Nackdelar med haspel vid tungspinn?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nackdelar med haspel vid tungspinn??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nackdelar med haspel vid tungspinn??

Hej!

Har försökt ignorera tail och gummitrenden ett tag nu men man blir ju såklart ständigt frestad! Har bara någon tail och några bulldawgs men man konstaterar ju väldigt fort att en 6,6 jerkpinne ej är skapt för att kasta dessa. Runt 9 fot verkar ju vara melodin och då tycker jag spontant att haspel borde vara nice då det funkar bättre i motvind osv. Där emot ser jag att alla kör amba/lågprofil. Beror detta på alla sz-youtubes där han dänger mcrubber med revo nacl eller finns det några direkta fördelar?? Min prio ett är långa kastlängder med beten upp till åtminstone 150gr! Främst då för gummi/tailbeten.

Överös gärna med fördelar/nackdelar med multi/haspel!

/Mattias

Väljer du multi slipper du att dragen snurrar i luften och hakar i linan. Sen så spar du fingrarna från att bli skinnflådda. Jag håller själv inte på med tungspinn, men kan även tänka mig att du får mer kraft med en multi, vilket gör vevandet behagligare. Sen fiskas det med tjocka flätlinor vilket som även gör sig bättre på multi. Tungspinn sliter på utrustningen, och att hitta en haspel som håller blir nog dyrare än att ta en ny JB för dryga tusingen.
    Senast ändrad av harlequine; 2014-10-05, 16:51.

Kommentera

ja,för att göra en koppling till en annan tråd...bara att konstatera att Multirullar regerar även med tungt i linänden...

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Du kommer inte att prestera några rekordkast vilket du än väljer pga det stora luftmotstånd som gummibetena har, men det är hursomhelst smartare att kasta kortare men exakt än att dänga långt utan kontroll.

Kommentera

Största fördelen med gummi är den oändliga variationen man kan köra med ett fåtal beten samt några päronbly.
          Shallowrigga några olika shaddar samt stora curlytailar samt skaffa päronbly i vikter på 10-40 gram.
          Satsa på beten som är snarlika i storlek så kan du använda dina hemmagjorda stingers till samtliga beten du har köpt.

Nu kan du spinnfiska där det är 0,5m djupt och ända ner till 10m utan problem.

Som sagt, variationen blir nästan oändlig!

Kommentera

Självklart är det spinnspö och multirulle som gäller
            Annars blir du skinnflådd med tiden !

Kommentera

Tjääna
              Kan bara instämma i kören.
              Jag vill ha bete som ligger "still" i luften och inte hakar tag i linan eller bromsar i luften ,ställer sig på sidan eller flaxar hit och dit. Ha fingertopparna kvar. Kunna ta i ordentligt när jag kastar. Kasta långt. Med andra ord mitt val blir multi.
              På dom igen
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Samma här!

Multi för detta fisket även för mig och av samma skäl som BB HQ m.fl. ovan.

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Testade för länge sedan (typ 30 år) att kasta med haspel och tunga beten och det var definitivt ingen hit. Har sedan dess bara använt multirulle till allt över 50g. Man ska va rädd om fingrarna!!

Kommentera

Instämmer i multikören ovan, haspeln har enligt mig till detta fiske endast en, närmast teoretisk fördel, att den inte ger skatbon. Teoretiskt just därför att jag nästan aldrig får skatbon med multi, speciellt i de kastvikter det här är frågan om, för andra kan det vara av mer praktisk betydelse. Pröva en väns multi om du har möjlighet, den ger enligt min erfarenhet och som andra sagt, bättre smidighet, luftfärd, invevningskraft och sparade fingrar, kanske också bättre kastlängd men det senare kan jag inte bestämt bekräfta. Jo! Två saker till, multin ger en blötare spöhand så som jag oftast håller den vilket kan bli kallt om höst/vår och haspeln kan vara att föredra i frysgrader men då fiskar jag sällan gädda...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 695 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46