Val av haspelrulle ~500kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av haspelrulle ~500kr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av haspelrulle ~500kr

Hej på er!

Behöver hjälp i valet av haspelrulle.
    Rullen kommer att sitta på ett 8' Berkley lightning 15-40g.

Vill inte ge mer än omkring 500kr för rullen och vill såklart ha så mycket som möjligt för pengarna.

Har kollat på följande:

Daiwa Exceler S 2500, 590:-. XXL rear ut denna rulle som jag tyvärr inte har möjlighet att känna på.

Daiwa CROSSFIRE X 2500, 549kr. Bör vara mindre rulle för pengarna?

Shimano Sienna 2500FD, 499kr

Okuma trio, 579kr. Har fått bra omdömen och kritik, har dock dåliga erfarenheter av två av två tidigare okumarullar. Är lite skeptisk.

Sen går det att få rullar som shimano sonora eller abu garcia orra s som verkar helt ok för samma pengar också.

Har ni testat rullarna? Tips om annan? Vilken ska jag välja? spelar det någon roll? .

Tack!
    Senast ändrad av El Crapone; 2016-05-18, 13:41.

><(((*>

Jag kör Shimano Sierra. Otroligt bra rulle för dom pengarna får jag säga

Kommentera

Jag har en Shimano Sienna 4000 och är mycket nöjd med den sett till priset. Här har du den i 2500 för 395:- http://www.dogger.se/rullar-spon/rul...-sienna-2500fb
      Senast ändrad av Irek; 2014-10-12, 20:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
        Jag kör Shimano Sierra. Otroligt bra rulle för dom pengarna får jag säga
        Hm, någon Shimano Sierra hittar jag ingen info om alls.

Intressant med Siennan. Den har ju verkligen ett pris som lockar!

Är det någon som har testat Daiwa Exceler S?

><(((*>

Kommentera

Hm, någon Shimano Sierra hittar jag ingen info om alls.
          Dom menar nog samma rulle det är bara en av datorerna som fått problem med stavningen.

Kommentera

Måste tipsa om Mitchell Avocet Gold 3 med... Mycket trevlig rulle, vet dock inte hur den jämför sig med de andra som har nämnts i tråden

Kommentera

Ursprungligen postat av El Crapone Visa inlägg
              Daiwa Exceler S 2500, 590:-. XXL rear ut denna rulle som jag tyvärr inte har möjlighet att känna på.
              Skulle utan vidare ta Daiwan till det priset. Har bra skurna drev (digigear), mkt fin slirbroms och dessutom väldigt fina kastegenskaper.

edit. Daiwa levererar ju, som ett litet plus, sina rullar med två "riktiga" spolar (och inte bara med en reservspole i plast).
              Senast ändrad av lausvik; 2014-10-13, 10:27.

Kommentera

Har haft en Okuma trio FD30 som fungerade mycket bra, och har fiskekompis som fiskar en Trio 20, jag tror den kommer fungera utmärkt som lånerulle, det enda klagomålet jag har är att den är ganska tung för storleken. Kan ju vara värt att tänka på att Trion har varit Okumas topprulle under en period så den är flera nivåer upp från deras budget rullar.

Men är man beredd att lägga nästan 600:- så gissar jag att Daiwa Exceler är ett givet val till det priset, utan att ha fiskat med den. Daiwa gör bra grejer, bara att Bios som är återförsäljare i Sverige har något allvarligt fel på rekommenderade priserna, så de har så svårt att konurera på priset.

Kommentera

Min röst går på Siennan, har en som är gammal som gatan nu och den snurrar på fint!

Har överlevt mycket skit och servade den precis, sett till vad den innehåller så får jag säga att den är väldigt hållbar.

Kanske just på grund av att den innehåller 99% plast och typ 2 kullager

Kommentera

Ska man sammanfatta de i trådstarten angivna alternativern så är väl såväl Siennan som Crossfiren hyfsat rejäla budgetrullar. Rullar som duger bra att fiska med och som inte ramlar i bitar vare sig den första eller andra säsongen (och säkert håller längre än så med ett minimum av omvårdnad).

Trion är en mer ambitiös rulle, aggressivt prissatt, som dessvärre dras med ett något tveksamt renommé vad gäller kvalitén.

Exceler S är en rulle i mellanprissegmentet. Det är ett besvärligt segment eftersom de prismedvetna väljer budgetrullarna medan prylb*garna går direkt på premiumrullarna (om de kan finansiera det). Den spelar alltså i åtminstone en division över budgetrullarna och även till det angivna ordinarie priset (runt 1500 spänn) är det en prisvärd rulle. Ingen Stella men definitivt ett seriöst fiskeredskap. Med tre siffror på prislappen är den väldigt mycket "bang for the buck". Daiwa är underskattat/illa marknadsfört här i landet. Det är bara att tacka och ta emot.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 568 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46