Amb 6500i TSR - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb 6500i TSR

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Amb 6500i TSR

    Har denna rulle här hemma och jag nu ett laxspö att sätta den på..
    Denna rulle har en rullfot som är hela 79mm lång vilket gör det svårare att få ta i ett passande spö där rullen passar i rullfästet.
    Vågar man fräsa av ett par mm på vardera sidan av rullfoten för att få den att passa eller riskerar man då att förstöra rullfoten helt? Eller är det några fler saker som kan gå på tok om man åverkar på rullfoten?
    På denna rulle så är rullfoten integrerad i stativet och gjort av aluminium.....

  • #2
    Menar du att du ska fräsa bort ett par mm i båda ändarna ? Vad jag kan se så har det ingen betydelse för hållfastheten, och om det görs snyggt, inte heller för det estetiska. Och samma sak gäller väl om man tar någon mm från bredden för den delen.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
      Har denna rulle här hemma och jag nu ett laxspö att sätta den på..
      Denna rulle har en rullfot som är hela 79mm lång vilket gör det svårare att få ta i ett passande spö där rullen passar i rullfästet.
      Vågar man fräsa av ett par mm på vardera sidan av rullfoten för att få den att passa eller riskerar man då att förstöra rullfoten helt? Eller är det några fler saker som kan gå på tok om man åverkar på rullfoten?
      På denna rulle så är rullfoten integrerad i stativet och gjort av aluminium.....
      Hej Jörgen;

      Förstör inte din fina Ambassadeur 6500i TSR multirulle genom att fila sönder rullfoten. Aluminium är inte lika starkt som stål!

      Gå in till närmaste sportfiskebutik med din rulle och testa den på de spön de har att erbjuda där..
      Om inte de har något som passar dig får du söka vidare i nästa butik...men fila inte sönder din rulle ...

      Nothing is forever!

      Old Firehand

      Kommentera


      • #4
        Men om du är en fegis som OF, köp ett extra stativ som du filar på så att originalet förblir helt.

        Kommentera


        • #5
          Har satt ett sånt stativ på min amb 6500 rocket också, så finns redan ett sånt stativ till i gömmorna...;P
          Sen håller jag på sätt och vis med Old Firehand, har ju ingen lust att göra åverkan på en så fin rulle, men 70mm verkar vara ett standardmått på rullfästen på storleken av spön jag kikar på nu och 9mm är nog väldigt tight att sticka in foten för att sen få ner den på andra sidan, foten är ju tjockare än vanliga amb-fötterna också...
          Senast ändrad av Kirshim; 2015-01-24, 16:03.

          Kommentera


          • #6
            Ingen som har något uppslag på ett 4-delat spö, ca 12" långt och som klarar kastvikter uppåt 130g med ett rejält tilltaget rullfäste.
            Har ett par trollingspön som rullen passer på och där är gapet i rullfästet 74mm när det är öppnat maximalt och då får jag i rullen med lite vilja. Spöt jag nu vill ha är tänkt att få följa med till Kap Verde till hösten och ev testa på lite laxfiske här hemma under sommaren...

            Kommentera


            • #7
              Ingen som har något uppslag på ett 4-delat spö, ca 12" långt och som klarar kastvikter uppåt 130g med ett rejält tilltaget rullfäste.
              Måste du ha trigger ?

              Om inte kan du kolla power-cast/surf-cast spö .

              Se vad du kan hitta i Shimanos STC serie,
              verkar finnas många modeller av resespö i den.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-01-26, 11:48.

              Kommentera


              • #8
                Har kollat runt lite nu men ser inget som faller mig i smaken riktigt eller där rullfästet sväljer min rulles rullfot...
                Har börjat tänka i banorna att låta bygga ett spö efter mina krav. Då borde det väl för sjutton gå att få ett spö som följer dom specifikationer jag satt....;P
                Ska avvakta lite och se om vi får nån bonus på nästa lön då det lär kosta lite mer med detta alternative...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 546 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                217 svar
                30 150 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                278 svar
                47 580 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                536 svar
                90 314 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Kimmen
                av Kimmen
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 608 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X