Broms på haspelrullar (carbon, filt m.m) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Broms på haspelrullar (carbon, filt m.m)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
    Jag själv fettade in bara ytligt, alltså tunt. Torra lameller tror jag inte alls är bra att köra. Alltså carbon lameller! Det blir slitage på metallbrickorna tror jag. Då får man fetta in ytterst lite.
    Nu behöver vi lite mer input från rullmekarna på multifronten.
    Metall är väl hårdare än kolfiber så jag ser snarare risken att metallen på sikt sliter på den.

Varför är standardtjockleken på carbonlameller till haspelrullar 1,0 mm medan den till multi är 0,5 mm?

Vidare är det tydligen inte alltid så bra att få ut mer i bromsverkan på en haspelrulle eller multi dito. Dreven kanske inte orkar med den extra belastningen.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har svårt att se någon fördel med tunnare bromsskivor annat än att de tar mindre plats. Förmodligen är det just därför de är tunnare i multirullar.

Dreven belastas väl inte av slirbromsen? Eller menar du att det finns folk som försöker att veva in lina när fisken drar ut den? Varför skulle man göra något så urbota korkat? På moderna rullar sitter ju backspärren monterad så att den avlastar dreven. annat var det förr och jag minns ännu hur jag fick skicka min ABU 333 till Svängsta för drevbyte efter att ha drillat min (fortfarande) PB-gädda...
      Senast ändrad av lausvik; 2014-08-14, 17:13.

Kommentera

Det är inte ofta man vevar när fisken drar ut lina när man gör rätt.

Kommentera

Jag har en liten fundering. Finns det någon som helst poäng med att ha en av tre bromslameller i carbon och resterande två av filt?

Jag mekade vidare lite med rullarna idag och märkte att en av mina rullar som stoltserar med carbon matrix bara har en lamell i carbon och resten av filt... Kändes lite som falsk marknadsföring.

Kommentera

Kolfiber lameller ger en kraftigare broms om man nu ställer justerings "skruven" på max. Så med fördel kan man göra innerdiameter en aning större (blir inte lika stor friktion av kolfiberytan). Detta gör att det blir enklare att få till innerdiametern, samt att bromsarna blir inte så kraftiga att rullen kroknar med dagens superlinor.

Kommentera

Kolfiber lameller ger en kraftigare broms om man nu ställer justerings "skruven" på max (oftast tvärstopp). Så med fördel kan man göra innerdiameter en aning större (blir inte lika stor friktion av kolfiberytan). Detta gör att det blir enklare att få till innerdiametern, samt att bromsarna blir inte så kraftiga att rullen kroknar med dagens superlinor.

Kommentera

Någon som vet var man kan köpa kolfiberark i Sverige?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                  Kolfiber lameller ger en kraftigare broms om man nu ställer justerings "skruven" på max (oftast tvärstopp). Så med fördel kan man göra innerdiameter en aning större (blir inte lika stor friktion av kolfiberytan). Detta gör att det blir enklare att få till innerdiametern, samt att bromsarna blir inte så kraftiga att rullen kroknar med dagens superlinor.
                  Min undran handlar om man tjänar något på att ha olika typer av lamellmaterial i samma stack/bromspaket.
                  Jag är fullt medveten om att klena rullar i kombination med starka flätlinor och kolfiberbroms inte är en smart idé.
                  I mitt fall rör det sig om big pit-rullar och då är kolfiber i bromsen inte fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Min undran handlar om man tjänar något på att ha olika typer av lamellmaterial i samma stack/bromspaket.
                    Jag är fullt medveten om att klena rullar i kombination med starka flätlinor och kolfiberbroms inte är en smart idé.
                    I mitt fall rör det sig om big pit-rullar och då är kolfiber i bromsen inte fel.
                    Var bara ett tips till de som läser tråden och har svårt att få till ett fint hål i mitten. ju mindre desto svårare att få till det bra. Lätt att det fransar sig osv. Därför ville jag upplysa att man kan med fördel öka innerdiametern

Kommentera

Jag funderar fortfarande om man tjänar något på att ha olika typer av lamellmaterial i samma stack/bromspaket.

Jag vet att vissa multirullar har en lamell i carbon mot huvuddrevet och resterande i filt. Detta måste väl fylla någon funktion... Det ska ju väldigt mycket till för att använda den lamellens fulla bromskraft då filtlamellerna måste komprimeras maximalt.

MEN på mina stora haspelrullar är det inte den innersta utan den första lamellen som är i carbon. Blir det samma princip då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 593 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46