Lågprofil med clicking drag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil med clicking drag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
    Generellt, och då menar jag väldigt generellt, kan man kanske säga att rullarna som är byggda för den Japanska marknaden och inte tas in till SE/Europa/USA, oftast är lite mer avancerade, bättre material etc.
    Som tur det verkar att det kommer att bli en förändring på det . Shimano offererar idag flera "JDM" rullar på den amerikanska marknaden som t. ex: Antares , Metanium och 2014 Calcutta Conquest. Det blir intressant att se om trenden fortsätter åt rätt håll för att då kommer vi att kunna välja att importera rullarna från USA eller Japan beroende på valutakurser. Det vore coolt om andra tillverkare skulle skulle haka på den trenden.

funderarn:
    Om du ska vill fiska med beten från 50g och uppåt, då kan du ta vilken rulle som helst som pallar det fisket. Vissa är mer raffinerade än andra såklart, och det finns bra rullar i många olika prisklasser. Det är klart att man får det man betalar för och detta gäller även fiskerullar.
    Skulle du däremot välja en fiskerulle för att fiska med beten från 0 till 30g , då blir det plötsligt ganska stora skillnader när det gäller prestanda/känsla/features/förbättringar så fort man kliver upp i prisklasserna.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2014-09-17, 21:12.

Kommentera

Tänkte slänga in mina 2 cent i diskussionen
      Som läget på rullfronten är nu ser jag främst två passande modeller med slirbromsklick:
      Daiwa Ryoga 2020 eller Daiwa Z2020, beroende på användningsområde och smak. Båda är robusta rullar som är väl lämpade för viktspannet. Prestandan är likvärdig och skillnaden inskränks mest till vilken form man föredrar, lågprofil á la tvålkopp eller lågprofil á la rund. Moderna (läs japanbyggda) runda rullar har försänkt rullfäste och skillnaden i avstånd mellan spole och spö är inte så stor som man kan ledas att tro. Det är dock stor skillnad i hur rullarna ligger i handen och har man små händer (som jag) kan Z2020 vara lättare att "palma" om man gillar att fylla handen med hela rullen.
      En rulle som förvisso saknar knarr, men bör betänkas är nya Calcutta Conquest 200. Lite för lågt linupptag för att funka till jerkande och burnande

Bor du i sthlm kan du komma förbi och testa vad du föredrar på ett downsizer, om du inte orkar dra med dig spöt!

Kommentera

Tack för input barnmorskan! Uppskattar det verkligen.

Var köpte du din Z2020 och vilken Retrieve Ratio valde du?
        Bor tyvärr 10 mil söder om Stockholm,blir lite långt att åka men tack endå

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Det är alltid bra med att ha åsikter, det är därför jag frågade. Vi värdesätter olika saker och det är klart att vissa saker är viktigare för vissa än för andra.

Anledningen att jag undrar är att för mig kommer "clicking drag" ganska långt ner på min lista.
          Det jag fokuserar på när ja vill köpa en multirulle är att den är precis lagom till det spö jag ska para ihop rulle med, sen går jag igenom en lista som ser ut så här, ungefär.

1) Kastegenskaper, framför all i det viktspannet som rullen är tänkt till. Det är ett plus om den kastar bra även utanför det viktspannet.
          2) Balansen med det tänkta spö kommer ganska högst upp.
          3) Slirbroms ska vara silesmjuk och rullen ska ha tillräckligt med invevningskraft samt den ska ta in lagom med lina per vevtag för dom fisketeknikerna som rulle ska användas till.
          4) Den ska vara lätt att serva och "relativt" lätt att plocka isär och det är ett plus om man inte behöver serva den efter varannan fisketur.
          5) Det är alltid intressant att få vetta i förväg om det finns trimdelar att köpa till , för framtida uppgraderingar.
          6) Veven ska ha en passande längd och även vikt.
          7) "Clicking" stjärnhjul är viktigt så att man ställa den till rätt inställning, när fisken ska kämpa.

Om rullen uppfyller alla dessa egenskaper , då kan jag börja titta på de extra features. Så det jag ville säga är att om en fiskerulle uppfyller alla dessa krav, då kommer den garanterat att vara ett rent nöje att fiska med.
          En obalanserad rulle , som är lite för stor eller kanske för lite för det jag vill ha det till, som kastar relativt dåligt dom betena jag vill fiska med, som man får överrun var tionde kast och som man måste veva som en idiot på att få fart på beten, även om den har "clicking" drag, blir ett helvete att fiska med. Det fiffiga med multirrular är att man känner huggen/drillning hela vägen in i ryggmärgen något som jag aldrig har fått uppleva med haspelrullar.

Det är mina åsikter och det är var jag tycker att det är viktigt att titta på när jag väljer en fiskerulle. Men vi alla är olika , så ge inte upp och jag hoppas att du hittar "din rulle" och blir jättenöjd med den!

//T
          Det finns helt klart många aspekter som är viktiga när det gäller att välja rulle, och det märks att du är en riktig rullkonnässör! ;-) Kul att ta del av din lista!

Jag är ju ingen van spinnfiskare, har bara fiskat en helg med spinnrulle, därför blir vissa egenskaper inte lika viktiga för mig. Om t ex kastegenskaperna inte är 100% så är det ju ingen jag skulle märka i dagsläget. Eftersom jag inte fiskar så ofta som jag skulle vilja så kommer jag inte behöva en bra spinnrulle på ett bra tag. Därför ville jag (innan jag visste att det var omöjligt) bara köpa en billig spinnrulle med click drag, "vilken som helst får duga, bara den låter" tänkte jag, och det var därför jag startade den andra tråden.

Jag känner dock igen mig i vissa av dina krav när det kommer till haspelrullar där jag har större vana, men jag måste erkänna att rullens läte kommer högt upp på min lista även vid haspelfiske :-)

Kommentera

Det verkar som att Abu Revo Inshore Generation 3 har clicking drag. På samma sätt som en haspelrulle som bara knarrar när fisken tar lina. Se youtube klippet (minut 1:20)
            Den verkar dock inte säljas i Sverige

Kommentera

Ursprungligen postat av natito Visa inlägg
              Det verkar som att Abu Revo Inshore Generation 3 har clicking drag. På samma sätt som en haspelrulle som bara knarrar när fisken tar lina. Se youtube klippet (minut 1:20)
              Den verkar dock inte säljas i Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=k_kU8W4GGeA
              Stämmer på båda punkterna! Den har klickande slirbroms, och den säljs inte i Sverige. Finns att köpa från de flesta välsorterade handlare i USA eller på eBay, dock endast högervevad.

Kommentera

Okuma citrix eller komodo kanske är vad du söker. Jag har precis beställt en citrix 346 från sportfiskegiganten så jag kan inte tala om hur den är än tyvärr. Men snart..

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                  Pro Rocket 4500 problem
                  av elgfan
                  På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                  igår, 06:11
                • elgfan
                  Pro Rocket 4500 problem
                  av elgfan
                  På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                  igår, 06:11
                • elgfan
                  Pro Rocket 4500 problem
                  av elgfan
                  igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 576 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                217 svar
                30 195 visningar