Favorit i repris eller gammal kärlek rostar aldrig. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favorit i repris eller gammal kärlek rostar aldrig.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Favorit i repris eller gammal kärlek rostar aldrig.

Har ägnat lite tid åt min första kärlek, jag var 10 år 1969 och köpte min allra första Ambassadeur. En knallröd 5000 och en livslång resa med multirullar startade. Har en jäkla massa rullar men den allra första Ambassadeuren är nåt speciellt.

Hon, för det är en hon, har dragit allt från Abborre, Gädda och Havsöring i skärgården till Bleka, Sej, Torsk och Hälleflundra i Norge och aldrig svikit mig, någonsin.

Hon har fått lite stryk genom åren men ser förvånansvärt fräsch ut för sin ålder, förmodligen fräschare än ägaren

Click image for larger version

Name:	IMAG1990.jpg
Views:	1
Size:	619,5 KB
ID:	1835010.

Nu har hon fått nya drev med utväxling 4,7 och Carbontex bromslameller,
    en tidstypisk dubbelvev och större stjärnhjul för lättare bromsjustering.
    Rostfria Abec 5 lager i dim. 3.175x10x4 istället för bronsbussningarna, kullagrad evighetsskruv med keramisk knivbult samt urborrat, lättat, plastdrev till evighetsskruven.

Rengjord, infettad och med Yellow Rocket fuel i alla lager så är hon redo att följa med ut i helgen och hjälpa mig till ännu en havsöring, och nästa höst ska hon med till Rio Negro och dra Peacock Bass.

Alla orginalprylar är kvar så att jag kan återföra henne till helt original men jag tyckte hon var värd en makeover.

Jag har många fantastiska multirullar från alla möjliga tillverkare som nog kastar bättre än min gamla 5000, men inget slår känslan i en gammal Ambassadeur, en fantastisk konstruktion, speciellt när man betänker att den första kom på 50-talet.

Jag är övertygad om att hon kommer tjänstgöra minst 45 år till och kommer att gå i arv, kanske till en ny 10-åring, som liksom jag blir helt förälskad.

Skitfiske på er,

Pikeman
    // Förut var jag schizofren, men nu mår vi bra.

Härlig historia om en fin gammal trotjänare
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

härlig historia!

håll hårt i henne, inte många brewdar som står vid ens sida i vått och torrt

Kommentera

Fantastiskt

Kommentera

Ursprungligen postat av pikeman59 Visa inlägg
          Har ägnat lite tid åt min första kärlek, jag var 10 år 1969 och köpte min allra första Ambassadeur. En knallröd 5000 och en livslång resa med multirullar startade. Har en jäkla massa rullar men den allra första Ambassadeuren är nåt speciellt.

Hon, för det är en hon, har dragit allt från Abborre, Gädda och Havsöring i skärgården till Bleka, Sej, Torsk och Hälleflundra i Norge och aldrig svikit mig, någonsin.

Hon har fått lite stryk genom åren men ser förvånansvärt fräsch ut för sin ålder, förmodligen fräschare än ägaren

[ATTACH=CONFIG]74879[/ATTACH].

Nu har hon fått nya drev med utväxling 4,7 och Carbontex bromslameller,
          en tidstypisk dubbelvev och större stjärnhjul för lättare bromsjustering.
          Rostfria Abec 5 lager i dim. 3.175x10x4 istället för bronsbussningarna, kullagrad evighetsskruv med keramisk knivbult samt urborrat, lättat, plastdrev till evighetsskruven.

Rengjord, infettad och med Yellow Rocket fuel i alla lager så är hon redo att följa med ut i helgen och hjälpa mig till ännu en havsöring, och nästa höst ska hon med till Rio Negro och dra Peacock Bass.

Alla orginalprylar är kvar så att jag kan återföra henne till helt original men jag tyckte hon var värd en makeover.

Jag har många fantastiska multirullar från alla möjliga tillverkare som nog kastar bättre än min gamla 5000, men inget slår känslan i en gammal Ambassadeur, en fantastisk konstruktion, speciellt när man betänker att den första kom på 50-talet.

Jag är övertygad om att hon kommer tjänstgöra minst 45 år till och kommer att gå i arv, kanske till en ny 10-åring, som liksom jag blir helt förälskad.

Skitfiske på er,

Pikeman
          Hej Sven "Pikeman 59";

Din vackra, röda ABU Ambassadeur 5000 multirulle från år 1969 kommer säkerligen vara med vid dina framtida fisketurer i minst 20 år till....

Själv har jag också kvar min allra första mörkröda ABU Ambassadeur 5000 Mod. SG kvar i UMCO Gäddfiskeboxen ända sedan hösten 1952. Här ser min idag över 60 år gamla och åtskilliga tusen fisketurer flitigt använda Ambassadeur 5000 SG multirulle på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ...

Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur 5000 kan bli!

God Jul & Gott Nytt År!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2014-12-22, 12:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Sven "Pikeman 59";

Din vackra, röda ABU Ambassadeur 5000 multirulle från år 1969 kommer säkerligen vara med vid dina framtida fisketurer i minst 20 år till....

Själv har jag också kvar min allra första mörkröda ABU Ambassadeur 5000 Mod. SG kvar i UMCO Gäddfiskeboxen ända sedan hösten 1952. Här ser min idag över 60 år gamla och åtskilliga tusen fisketurer flitigt använda Ambassadeur 5000 SG multirulle på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ...

Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur 5000 kan bli!

God Jul & Gott Nytt År!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Länken funkar inte för mig. Det kommer bara upp en bild med han killen från Bluesbrothers som står och spänner sig med två snipor...
            Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
              Länken funkar inte för mig. Det kommer bara upp en bild med han killen från Bluesbrothers som står och spänner sig med två snipor...
              Ugh Herr Geronimo;

Om varken mina länkar eller röksignaler når ända ner till Malmö kan du testa den här .. http://www.eyewitnesstohistory.com/custer.htm ..

Den mest berömde indianen inom sportfiskevärlden är nog Tom Mann, Alabama som var både fiskeguide, tävlingsfiskare och innovatör av Humminbird ekolod .. http://www.roadsideamerica.com/story/2016 ..

Nothing is forever!

God Jul & Gott Nytt År!

Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2014-12-20, 15:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av geronimo Visa inlägg
                ,,,med han killen från bluesbrothers,,,
                hahahaha!

Kommentera

Hej Sven!
                  trevligt inlägg...gillar också gamla Ambor starkt - kanske inte alltid kastar längst men...
                  möjlighet till eget pyssel i form av mekaniska uppgraderingar samt känsla form o färg väger tungt..
                  ....plus att en kullrig linspridare vars krom blänker i solen är ju rent utav vackert!

Nu till frågan:
                  Vart köpte du dina delar?
                  Kan du berätta vart + partnr - hade varit så bra att få den informationen

Håller på att renovera 2 st 5000D gröna o sköna från 1974. Är väl främst nyfikna på lagren..
                  är det http://www.bocabearings.com/productd...5/3.175_BORE?? som du använder??

Tack på förhand!

God Jul alla rullnissar

Mvh
                  //Anders

Kommentera

Hej Anders, jag köpte mina delar av Jerry G Foran, www.hookless.com .

Snabb leverans och rätt delar som kom hem ( inte alltid det händer ).

Inte direkt billigt men vad kostar man inte på sina älsklingar?

Kullager 3.175x10x4, passar till de gamla amborna med 1/8 tums axel.
                    Du måste ta ner axeln lite för att få på lagret på axeln, annars blir det väl tajt.

Keramisk knivbult 5176C

4.7 utväxling 5/6HS

Kullagrad evighetsskruv 5C5LW

Plastdrevet till evighetsskruven borrade jag ur själv, hur enkelt som helst,
                    vet inte hur mycket det gör men det känns bättre att ha lättat det.

//Sven
                    // Förut var jag schizofren, men nu mår vi bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 655 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46