Hade turen att få en fin farsdagspresent av min 2-åring, ett par keramiska lager från UT Vore bussigt om någon kunde dra en liten guide över hur man tar bäst hand om dessa lager, dvs rengöring och olja. Med vanliga lager har jag rengjort med aceton och sedan droppat 1-2 droppar olja på ena sidan av varje lager, dessa lager började dock låta konstigt av någon anledning.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vårda lager på bästa vis
Collapse
X
-
Hej Patrik !
Att sköta om lager är enkelt att veta hur och utföra men svårt att veta när. Lagerhaveri kan bero på så oändligt många saker. En enkel sanning om lager är att så länge ett lager är smort är det i "princip" outslitligt, dock under förutsättning att man inte överbelastar lagret. Varför går då lager sönder, orsakerna är många men dom vanligaste är i huvudsak 2.
1. Lagret smörjs inte i tillräcklig omfattning
2. Lagret överbelastas eller man har för tunn olja för den last lagret får bära
Vad smörjmedlet gör är att bära kulorna i lagret så att metallisk kontakt aldrig uppstår. Kulorna rullar som en kavel över en deg. Kulorna plogar olja framför sig i lagerbanan men lämnar en tunn oljefilm som dom rullar på.
En tunnare olja ger en mer välkastande rulle, lagret rullar lätt, men samtidigt så orkar inte lagret bära samma last innan kulorna går igenom oljefilmen. En tunn olja stannar inte kvar lika bra i lagret vilket gör att smörjintervallen måste hållas tätare.
En tjockare olja gör lagret MYCKET mer tålig mot laster men ger samtidigt en mer trögroterande rulle. Tjockare olja stannar kvar bättre och smörjintervallen kan förlängas.
Många köper dyra lager, trimmar sina rullar, jagar extrema kastegenskaper, och smörjer med tunn olja. Därefter använder man rullen till att dänga 250 gr beten, slita loss bottennapp med rullen som mothåll. Kasta på sig skatbon så flätlina med 30 kg:s brottlast går av. Mao. skickar in 30 kg:s last rakt in i spolaxeln. Sedan blir man VÄLDIGT förvånad varför rullen låter illa efter bara ett år. Kan nämna att alla mina Ambor är mellan 5 - 15 år gamla. Alla har orginallager och ingen rulle låter illa. Och några av dom har fiskats i tusentals timmar.
Så trimmade rullar, smorda med racing-oljor ska användas till lätta beten. Kastar man tungt bör en något tjockare olja användas alternativt att man smörjer väldigt ofta. Men mycket beror även på hur du som brukare hanterar din rulle. Används den som ankarwinch, vassrensare, mm så hjälper inte mycket. Det är bara rull- och lagerförsäljare som är glada över den dårskapen inom sportfisket.
Jag är snäll mot mina rullar. Smörjer med yellow label. gör minst 1 helservice ibland 2 per år och droppar i några droppar 1-2 ggr mellan varje service. Efter varje extra smörjning så kastar mina rullar som skit. Det känns som dom är fyllda med sirap. Men efter 5-10 kast så kastar lagret ur sig överskotten med olja och den börjar rotera bättre. Oftast hör man när ett lager börjar gå torrt, när man hör kulrasslet är det redan för sent och man har en begynnande lagerskada på gång.
Rörigt ? och kanske inte vad du vill höra ? men det är i alla fall min bild av hur man sköter om lagren i en rulle.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 571 visningar
0 gillar