Kullager till amba 2500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager till amba 2500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kullager till amba 2500

Undrar vilken skillnad/förbättring man kan förvänta sig om man monterar ett sådant, någon som vet?

Ursprungligen postat av djkj Visa inlägg
    Undrar vilken skillnad/förbättring man kan förvänta sig om man monterar ett sådant, någon som vet?

http://www.tradera.com/item/250213/2...assadeur-2500c
    Du märker säkerligen skillnad, det är riktigt högkvalitativa kullager vi pratar om här. Dock skulle jag ju byta de två spolaxellagren först, innan man petar in ett tredje. Eller ta alla tre samtidigt. Tänk på att det röda Hedgehog-kullagret är deras modell BFS AIR, det är alltså designat för beten upp till typ 12-15g. Ska du kasta tyngre grejer så köp hellre deras AIR-lager (ca 10-45g) eller ZR (upp till 150g). Kör själv Hedgehog ZR i alla mina rullar förutom lättspinnrullen till abborrfiske där jag har BFS AIR.

Kommentera

Har du ett skevt stativ (vilket de flesta jag har haft i min ägo är) kommer lagret tillföra friktion och försämra kastegenskaperna. Jag har själv använt ZPI-lager men tycker inte att dom är bättre än Hedgehogs ZR, som dessutom är billigare. Är du sugen på de länkade lagren skulle jag be om en bild till där ZPI märkningen framgår tydligare. De på bilden är misstänkt olika alla ZPI-lager jag sett...

Kommentera

Min rulle är original förutom broms, vev och stativ och hur vida stativet är skevt vet jag inte.
        (reelman som montera det, så det bör väl inte vara så skevt)
        Så i mitt fall skulle det alltså varken göra till eller från om jag petade in ett av dessa lager, kanske tom. från?

Kommentera

Huruvida stativet är skevt är svårt att gissa sig till. Men varför inte köpa ett lager och testa? Har du en tvåhundring över är det väl bara att slå till. Oftast bättre att göra slag i saken än att gå och undra trots andras rekommendationer. Men som Fogeljazz är inne på; se över spollagren också.

Kommentera

Gissningsvis är stativet rakt om Reelman sett över det. Så ta hem ett lager och testa, som Barnmorskan sa. Men om du är ute efter kastlängder så ska du först och främst byta ut de två spollagren. Det gör i mitt tycke betydligt mer än att peta in ett tredje lager i vänstergaveln.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 579 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46