Lite rullmek igår så jag har en väl fungerande "köldrulle" (hoppas jag) till havsöringfisket när det drar igång om några dagar här i södern.
Jag kommer att dra på 0,30mm nylon på rullen just för om det blir så kallt att det inte fungera med flätlina som jag har på min trimmade 5500CS Pro Rocket.
Blev lite delar att byta ut som var slitna, bl.a. huvuddrevsbussning med backspärrshake, båda bromsbeläggen, evighetsskruv med bussningar och rör.
Den svarta plastbrickan som håller spolaxeln på plats har jag lyckats fördärva på några av mina andra ambor, dock inte på denna rulle där brickan är av genomskinlig plast, har aldrig bytt brickan och om jag minns rätt köpte jag rullen ny 1990, starka grejor det här![Sun](https://www.fiskesnack.com/core/images/smilies/sun.gif)
Till detta blev det sen lite annat godis, grund spole från ABU till 2014 års modell av Record RCN 5600 kompletterad med UT keramhybridlager smorda med Rocket Fuel Yellow Label, lätt linspridare till 2014 års rullar kompletterad med keramisk knivbult från UT, lättat linspridardrev från UT.
Likvärdigt trim som jag har på min "Raket" och där fungerar det kanonbra.
Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera med trimmet och nylonlina tillsammans med 2-stifts centrifugalbromsbrickan.
Eventuellt kommer jag att testa med att fila tapparna som håller plastvikterna på plats runda för att sedan laborera med den gamla typen av centrifugalvikter, jag har en extra bromsbricka. Ett tips som jag fick av Micke Boettge på Sportfiskeboden.
Jag kommer att dra på 0,30mm nylon på rullen just för om det blir så kallt att det inte fungera med flätlina som jag har på min trimmade 5500CS Pro Rocket.
Blev lite delar att byta ut som var slitna, bl.a. huvuddrevsbussning med backspärrshake, båda bromsbeläggen, evighetsskruv med bussningar och rör.
Den svarta plastbrickan som håller spolaxeln på plats har jag lyckats fördärva på några av mina andra ambor, dock inte på denna rulle där brickan är av genomskinlig plast, har aldrig bytt brickan och om jag minns rätt köpte jag rullen ny 1990, starka grejor det här
![Sun](https://www.fiskesnack.com/core/images/smilies/sun.gif)
Till detta blev det sen lite annat godis, grund spole från ABU till 2014 års modell av Record RCN 5600 kompletterad med UT keramhybridlager smorda med Rocket Fuel Yellow Label, lätt linspridare till 2014 års rullar kompletterad med keramisk knivbult från UT, lättat linspridardrev från UT.
Likvärdigt trim som jag har på min "Raket" och där fungerar det kanonbra.
Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera med trimmet och nylonlina tillsammans med 2-stifts centrifugalbromsbrickan.
Eventuellt kommer jag att testa med att fila tapparna som håller plastvikterna på plats runda för att sedan laborera med den gamla typen av centrifugalvikter, jag har en extra bromsbricka. Ett tips som jag fick av Micke Boettge på Sportfiskeboden.
Kommentera