Lätt multirulle med "knarr" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätt multirulle med "knarr"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

"Jo så är det när den är till, går ju enkelt att stänga av den om man inte vill att den ska knarra id vevning "

ok, misstänkte det. Den går nog tyvärr bort, jag vill inte hålla på att slå av och på knarren beroende på napp.

För mig är knarren (efter allt haspelfiske) en indikator på att fisken rusar, och det går ett luckorus genom mig när jag hör det! När jag köper haspelrullar lyssnar jag alltid efter att den ska ha "rätt" knarr, är det för mesigt så går rullen bort. Av rullarna jag äger så har super gt 3000s en härlig knarr, nästan lika bra som min abu garcia stealth som har oväntat skönt skrik! Min lilla symetre låter mindre, men det kompenseras av att den låter desto oftare pga dess vekhet ;-)

Jag kan väl knappast vara ensam om detta, så jag blir lite förvånad att man antingen måste modda eller importera för att få detta på multi/lågprofil. Förhoppningsvis kommer en länk i tråden till en inhemsk rulle snart! :-)
    Senast ändrad av Phisherman; 2014-09-04, 20:35. Anledning: redigerade pga missat citat

Kommentera

Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
      Index och Leon: Angående Shimano Exsence, måste man importera den? Hittar inga svenska webshoppar när jag googlar den.
      Ja, men det är sjukt smidigt om du gör det via http://www.japantackle.com/Shimano/S..._ExsenceDC.htm , du har den fram till dörren på två dagar för $25, klart värt!
      Senast ändrad av Leon; 2014-09-04, 21:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
        Ja, men det är sjukt smidigt om du gör det via http://www.japantackle.com/Shimano/S..._ExsenceDC.htm , du har den fram till dörren på två dagar för $25, klart värt!
        Tack för tipset! Men blir totalt över 2,5 tusen... Hade hoppats komma undan billigare.
        Vet någon vad de färdig-moddade ambassadeurerna kostar? Misstänker att det inte blir billigt heller...

Kommentera

Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
          För mig är knarren (efter allt haspelfiske) en indikator på att fisken rusar, och det går ett luckorus genom mig när jag hör det!
          Antar att du också är ute efter det "goa" ljudet, som en nappindikator när fisken hugger. Då måste du ju med raketen veta när fisken ska hugga och slå i knarrar precis innan.. Det är inte lätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
            Antar att du också är ute efter det "goa" ljudet, som en nappindikator när fisken hugger. Då måste du ju med raketen veta när fisken ska hugga och slå i knarrar precis innan.. Det är inte lätt.
            Det är därför sådana rullar går bort, som jag skrev. :-)
            Jag vill inte ha knarren som en indikator, eftersom jag antingen kastar eller kör hedenhöstrolling (dvs håller i spöt), så jag märker att det hugger utan ljud. Det är för känslans skull jag vill ha det!

Kommentera

Daiwa pluton/ryoga har knarr om ja inte minns fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
                Daiwa pluton/ryoga har knarr om ja inte minns fel.
                Ryogan har men Pluton har inte, av nån outgrundlig anledning.

Kommentera

Någon som vet om slirbromsen påverkas negativt av UT's knarrkit? Tycker mig se att de bromslamellerna är något mindre än vanliga och därmed sämre nyp i bromsen? Kanske är ute och cyklar som så ofta förr

Kommentera

Tack för tipsen. Googlade ryogan, och den kostar lite mycket (eller snarare mycket mycket), $555.

Jag vet inte riktigt var min gräns går, men om man bortser från knarren så behöver jag bara en enkel spinnrulle. Den som följde med i paketet var en Daiwa Cygnus 100-3Bi L (Quantum-rullen som är i paketet var slut, så jag fick en billigare rulle för ett billigare pris). Den duger gott och väl till mig. Jag fiskar inte lika ofta som jag skulle vilja, jag slänger beten på max 50g, och så fort betena är under 30g så åker min yasei dropshot fram istället (roligare med lätta grejer). Av den anledningen vill jag helst ha en enkel billig rulle, men enligt svaren hittills så verkar det som att man behöver lägga ut tusentals kronor bara för att få lite "click drag" eller vad det kallas (knarr verkar ju som sagt betyda ett ständigt knarrande).

Om det är så, så är det ju riktigt trist. Även märkligt! Om jag vore VD för ett rullföretag så skulle jag som marknaden ser ut nu lansera en rulle med click drag till överkomligt pris, och vara ensam på marknaden! Eller är det något jag missar? Är det så att jag är i minoritet som gillar ljudet? Eller är det otroligt komplicerat att få fram på en spinnrulle (vilket vore märkligt, flugrullar klarar det ju)?

Är otroligt förvånad över detta...
                    Senast ändrad av Phisherman; 2014-09-05, 13:54.

Kommentera

Bump. Ingen som känner till en rulle enligt mina önskemål som inte kostar skjortan? Helst under 1000, men kan tänka mig 1500.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                        Pro Rocket 4500 problem
                        av elgfan
                        På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                        igår, 06:11
                      • elgfan
                        Pro Rocket 4500 problem
                        av elgfan
                        På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                        igår, 06:11
                      • elgfan
                        Pro Rocket 4500 problem
                        av elgfan
                        igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 195 visningar