Broms på haspelrullar (carbon, filt m.m) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Broms på haspelrullar (carbon, filt m.m)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag har en liten fundering. Finns det någon som helst poäng med att ha en av tre bromslameller i carbon och resterande två av filt?

Jag mekade vidare lite med rullarna idag och märkte att en av mina rullar som stoltserar med carbon matrix bara har en lamell i carbon och resten av filt... Kändes lite som falsk marknadsföring.
    Fortfarande inte något svar på min fråga.

Jag har googlat som ett fån utan framgång. Och det börjar bli dags att mixtra med rullbromsarna igen...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det enda som jag kan se är att man får fördelarna av dem båda materialen: filten mjuk i början och mjuk även vid bromsning (nackdel att det säckar ihop med tiden och det blir hårt, då får man byta) men carbon är stark som inte svullnar till vid värme och som håller mycket längre. Om carbon-lamellen är i mitten av bromspaketet (alltså en filtlamell på varje sidan, och självklart metallameller om vartannat) blir det ett jämnt tryck på den.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Slänger in en fråga här. har köpt mig en DAM 960 FD fick tips om att smörja upp bromsen då den kan vara ryckig. någon som har en guid för detta?vill ogärna pilla omkring om jag inte riktigt vet vad jag gör=)

Kommentera

The single biggest performance upgrade for your reel is switching from synthetic drag washers to carbontex. Here's the simplest way to do that.

3 minuter in i videon ser du hur du tar ut bromslamellerna. Glöm inte ordningen på dessa! (Ta ett foto med mobilen).

Senare visas infettningen. Det måste vara rullfett och inget annat.
          Kolla med lokala sportfiskebutiken vad som finns. Cal's Reel Grease rekommenderas av många proffs.

Kommentera

Sådan beställde jag precis för att lättare kunna få till kolfiber lamellerna

Find many great new & used options and get the best deals for Silver Tone Metal Stationery Spring Bow Dividers 1.8 Max Radius R9z1 B7 at the best online prices at eBay! Free delivery for many products!

Kika på filmen så ser ni hur mycket enklare det går.

Kommentera

Serigös (edit ),
              Jag har provat metoden (se tidigare i tråden).
              Resultaten blev lika bra som om en 3-åring varit i farten...

Min slutsats är att metoden funkat till lameller som är tunna (0,5 mm).
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-01-13, 00:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Snöhäst,
                Jag har provat metoden (se tidigare i tråden).
                Resultaten blev lika bra som om en 3-åring varit i farten...

Min slutsats är att metoden funkat till lameller som är tunna (0,5 mm).
                Jag misstänker att svaret var till mig men du blandade ihop mig med hästen.

hade du en tillräckligt vasst ända? var en billig slant och verktyget kommer säkert tillhands till annat här hemma för det gick inte att ångra ordern enligt ebay.

Kommentera

Serigös,
                  jag får skylla på den sena timmen..

Jodå passaren jag använde var ordentligt vässad. Men jag tror också att carbonmaterialet (inte Carbontex) jag använde till bromslameller gjorde sitt.
                  Jag har nu i efterhand märkt (och läst) att det i mitten finns ett ytterst tunnt lager glasfiber som förstärkning. Det gör materialet styvare och hårdare och svårarbetat för just den metoden.

Jag är dock övertygad att lamellerna i videon du länkar till är lövtunna - som är brukligt i multirullar eftersom utrymmet till bromsstacken brukar vara mindre.

Redogör gärna i tråden om du lyckas väl med metoden.

Kommentera

Varför inte använda en hålpipa när ni skär ut nya broms lameller det borde finnas en storlek som passar

Kommentera

Det känns som om det är något fel med teorin att en broms med blandade filt och grafitlameller skulle ge båda materialens fördelar. Jag tror att det är bättre att välja. Själv föredrar jag filtbromsen i så gott som alla situationer men om jag var ute efter storlax eller tung och långrusande saltvattensfisk skulle jag kanske göra en annan avvägning (fast då skulle jag helst vilja ha en rejäl DAM 4000-5000 med asbestbelägg i slirbromsen).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46