Abu c4a, lite trög? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu c4a, lite trög?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu c4a, lite trög?

Gjorde en hel rengöring för några veckor sen med aceton, sen vart jag noga med vart jag la olja och fett. För att verkligen göra de bästa av rullen jag kunde, innan var den dränkt att man kunde sätta på gavlen igen..

Men nu tog jag upp rullen från lådan igen, nu går den trögare än mina väl använda rullar. En pro rocket tex känns som ingeting jämfört med c4an... De känns helt enkelt fel när du vevar den.
    Visst slår du till så veven snurrar några varv efter du släppt så snurrar den ändå 4-5 varv, men där är ett jävla motstånd precis när man börjar veva som där aldrig varit innan på någon av mina multirullar. Så de första jag tänkte var att testa å snurra på spolen när den är frisläppt och den snurrar bättre än före rengörningen likaså linspridaren, så jag skruvade sönder rullen igen å tog bort ALLT fett å olja och skruvade ihop rullen igen och testade utan någon olja å fett, sen fylla på stegvis... Men de visa sig vara meninglöst då den var lika trög att veva förutom att nu lät de som jordens undergång, så jag testa att olja och fetta in allt igen för de kanske var något jag missade innan. Samma problem... Minus ljudet.
    Inte jätte trög men de är märkbart å sjukt irriterande då denna rullen var sjukt len när den var ny. Har bara haft den i ungefär 6månader. Fiskat med den 4-5 gånger bara.

Kan jag ha missat något? De jag funderar på är om de är något med nållagert? Tycker jag kollat igenom det och ser inget rost eller andra skavanker.

Jag har helt slut på ideer, har ni någon idee? Har även funderar på om jag späner några skruvar för hårt... Men ska de ens vara möjligt?

Just nu ligger rullen helt ner monterad, så jag kan kolla vad som helst...
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Jag upplevde ungefär samma sak men då var det låsbrickan till centrifugalbromsen som hade släppt ifrån spåret på spolaxeln. Satte tillbaks brickan i sin position och så var problemet borta för mig.
    Hoppas att du blir av med problemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
      Jag upplevde ungefär samma sak men då var det låsbrickan till centrifugalbromsen som hade släppt ifrån spåret på spolaxeln. Satte tillbaks brickan i sin position och så var problemet borta för mig.
      Hoppas att du blir av med problemet.
      Tänkte precis föreslå detta..dvs kolla så att splaxeln sitter fast i gaveln..via ovan nämnda låsbricka

Kommentera

Haha, ack... Tyckte den satt fast, vilket den gjorde... Fast på fel håll tydligen, trodde inte de hade någon betydelse... För den ser likadan ut på båda sidorna förutom två små hål som jag trodde var grejer som blev när de smälte plasten...

Jag har suttit nu i 10 minuter å klurat med linspridar gavelkuggen (Vet inte namnet) för den verkade vara tjurig... Men att vända på centrifugalbromsen verkar fungera, sålänge i alla fall. Har suttit så länge nu å känt på olika mjukheter på vevar jag börjar bli paranoid De känns bättre, men vet inte om de är lika bra som innan... Får testa att veva senare igen hehe

Tack för tipset i alla fall! Annars skulle jag aldrig lagt en tanke på den mojängen..

Kommentera

Så, efter drygt en timme kan både jag, far å polaren konstatera att den rullar lättare. Fast polaren inte kände på skiten när den var trög... Haha, men de är tanken som räknas.
          Jag och far känner i alla fall skillnad nu, nu kan jag tänka mig att spendera en hel dag med att veva, de kändes omöjligt innan...

Tackar igen för de ofrivilliga tipset om att kolla centrifugalbromsen.. Hehe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 591 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46