Lågprofil med clicking drag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil med clicking drag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Dessa rullar är så kallade "swimbaitsrullar", så dom blir perfekta till spinnfiske.

Till TS:
    Jag har en fråga dock: Varför måste du ha clicking drag.? Är det så viktigt egentligen ?

//T
    Nu är inte jag TS i denna tråd, men jag är TS i en liknande tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...uot-knarr-quot , därför tar jag på mig att svara. :-)

Man njuter ju med alla sinnen! Vi alla tycker väl om att känna fisken kämpa? Vissa av oss vill även höra det! Om man inte har detta behov så kanske det är svårt att förstå, men det lyckorus jag känner när rullen skriker av att en stark fisk drar iväg är viktigt för mig. När jag nyligen testade spinnfiske för första gången hände det några gånger att jag känner en konstant press från gäddan, tittar sedan ner på rullen och ser lina dras ut. Känslan av rusande fisk infann sig inte.

Jag hade även med mig mitt haspelspö, och där är det fan så mycket roligare när gäddan rusar! Ju högre rullskrik desto argare gädda! ;-)

Det är mina åsikter i alla fall, kanske TS i denna tråd har andra argument.

Kommentera

Jag håller helt med! Otroligt roligt att samtidigt få höra hur fisken tar lina. Jag har otroligt svårt att fiska utan att höra ljuden. Känns som jag tappar någon sorts kontroll på vad som händer i andra änden. Kan tänka mig att den kontrollen kan fås genom att lägga tummen på rullen men jag känner inte att det är samma sak.

Kommentera

Ursprungligen postat av funderarn Visa inlägg
        Hej!

Har fått lite hjälp av Gobben redan men tänkte om det finns fler duktiga personer här inne som har lite koll på vettiga rullalternativ när man ska införskaffa sin första multirulle. Jag är på jakt efter en lågprofil som kan passa till gäddfisket. Jerkar egentligen inte men tänkte att den ska matchas med ett st.croix top n tail eller liknande så beten som kommer användas kommer ligga på vikt mellan 50-120 i runda slängar.

Det som är viktigt för min del är att hitta en rulle som har clicking drag och är av bra kvalitet och passar bra för gäddfisket och de vikterna av drag (50-120). Priset spelar inte alltför stor roll om det är bra prylar. Utgår från att jag måste importera.

Clickspring från UT finns tyvär inte att tillgå i detta nu, har varit i kontakt med sportfiskeboden.

Hoppas kunna få lite hjälp av er med lite mer koll på denna djungel.
        Tjenare Alex! Jag startade denna http://www.fiskesnack.com/forum/show...uot-knarr-quot , och ett tag kändes det som att jag var knäpp. Som att gå in i en bilbutik för att köpa en automatväxlad bil, och upptäcka att alla automatväxlade bilar saknar nackstöd. När man sedan frågar hur man får tag på en automatisk med nackstöd så får man svaret att "då får du importera dyrt, eller modda själv!". WTF!? (Jag vet, mina liknelser är kassa!)

Glad att höra att jag inte är ensam! Kommer fortsätta följa dessa trådar, även om steg ett för mig är att försöka vänja av mig. Jag menar, alla andra kan ju inte ha fel?? Risken är dock stor att det blir en dyr japanare nästa år...

Kommentera

Är det stor skillnad på Japanrullarna ni som kan? Kastlängd, inställning för minimera overrun mm?

Kommentera

Är det stor skillnad på Japanrullarna ni som kan? Kastlängd, inställning för minimera overrun mm?
            Skillnad jämfört med vad? Och i vilket viktspann och till vilket ändamål? Lite för många variabler för att kunna svara på det på ett bra sätt. Generellt, och då menar jag väldigt generellt, kan man kanske säga att rullarna som är byggda för den Japanska marknaden och inte tas in till SE/Europa/USA, oftast är lite mer avancerade, bättre material etc. Oftast är den stora marknaden i väst inte beredd att betala för detta, medan man i Japan har en betydligt högre betalningsvilja. Och störst skillnad i utbudet av rullar är det helt klart i viktspannet 0-40g. Det finns givetvis en handfull exklusiva rullar som lämpar sig för tyngre fiske, som inte säljs i väst. Men de är betydligt färre än UL- och lättspinnrullarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
              Nu är inte jag TS i denna tråd, men jag är TS i en liknande tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...uot-knarr-quot , därför tar jag på mig att svara. :-)

Man njuter ju med alla sinnen! Vi alla tycker väl om att känna fisken kämpa? Vissa av oss vill även höra det! Om man inte har detta behov så kanske det är svårt att förstå, men det lyckorus jag känner när rullen skriker av att en stark fisk drar iväg är viktigt för mig. När jag nyligen testade spinnfiske för första gången hände det några gånger att jag känner en konstant press från gäddan, tittar sedan ner på rullen och ser lina dras ut. Känslan av rusande fisk infann sig inte.

Jag hade även med mig mitt haspelspö, och där är det fan så mycket roligare när gäddan rusar! Ju högre rullskrik desto argare gädda! ;-)

Det är mina åsikter i alla fall, kanske TS i denna tråd har andra argument.
              Det är alltid bra med att ha åsikter, det är därför jag frågade. Vi värdesätter olika saker och det är klart att vissa saker är viktigare för vissa än för andra.

Anledningen att jag undrar är att för mig kommer "clicking drag" ganska långt ner på min lista.
              Det jag fokuserar på när ja vill köpa en multirulle är att den är precis lagom till det spö jag ska para ihop rulle med, sen går jag igenom en lista som ser ut så här, ungefär.

1) Kastegenskaper, framför all i det viktspannet som rullen är tänkt till. Det är ett plus om den kastar bra även utanför det viktspannet.
              2) Balansen med det tänkta spö kommer ganska högst upp.
              3) Slirbroms ska vara silesmjuk och rullen ska ha tillräckligt med invevningskraft samt den ska ta in lagom med lina per vevtag för dom fisketeknikerna som rulle ska användas till.
              4) Den ska vara lätt att serva och "relativt" lätt att plocka isär och det är ett plus om man inte behöver serva den efter varannan fisketur.
              5) Det är alltid intressant att få vetta i förväg om det finns trimdelar att köpa till , för framtida uppgraderingar.
              6) Veven ska ha en passande längd och även vikt.
              7) "Clicking" stjärnhjul är viktigt så att man ställa den till rätt inställning, när fisken ska kämpa.

Om rullen uppfyller alla dessa egenskaper , då kan jag börja titta på de extra features. Så det jag ville säga är att om en fiskerulle uppfyller alla dessa krav, då kommer den garanterat att vara ett rent nöje att fiska med.
              En obalanserad rulle , som är lite för stor eller kanske för lite för det jag vill ha det till, som kastar relativt dåligt dom betena jag vill fiska med, som man får överrun var tionde kast och som man måste veva som en idiot på att få fart på beten, även om den har "clicking" drag, blir ett helvete att fiska med. Det fiffiga med multirrular är att man känner huggen/drillning hela vägen in i ryggmärgen något som jag aldrig har fått uppleva med haspelrullar.

Det är mina åsikter och det är var jag tycker att det är viktigt att titta på när jag väljer en fiskerulle. Men vi alla är olika , så ge inte upp och jag hoppas att du hittar "din rulle" och blir jättenöjd med den!

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2014-09-18, 08:46.

Kommentera

Fogeljazz, jag utgick ifrån mitt första inlägg i tråden men gäddspinn i ett viktspann runt 50-120 någonstans är min tanke. Finns det någon rulle som du anser bättre lämpad än någon annan? Att det just ska vara lågprofil behöver inte vara nödvändigt om vi har en rund rulle som presterar långt bättre än en lågprofil, men mitt mål är att importera något riktigt bra inom lågprofilsegmentet men som sagt öppen för förslag.

Tonyex, mycket intressant lista att få ta del av. Bra att få in mer sidor att väga av innan man går till köp. Har du någon rulle du håller högre än någon annan för den typ av fiske jag tänkt använda den till? Tanken är att para ihop det med ett top n tailspö från st.croix.

Kommentera

Z2020 verkar vara ett riktigt konstverk till rulle. Kanske blir import av en sådan.

Kommentera

Z2020 verkar vara ett riktigt konstverk till rulle. Kanske blir import av en sådan.
                    Z2020 är fantastisk, men ack så dyr. Ryoga 2020 lika bra, men i rundrulleformatet. Tror Revo Big Shooter Compact har klickande slirbroms, och den borde också funka bra till det fisket.

Kommentera

Får dammsuga nätet på information om respektive rulle så får jag se vad det blir sen. Blir verkligen spännande.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                        Pro Rocket 4500 problem
                        av elgfan
                        På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                        igår, 06:11
                      • elgfan
                        Pro Rocket 4500 problem
                        av elgfan
                        På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                        igår, 06:11
                      • elgfan
                        Pro Rocket 4500 problem
                        av elgfan
                        igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 195 visningar