönder bromsstjärnan , då blir du första jag känner till som har råkat ut för en sådan otur. Visst , gillar du inte känslan, då måste du göra någonting åt det.

Sure , veven kommer från semperfi och jag är mkt nöjd med den. Om din kolfibervev tar i stjärnan , då kan du prova att lägga en metallbricka emellan och om du har tur , då funkar det.

Häls //T
      Jo litar på att det är ett vettigt material, men första känslan och tron om att det var plast gjorde att man tvivlade lite.

Nu så, jag filade bort 2mm från stjärnan samt la dit en bricka och nu passar veven perffa!
      Helvete vad nöjd jag vart Tack för tipset ang. brickan

Kommentera

Vilken längd ska veven från Semperfi vara? Dem har 90mm och 95mm, först nämnda har dem i lager.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
          Vilken längd ska veven från Semperfi vara? Dem har 90mm och 95mm, först nämnda har dem i lager.
          Det skulle jag säga är en ren smaksak. Man kan argumentera för att en längre vev ger en lägre "reell" utväxling och mer invevningskraft. Men min Fysik-KungFu är inte tillräckligt stark för att enkelt räkna fram en formel på det
          Antar att originalveven är kortare än 90mm så oavsett vilken av dem du väljer så kommer du få en längre vev.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
            Gärna 100 eller 95 mm och även 90 funkar fint oxå. Org veven är 90 mm.

@Serigös: Kul att det lirade bra! Lägg in en bild vettja!

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2015-02-18, 14:27.

Kommentera

Hade det inte varit för utväxling hade jag säkert köpt Excense för länge sedan .

Hittade denna rulle idag Metanium DC som ska vara ny för 2015 vad tror ni kan den vara likvärdig/bättre än Excense ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                Hade det inte varit för utväxling hade jag säkert köpt Excense för länge sedan .

Hittade denna rulle idag Metanium DC som ska vara ny för 2015 vad tror ni kan den vara likvärdig/bättre än Excense ?

http://www.plat.co.jp/shop/catalog/p...ng-freshwater/
                Nu får vår inhouse Shimano-expert komma in och rätta här, men i min uppfattning är Metanium DC en mer avancerad rulle än Exsence DC och riktad mot lite lättare fiske. Dessutom är den väl byggd på magnesiumstativ och därför icke lämpad för salt/bräckt vatten. Prislappen reflekterar detta då den är nästan 20.000 yen dyrare än Exsence

Kommentera

Både jag och nej. Det jag tror är att Metanium är en mer renodlad "bassrulle" från början och Exsence är en renodlad inshore fiskerulle med allt det innebär.
                  Med tanke på specen , då känns som att Metanium tog det hela till en ny nivå, men magnesiumkomponenter som Metanium har begränsar användningsområden en del.

//T

PS: Fogeljazz var snabbast igen!

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Både jag och nej. Det jag tror är att Metanium är en mer renodlad "bassrulle" från början och Exsence är en renodlad inshore fiskerulle med allt det innebär.
                    Med tanke på specen , då känns som att Metanium tog det hela till en ny nivå, men magnesiumkomponenter som Metanium har begränsar användningsområden en del.

//T

PS: Fogeljazz var snabbast igen!
                    Viste väl att det skulle vara något :-(

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Gärna 100 eller 95 mm och även 90 funkar fint oxå. Org veven är 90 mm.

@Serigös: Kul att det lirade bra! Lägg in en bild vettja!

//T
                      Min vev är 90mm om man mäter från centern på ena handtaget till den andra.

Och lite bilder
                      Click image for larger version

Name:	IMG_3220.jpg
Views:	1
Size:	957,9 KB
ID:	1777082Click image for larger version

Name:	IMG_3221.jpg
Size:	964,8 KB
ID:	1777083Click image for larger version

Name:	IMG_3222.jpg