Färdigrenoverat och trimmat, Ambassadeur 5500C Syncro. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färdigrenoverat och trimmat, Ambassadeur 5500C Syncro.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färdigrenoverat och trimmat, Ambassadeur 5500C Syncro.

Lite rullmek igår så jag har en väl fungerande "köldrulle" (hoppas jag) till havsöringfisket när det drar igång om några dagar här i södern.
    Jag kommer att dra på 0,30mm nylon på rullen just för om det blir så kallt att det inte fungera med flätlina som jag har på min trimmade 5500CS Pro Rocket.
    Blev lite delar att byta ut som var slitna, bl.a. huvuddrevsbussning med backspärrshake, båda bromsbeläggen, evighetsskruv med bussningar och rör.
    Den svarta plastbrickan som håller spolaxeln på plats har jag lyckats fördärva på några av mina andra ambor, dock inte på denna rulle där brickan är av genomskinlig plast, har aldrig bytt brickan och om jag minns rätt köpte jag rullen ny 1990, starka grejor det här
    Till detta blev det sen lite annat godis, grund spole från ABU till 2014 års modell av Record RCN 5600 kompletterad med UT keramhybridlager smorda med Rocket Fuel Yellow Label, lätt linspridare till 2014 års rullar kompletterad med keramisk knivbult från UT, lättat linspridardrev från UT.
    Likvärdigt trim som jag har på min "Raket" och där fungerar det kanonbra.
    Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera med trimmet och nylonlina tillsammans med 2-stifts centrifugalbromsbrickan.
    Eventuellt kommer jag att testa med att fila tapparna som håller plastvikterna på plats runda för att sedan laborera med den gamla typen av centrifugalvikter, jag har en extra bromsbricka. Ett tips som jag fick av Micke Boettge på Sportfiskeboden.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Mansson; 2014-12-29, 16:47.

Har en XLT2 Syncro som jag håller fast vid, det var min första Amba som jag köpte i slutet på 80:talet efter att ha läst nån artikel med Anders Forsberg om gäddfiske
    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ser fint ut. Jag undrar bara när du säger köldrulle varför du har fettat in den (lågfartsdelarna mm), och vad för typ av fett du använt?

Personligen så utelämnar jag fett i dom rullar jag fiskar med runt 0-grader, bara smörjer lågfartsdelarna med olja. Om jag har fett på drev, kuggar mm så nyttjar jag ett lågtemp-fett man har till bla kontaktdon. Dessa är lika krämiga och mjuka även vid -10 som vid +20. Många andra fetter har en tendens att tjockna och bli väldigt tröga.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Ser fint ut. Jag undrar bara när du säger köldrulle varför du har fettat in den (lågfartsdelarna mm), och vad för typ av fett du använt?
        Fettat in, ja det blev så för att skydda delarna men det kanske inte var bra, blir väl till att göra rent igen om det inte funkar
        Det är Cal´s Universal Reel & Star Drag Grease som jag använde.

Kommentera

Någon som testat kopparpasta? tål ju -35 sägs det

Kommentera

Ett kalciumfett (marinfett) i tunnare modell bör funka alldeles utmärkt.
            Koppar, eller andra metaller i fett finns där av egentligen två anledningar. Antingen för att klara höga stötbelastningar eller för att klara höga temperaturer.
            Alltså har de inte i en finmekanisk rulle att göra

Kommentera

Själv skulle jag ägna högfartsdelens smörjmedel mer tankar om det är en "köldrulle"

Kommentera

Det där blir kalasbra, nu blir jag sugen att se över mina syncro.

Ett tunnt lager liquid grease funkar fint ytskydd och behålla tyst smidig funktion, även vintertid. Sommartid brukar vanligt blå axelfett funka som ytskydd (det är tåligare och sitter kvar längre), men samma liquid grease på alla rörliga lågfartsdelar.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Låter logiskt, smörj på det mesta men låt rörliga delar röra sig fritt, dvs tunn olja men smörj ofta. Ett välsmord innandömme ( ett bleck eller plåt) kan knappast skada om resten, dvs rörliga delar får röra sig "fritt" - Keep greasin' and oilin'!

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    Själv skulle jag ägna högfartsdelens smörjmedel mer tankar om det är en "köldrulle"
                    Högfartsdelarna är samtliga smorda med Rocket Fuel Yellow Label, finns ju tunnare men inget som jag hade hemma

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 679 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46