Slå ihop skallarna och lösa en detalj inom multirullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slå ihop skallarna och lösa en detalj inom multirullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Slå ihop skallarna och lösa en detalj inom multirullar?

Jag stör mig verkligen på att många multiplikator rullar saknar klick ljud när fisken rusar och bromsen jobbar.

Jag har 2 Daiwa rullar som jag rivit isär och monterat igen ett antal ggr så jag är väl bekant hur grejerna ska monteras och vad de olika delarna har för funktion.

Jag har listat ut en lösning som jag tror kan funka på de flesta multiplikator rullar men har tyvärr inte resurser/verkstad/verktyg eller vad det nu kan vara som behöver tillverkas för att min ide ska funka.

Så jag vänder mig till er på forumet för att hitta en person som tycker sådant är kul, har det jag inte har för att vi ska slå ihop våra skallar och se till att hitta en lösning som man senare kan testa ett tag själv för att bedöma om det kan vara nåt att eventuellt fixa så andra kan få detta till sina rullar för en skälig kostnad eller vad vi kommer fram till.

Jag är en person som gillar att lösa problem, är händig och meckar allt från utombordare till motorcyklar, river och servar mina egna rullar och inte rädd för att riva och fixa i mekaniska grejer oavsett storlek
    Senast ändrad av Serigös; 2014-10-08, 20:49.

Jag har själv suttit å funderat på detta ganska länge, man har aldrig fått tummen ur å verkligen gjort grejorna. Mest för att jag glömt att leta upp grejorna jag skulle behövt varjegång jag varit i en affär som kan ha haft dem...

Jag har också en lösning i huvudet, som kanske funkar.

Jag har verktyg, dock inga hightec 3D skrivare eller laserskärare.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      Jag har själv suttit å funderat på detta ganska länge, man har aldrig fått tummen ur å verkligen gjort grejorna. Mest för att jag glömt att leta upp grejorna jag skulle behövt varjegång jag varit i en affär som kan ha haft dem...

Jag har också en lösning i huvudet, som kanske funkar.

Jag har verktyg, dock inga hightec 3D skrivare eller laserskärare.
      Yeah! jag tror inte man behöver jätte hightec grejer om man tillverkar 1-3 lösningar utan skulle man vilja tillverka mer senare kanske en smidigare lösning kan ses över.

Vi kan ta resten via PM

Kommentera

Är det klick eller knarr som är målet?
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Är det klick eller knarr som är målet?
          Hade jag haft resurser och lösningen hade jag velat ha ljudet som en haspel skapar när fisken rusar. Men i dagsläget är jag nöjd bara man får ett ljud som ger en indikation på att bromsen jobbar/fisken rusar

Kommentera

Tror Sir Fish-a-lot, är det knarr som i att den låter vid varje spolrörelse, dvs både på lina ut och in. Eller klick som en haspel, när fisken tar lina mot slirbromsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
              Tror Sir Fish-a-lot, är det knarr som i att den låter vid varje spolrörelse, dvs både på lina ut och in. Eller klick som en haspel, när fisken tar lina mot slirbromsen.
              Okej, då hänger jag med. Den ska ej knarra/klicka hela tiden utan enbart när fisken rusar. Som en haspel.

Kommentera

Som en gammal 5000 rulle eller som alla 2500.
                Det stora problemet är att få en bra brom då det bara är två skivor på de äldre och även 2500.
                /Ingemar

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
                  Som en gammal 5000 rulle eller som alla 2500.
                  Det stora problemet är att få en bra brom då det bara är två skivor på de äldre och även 2500.
                  /Ingemar
                  Jag har beställt en sådan billig Daiwa Zillion kopia att testa mig fram. Har en sen tidigare som är identisk på insidan med daiwa original rullen. Har dessutom beställt Daiwa OEM delar som passat rakt av. http://www.aliexpress.com/item/Dropl...862262488.html

Aldrig ägt eller set/hört/känt på dessa rullar du nämner så jag har ingen aning.

Kommentera

Hade vart guld värt att få trimma upp sin rulle med en slirbromsknarr! Speciellt vid flötestrolling!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46