Calcutta 301D VS Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta 301D VS Ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Calcutta 301D VS Ambassadeur

Hej

Skulle vilja ha lite feed back från någon som har erfarenhet av runda ambassadeur och shimano calcutta 301D. Jag har fått låna en calcutta av min lokala handlare. Tog med den ut på en tur idag för att jämföra med bla min C4. Intrycket var att min C4 kastade längre och stabilare. Längre kanske för att jag kände mig trygg i att kasta med den. På min C4 har jag ingen mekbroms och alla centrifugal vikterna inkopplade. På calcuttan hade jag ingen mekbroms men ingen aning om hur centrifugal bromsen är inställde eller hur man ställer in den. Det visste inte heller handlaren. Någon som har tipps på hur jag skall ställa in calcuttans centrifugalbroms ? Samt hur man gör detta? Kastade beten mellan 80-120g.

Du måste plocka ut spolen och kolla hur många bromsvikter Calcuttan har aktiverade. Tror Tonyex har en beskrivning här på forumet hur du får isär den. Gavelskruvarna måste lossas om jag inte minns fel..

Kommentera

Shimano vs Abu denna tråd har potential att spåra ur Jag har båda rullarna men föredrar Calcuttan och shimano rullar överlag alla dagar i veckan före ambassadeur och abu rullar, tycker calcuttan har det lilla extra som amborna saknar... svårt att beskriva. Kolla med tonyx här på forumet så får du säkert en utförlig beskrivning hur man optimerar centrifugalbromsen.

/ Matte

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
        Shimano vs Abu denna tråd har potential att spåra ur Jag har båda rullarna men föredrar Calcuttan och shimano rullar överlag alla dagar i veckan före ambassadeur och abu rullar, tycker calcuttan har det lilla extra som amborna saknar... svårt att beskriva. Kolla med tonyx här på forumet så får du säkert en utförlig beskrivning hur man optimerar centrifugalbromsen.

/ Matte
        Du har rätt i att denna tråd har alla förutsättningar i världen att spåra ur =) För att inleda det hela vill jag påstå att även jag upplever att ABU-rullarna generellt sett kastar längre och stabilare, därmed inte sagt att det är fel på Calcuttorna, tvärtom, det är skitbra prylar de oxå!

Kommentera

Tack för svar meningen var mer att få ordning på calcuttan nu under helgen när jag har fått möjlighet att testa den. Som referens har jag mina gamla rullar som jag naturligtvis känner bättre. Får jag ordning på den blir det en Calcutta annars får det bli en till amba till. Hoppas det inte misstolkas.

Kommentera

Skicka ett pm med dina frågor till tonyx eller barnmorskan här på fs... enligt mina kontakter har jag hört att är de båda trevliga och hjälpsamma

Kommentera

Det är "bara" att skruva loss de tre skruvarna på vev sidan, ta bort sidan och dra ut spolen så kommer man åt centrifugal vikterna, har för mig att den levereras med två av sex aktiverade, jag har aktiverat en till (har jag för mig) då jag upplevde den lite för snabb för mig ur kartongen. Om ingen har rört den så finns det flera vikter att aktivera i alla fall.

Det är ungefär samma procedur att komma åt centrifugal vikterna som på en Amba bara det att man måste ha en skruvmejsel för att komma in i rullen.

Hoppas du får kroka tag i någon fisk, den stora skillnaden jag upplever med Calcutta D rullarna över Amborna är det känns som om man har så mycket mer kraft att veva in fisken med. Annars är det mest samma samma men olika

Kommentera

jag har fiskat med min calcutta 301D väldigt mycket och jag har blivit riktigt fäst vid den.
                krävs ju en ordentlig inkörnings period på den sen jävlar.

kastar som en dröm, jätte fin broms och bra invevnings kraft.

jag va skeptisk i början och gnydde här på forumet om den, men lite trix med vikterna och lite ordentlig smörja så börja den å funka fiiiiiint.
                skulle lätta kunna köpa flera sånna. faktiskt så att jag skulle nog fan kunna byta ut alla mina ambor mot calcutta D.

men amba har en speciell plats i mitt hjärta

Kommentera

Tack för bra feed back! Vilken lin dimension kör ni med på calcuttan? Såg att den jag fick låna troligen ligger på ca 0,30 medan jag har ca 035-040 på mina gäddrullar.

Kommentera

TS, det verkar som att du har fått svar på alla dina frågor , men jag skriver några rader ändå.
                    Det som är kul är att det finns så mkt kunskap om rullar överhuvudtaget här på FS. Det är riktigt kul faktiskt!

Så en eller två c-vikter aktiverade räcker för det mesta för din rulle och ha mek. broms så att spolen kan inte röra sig i sidled, sen det är bara och köra! Bilden nedan visar hur man kommer åt c-vikterna

Jag tror att jag har 0.28 eller 0.32 suffix 832 på min 301:an.

Lycka till! //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden