multirulle eller haspel vid ismete ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

multirulle eller haspel vid ismete ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    ok, vill inte lägga ut allt för mycket innan jag testat så multirullarna får vänta.

    Kommentera


    • #12
      Jag säger multirulle till ismete. Till haspel behövs ju speciella spöställ annars så ligger ju rullen direkt på isen och dessutom på sidan...
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av jenssi Visa inlägg
        ok, vill inte lägga ut allt för mycket innan jag testat så multirullarna får vänta.
        Rätt. Den vägen har jag också gått. Men passa dej, om du går åt det hållet så kan den vägen bli lång verkar det som..

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Jag säger multirulle till ismete. Till haspel behövs ju speciella spöställ annars så ligger ju rullen direkt på isen och dessutom på sidan...
          (Du känner ju till det sir men) en sån här limklämma "funkar" men är jävligt vingligt.

          Kommentera


          • #15
            Båda modellerna funkar lika bra, ta det du känner dig mest bekväm med. att haspelrullen får ligga på sidan har inte gjort något för mig iaf, bara ta undan snön där rullen ligger och lägg den på vevsidan så ligger den inte helt mot isen.

            Kommentera


            • #16
              Jag säger multi alla gånger.. körde med haspel när jag började och med 0.40 nylon.. och när man fäst linan i vippan och öppnar bygeln så hasplar den av ett antal varv.. och det kan bli trassligt.
              Testade med gummisnodd både runt/på spolen och runt spöhandtaget ovanför rullfoten men det blir som inte riktigt bra. Den vill ändå haspla av.. Det är ju skapligt minne i en sån grov nylon..

              Jag såg en film på Totaly awsome fishing, där hade han "run clip" som man trycker fast på spöt och fäster linan under. Är nog inga problem att göra själv om man inte vill lägga pengar på att köpa.
              Vet inte vart i filmen det var men det va i denna:

              Graeme and Mike Pullen show you how to catch Pike in winter. They are fishing a gravel pit and the method they are using is Deadbaiting for Pike. Graeme give...

              Kommentera


              • #17
                Jag vet att det typ är olagligt med flät vid ismete men det körde jag o det ramlar inte av spolen..

                Kommentera


                • #18
                  Bläckpenna tejpad runt främre spöhandtag. Sätt linan i pennans låsclip, så rullar den ej av.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av randomhero Visa inlägg
                    Alltid kört med vanlig haspel rulle vid sommarfiske osv , nu tänke jag köpa ismetes set wiggler spön med K3wiggler multirulle , dock så får man välja om man vill ha multirulle eller haspel rulle när man köper ! Vad är för och nackdelarna med haspel rulle vid ismete ? Har sett att många (alla ) verkar ha multirulle vid ismete men är det bättre eller är det mer vad man känner sig bekväm med själv ?
                    Hej Niklas;

                    Haspelrullar är bra att kasta lätta beten med vid plusgrader...
                    Det är mer praktiskt och mindre ömtåligt att använda multirullar vid ismete....

                    Go for the Big Ones!

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

                    Kommentera


                    • #20
                      Click image for larger version

Name:	run-clip-water-queen-gm-par-2-z-452-45278.jpg
Views:	1
Size:	18,3 KB
ID:	1776995

                      Njaa olagligt men flätlinan håller ju en hel del vatten och oftast när man isfiskar så är det ju minusgrader och då rinner inte linan av alls när gäddan hugger

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 546 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      536 svar
                      90 321 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 608 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X