Sliten backspärr Ambassadeur 5601 JB? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sliten backspärr Ambassadeur 5601 JB?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sliten backspärr Ambassadeur 5601 JB?

Backspärren på min rulle är inte längre så "direkt", utan det finns ett litet glapp så att veven kan backa en liten liten bit. Jag kan tänka mig att glappet har ökat något vartefter utan att jag tänkt så mycket på det. Men under dagens tur växte det rejält och var i vissa lägen klart märkbart. Jag vet inte riktigt hur de här backspärrarna fungerar, men jag misstänker att något håller på att ge sig.

Jag har viss vana vid att skruva med rullen efter att ha öppnat och servat ett par gånger. Men jag tänkte kolla om någon har tips på vad jag kan leta efter och vilka delar jag kan tänkas behöva. Felsökning av ambor har jag ännu ingen erfarenhet av nämligen.

Bara att byta iar-lagret. Det sitter i vevgaveln där axeln går ut till veven.

Kommentera

Kanon! Då ska jag kika på det. Tack!

Kommentera

Det är inte jättelätt att byta bara så kan vara en idé att lämna in den.

Kommentera

Aha, måste det pressas på något sätt?

Kommentera

Skruvstäd,hylsor i lämpliga dimensioner och ett visst mått av händighet krävs

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Skruvstäd,hylsor i lämpliga dimensioner och ett visst mått av händighet krävs
              Bytte IAR själv för förta gången för någon månad sedan efter att köpt ett nytt från Sportfiskeboden. Micke (Mr Ambassadeurer) föreslog att de skulle göra jobbet så jag slapp att komma tillbaka dagen efter med en sned gavel.

Ville dock prova själv så jag gjorde precis som ElCamino beskriver ovan.
              Från min hylsnyckelsats passade 10 mm & 14 mm perfekt. Jag tryckte ut det gamla IAR med hjälp av det nya för att minimera risken att trycka in det nya snett.

OBS Notera hur långt in det gamla IAR lagret sitter så att du sätter det nya på samma "djup".

//\//\
              Senast ändrad av Thuma; 2014-11-01, 21:56. Anledning: Ganska stor skillnad på stativ och gavel. :)

Kommentera

Okej, jag har viss erfarenhet av lagermek efter att ha skruvat en del med motorcyklar. Värme och kyla på rätt ställen brukar göra att det går smidigt. Är det någon som har en uppfattning av hur stor prisskillnaden är på att byta lagret själv mot att lämna bort det?

Kommentera

Bara att ringa Sportfiskeboden och lyssna.Du har ju inte så långt dit heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 571 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46