Ursprungligen postat av ElCamino
Visa inlägg
Jo, det kan bli ett huvudbry när man ska köpa en ny rulle och vill veta innan hur mycket av tänkt lina den kommer att rymma ... Funderar själv på en Conquest 200 DC eller en Z 2020 till lättare gäddfiske. (Jo jag vet att DC och Z är överkurs för lättare gäddfiske men jag är intresserad av rullarna) Den förra är något mindre än den senare sägs det men en del (bl a Japantackle) säger att de rymmer lika mycket, var det 130 m av 0,33 flätlina? Men, vilken flätlina då? En lina som är 0,33 eller en som är etiketterad 0,33? Hur många meter får jag verkligen på rullen med en Sverigemärkt Power Pro 0,32 eller en Suffix 832 0,33? cirka 130 meter eller bara 80 och vad håller den för i kilo blöt med knut?
Detta om reell diameter, en delvis annan fråga är styrka i förhållande till diameter, här är det lika svårt att jämföra vilken lina som eventuellt kan utmärka sig eftersom angiven styrka och diameter sällan stämmer och styrkan verkar vara ett teoretiskt värde, ibland med torr lina utan knut... Min Tracer Braid 0,23 (?) med uppgiven styrka 25,7 kg höll torrdragen med en Berkley Braid knut för knappt 10 kg, lite sämre än en testad Power Pro 30lbs som höll drygt 10 kg...
Kommentera