Haspel eller multi, alla anger fel linkapacitet. Varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel eller multi, alla anger fel linkapacitet. Varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Ett problem när man skall ange dimensionen på en flätlina är att den väldigt sällan är rund....och detta tacklas möjligen lite olika av tillverkarna.....när de trots allt väljer att ange ett diametermått på linan...

    /S
    Tjääna
    Så är det nog. Men tycker att de kunde informera om att det faktiskt skiljer, beroende på vilken typ/märke man använder. Kanske skall det stå 0,18 100-160 m, 020 80-130 m, samt en förklaring till differenserna. Dvs olika fabrikat/modeller. Inte det optimala kanske men ändå ett sätt att faktiskt visa på skillnaden. Va vet jag, va vet jag.
    På dom igen
    Bb
    Senast ändrad av Barabajare; 2014-11-13, 10:49.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Är det inte så att de anger den "teoretiska" tjockleken?D.v.s de tar varje kardels diameter och plussar ihop.....Själva flätningens påverkan bryr man sig inte om.Har för mig att jag läst det någonstans,kan givetvis ha fel.
      Det är precis så!!!

      Man tar area för en kardel, multiplicerar med antalet kardeler och därefter räknar man fram en ekvivalent diam. Utöver det förekommer, som flera har påpekat, mellanrum mellan kardelerna. Oavsett hur hårt flätade dessa är: man kan inte få bort mellanrummet. Vissa tillverkare kör med en kärna och man flätar runt den, detta bara för att motverka att linan blir platt med tiden.

      Hur som helst: en flätat/svetsad lina tar mer plats än kardelerna för sig. Om man vill sätta press vid påspolningen och/eller blöter linan blir resultatet bättre för att kardelerna pressas samman. Men kardelerna är inte så elastiska på tvären och under press blir dem mer styva och böjer sig inte så mycket. Det blir som att spola på tunn koppartråd. Under inga omständigheter går det att få bort allt mellanrum!!!

      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Ett jäkla otyg är det att så uppenbart felmärka flätlinor, allt för att lura oss köpare. En 0.20 lina ska vara 0.20 oavsett material. Om en 0.20 flätlina är fluffig, löst flätat så borde den till skillnad mot en rund, icke komprimeringsbar nylonlina rent av rymma mer om den verkligen var 0.20... Vad man skulle önska eller framgent även begära är att rulltillverkarna uppger hur mycket flätlina av fabrikat X i dimension Y just den rullen rymmer. Säg att jag vill köpa en Revo Premier, då ber jag ABU berätta hur många meter den rymmer av just den linan i den dimensionen/styrkan. Gör den inte det sedan, så lämna tillbaka "skiten" och berätta varför...
      Och att nylonlinan är stum vid påspolning är inte sant: spolar man på under hög tryck pressas linlagren i varandra och linan blir deformerad på tvären. Alltså du kan få mer nylonlina på en spole om du spolar under tryck: du trycker undan mellanrummet så att säga. Om man spolar under tryck och efter en tid kollar man linan känns det hur den har en ojämn yta.
      Tight lines!
      CDan

      Proffs på att lära masken att simma.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
        Det är precis så!!!
        Och att nylonlinan är stum vid påspolning är inte sant: spolar man på under hög tryck pressas linlagren i varandra och linan blir deformerad på tvären. Alltså du kan få mer nylonlina på en spole om du spolar under tryck: du trycker undan mellanrummet så att säga. Om man spolar under tryck och efter en tid kollar man linan känns det hur den har en ojämn yta.
        Hej!

        Jo det kan nog stämma i sak men jag tror fortfarande att en nylonlina håller sig rundare (den är "hårdare") än en flätlina under normala påspolningstryck och då borde en flätlina komprimerad på spolen hålla mindre luft mellan kardellerna - tror jag iaf

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Hej!

          Jo det kan nog stämma i sak men jag tror fortfarande att en nylonlina håller sig rundare (den är "hårdare") än en flätlina under normala påspolningstryck och då borde en flätlina komprimerad på spolen hålla mindre luft mellan kardellerna - tror jag iaf
          Det är som du säger. Därför producenterna kör ibland med en rund kärna (tror jag av nylon eller flera textil kardeler som löper parallellt eller flätas ihop ganska lös) och flätar man dem resterande kardelerna ganska hårt runt kärnan. På det sättet skulle en flätlina inte kollapsa ihop lika mycket. Men oavsett teknik en flätad lina blir mer eller mindre platt med tiden, under hård användning.

          En förklaring jag har för det du säger är att kardelerna i den flätade linan dras ihop (alltså mellanrummet minskar) på ett bättre sätt än nylon linan.

          Det jag ville poängtera är att kardelerna i sig agerar som tunna koppartrådar: spolar man lös böjer dem sig men då tar dem mycket plats. Under tryck (alltså drag) blir dem ganska styva/raka och får man som effekt att mellanrummet mellan kardelerna blir mindre men kardelerna i sig komprimeras inte. På grund av den styvhet blir en flätad lina tjockare än ekvivalent diametern för alla kardeler i linan. Tyvärr!!!

          Man flätar kardelerna nu för att man vill få bort fenomenet att kardelerna är så tunna och att under press "hakar" sig i varandra och, om detta händer vid kast, linan kan brista.

          Om man får en stor fisk på nylon därefter rekommenderas att spola av och på linan för att få bort spänningarna som finns i linan. Kraften som samlas kan spränga spolen, just om den är i grafit/komposit.
          Tight lines!
          CDan

          Proffs på att lära masken att simma.

          Kommentera


          • #45
            Dags kanske att rulltillverkarna börjar leverera rullarna med linor. Med andra ord ska detta funka får man i butik välja den typen av lina (mono/nylon, flätad osv.) man vill ha samt dimmention/styrka direkt där tillverkaren kan garantera de siffror som de anger.

            För detta håller inte, jag har köpt rullar och linor för en hel del pengar som sedan visat sig inte stämma och det tycker jag inte är okej nånstans.

            Kommentera


            • #46
              Med tanke på att en flätlina bibehåller inte sina geometriska egenskaper (den runda formen, diam och kardelerna slits och då linan plattas mer eller mindre) jag ser inte hur en tillverkare kan ange spolkapaciteten för flätlina! Plus att diam kan variera beroende på vilken press har man på linan vid invevning. :-(
              Tight lines!
              CDan

              Proffs på att lära masken att simma.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 508 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              217 svar
              30 100 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 548 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              537 svar
              90 158 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Kimmen
              av Kimmen
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 580 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X