Haspel eller multi, alla anger fel linkapacitet. Varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel eller multi, alla anger fel linkapacitet. Varför?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Jag både förstår er upprördhet och inte...Jag lägger på t e x 0.15/0.19 till hö fisket,0.28 till gäddspinn,0.36 till jerk och...thats it liksom.Däremot har jag upplevf ganska stora variationer mellan fabrikat i verklig tjocklek.Värsta hittills är nog Sufix 832.Köpte den linan till jerkrullen men den kändes som en flaggstångslina...och åkte av rullen

Jo, det kan bli ett huvudbry när man ska köpa en ny rulle och vill veta innan hur mycket av tänkt lina den kommer att rymma ... Funderar själv på en Conquest 200 DC eller en Z 2020 till lättare gäddfiske. (Jo jag vet att DC och Z är överkurs för lättare gäddfiske men jag är intresserad av rullarna) Den förra är något mindre än den senare sägs det men en del (bl a Japantackle) säger att de rymmer lika mycket, var det 130 m av 0,33 flätlina? Men, vilken flätlina då? En lina som är 0,33 eller en som är etiketterad 0,33? Hur många meter får jag verkligen på rullen med en Sverigemärkt Power Pro 0,32 eller en Suffix 832 0,33? cirka 130 meter eller bara 80 och vad håller den för i kilo blöt med knut?

Detta om reell diameter, en delvis annan fråga är styrka i förhållande till diameter, här är det lika svårt att jämföra vilken lina som eventuellt kan utmärka sig eftersom angiven styrka och diameter sällan stämmer och styrkan verkar vara ett teoretiskt värde, ibland med torr lina utan knut... Min Tracer Braid 0,23 (?) med uppgiven styrka 25,7 kg höll torrdragen med en Berkley Braid knut för knappt 10 kg, lite sämre än en testad Power Pro 30lbs som höll drygt 10 kg...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Jo, det kan bli ett huvudbry när man ska köpa en ny rulle och vill veta innan hur mycket av tänkt lina den kommer att rymma ... Funderar själv på en Conquest 200 DC eller en Z 2020 till lättare gäddfiske. (Jo jag vet att DC och Z är överkurs för lättare gäddfiske men jag är intresserad av rullarna) Den förra är något mindre än den senare sägs det men en del (bl a Japantackle) säger att de rymmer lika mycket, var det 130 m av 0,33 flätlina? Men, vilken flätlina då? En lina som är 0,33 eller en som är etiketterad 0,33? Hur många meter får jag verkligen på rullen med en Sverigemärkt Power Pro 0,32 eller en Suffix 832 0,33? cirka 130 meter eller bara 80 och vad håller den för i kilo blöt med knut?

Detta om reell diameter, en delvis annan fråga är styrka i förhållande till diameter, här är det lika svårt att jämföra vilken lina som eventuellt kan utmärka sig eftersom angiven styrka och diameter sällan stämmer och styrkan verkar vara ett teoretiskt värde, ibland med torr lina utan knut... Min Tracer Braid 0,23 (?) med uppgiven styrka 25,7 kg höll torrdragen med en Berkley Braid knut för knappt 10 kg, lite sämre än en testad Power Pro 30lbs som höll drygt 10 kg...
      När japantillverkarna anger mängd flätlina har jag för mig att det är Power Pro som används som referenslina. Är dock inte helt hundra så den som vet får gärna konfirmera eller korrigera detta...

/S

Edit: Verkar som minnet inte sviktade så mycket den här gången....:

Senast ändrad av Silverbågen; 2014-11-11, 14:34.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

[QUOTE=Silverbågen;
        Edit: Känns som jag brukar skriva det här inlägget med ungefär ett års mellanrum......[/QUOTE]

Så är det därför att frågorna berör och upprör och alltjämt är olösta Kanske kan vi komma en bit på vägen om vi här på FS berättade hur mycket lina vi fick på den ena eller andra rullen i den uppgivna dimensionen. På så sätt upptäcks de värsta av avarter och vi får sakta lite hum om sakernas tillstånd...

Kommentera

Så är det därför att frågorna berör och upprör och alltjämt är olösta Kanske kan vi komma en bit på vägen om vi här på FS berättade hur mycket lina vi fick på den ena eller andra rullen i den uppgivna dimensionen. På så sätt upptäcks de värsta av avarter och vi får sakta lite hum om sakernas tillstånd...
          Precis....det är därför som jag gärna länkar till den där sammanställningen som han Paulus har gjort.....kanske kan hjälpa någon som slipper att behöva betala för att komma till insikt om förhållandena.....

/S

Kommentera

... Kanske kan vi komma en bit på vägen om vi här på FS berättade hur mycket lina vi fick på den ena eller andra rullen i den uppgivna dimensionen. På så sätt upptäcks de värsta av avarter och vi får sakta lite hum om sakernas tillstånd...
            Du menar som en översättningstabell för linor eller något sådant?

Det jag fokuserar på är storleken på rullen och då vet jag ungefär hur mkt lina rullen tar av dom linorna jag brukar använda. Ibland skiter det sig, men visa nederlag måste man ta ibland.

//T

Kommentera

Är dock inte helt hundra så den som vet får gärna konfirmera eller korrigera detta...
              Shimano brukar ange om dom räknar det i Powerpro.
              skulle tro dom anger just det märket för det är deras.

Daiwa tillverkar ju egna linor så vad dom anger i vet jag inte...

Kommentera

Du menar som en översättningstabell för linor eller något sådant?
                Dom stora märkena har vettiga tabeller som stämmer ganska ok, det underliga är att dom som sätter lapparna på våra spolar verkar ha svårt att läsa dessa tabeller och drar därför till med något eget...

Kommentera

Tjääna
                  Det här som sagt inte första tråden om dessa problem. Vi som "lärt" oss att linan är tjockare och svagare än vad som angetts kan ju alltid kompensera för detta. men det kommer ju alltid nya som råkar ut för samma problem och måste gå den lång vägen. jag känner att det är dags att ställa grossister och varumäken på linor de marknadsför med felaktiga uppgifter till svars. Jag menar de kan ju inte vara omedvetna om detta genomgående problem. Det dags att kräva en förklaring till detta fenomen eller falska marnadsföring. Vi fyller tråden med exempel och sedan länkar vi tråden till respektive och kräver en förklaring. På något sätt så känns det som om de inte bryr sig utan bara kör på. Så fler exempel och fler sakliga inlägg, sen länka denna tråd till grossisterna och kräva svar. Det gör inget att inläggen handlar om samma sak. ju fler exempel ju mer kött på benen. Avsluta gärna med en fråga till de ansvariga.
                  Grossister hur kommer det sig att det blivit så galet och att ni inte ändrar/ställer problemet tillrätta och faktiskt ger oss riktiga uppgifter. Den första som kommer med riktiga uppgifter angående hållfasthet och dimension får mig som kund.
                  På dom igen
                  Bb
                  Senast ändrad av Barabajare; 2014-11-11, 17:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Precis....det är därför som jag gärna länkar till den där sammanställningen som han Paulus har gjort.....kanske kan hjälpa någon som slipper att behöva betala för att komma till insikt om förhållandena.....
                    /S
                    Jo, jag har skummat Paulus sida förr, sååå omfattande att jag nästa blev förvirrad vill jag minnas... men intressant, får ta och läsa lite mer i detalj. Sedan berättade du förtjänstfullt om hur lite 0,24 Whiplash man får på en Toro 50...

Kommentera

Den första som kommer med riktiga uppgifter angående hållfasthet och dimension får mig som kund.
                      Det som förvånar mig är att engelska tabeller stämmer men när dessa tabeller når oss blir dom helt tokiga, vissa stämmer, andra är 100% fel och på andra har dom översatt LB till kg rakt av.

Inte konstigt att en som är lite ny på fisket blir snurrig av lin-cirkusen.

Varför kan dom inte bara ta tabellerna från tillverkarnas hemsidor och översätta dom rakt av till mm och kg, så förbaskat svårt kan det väl inte va ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46