Broms på haspelrullar (carbon, filt m.m) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Broms på haspelrullar (carbon, filt m.m)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Broms på haspelrullar (carbon, filt m.m)

    Då har jag mekat lite med en haspelrulle.
    2 st spolar fick kolfiberbroms som jag själv skurit ut ur ett ark.

    Billigt och bra. Det kostade lite jobb och 20kr/spole.

    Många rullar (oavsett rulltyp) har ju oljade filtlameller (eng. oiled felt drag washers).

    Nu har jag fått för mig att byta till kolfiber på många av mina rullar. Främst på de rullar där jag funnit en viss deformering eller nedsmutsning av lamellerna. Jag har märkt att mina Daiwarullar har lameller i någon form av fiber eller hårt pressad filt. Dessa kommer inte att bytas då de känns väldigt gedigna.

    Jag tänkte att vi här i tråden kan diskutera lite kring bromslameller till haspelrullar.

    Några funderingar jag slänger med:

    Är kolfiberbromsen överlägsen i alla fiskesituationer?
    (Jag vet att materialet är överlägset när det kommer till slitage samt värme- och vattentålighet).

    Är bromsen verkligen mjukare än filt? (Jag har inte märkt någon större skillnad).

    Kommer kolfiber till sin rätt först när man använder tjockare linor och hårdare bromsinställningar? Eller är den alltid mjukare så den funkar väl med tunna linor vid t.ex. lättare flötmete?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

  • #2
    Jag beställde ett 10x10 cm stort kolfiberark (carbon fiber drag) som jag skar ut mina bromslameller ifrån, med de gamla lamellerna som mall. Beställde med en liten burk cal's grease (som de sa skulle vara specialanpassat för just deras carbonfiber).

    Bromsen blir mjuk om du lägger på ett väldigt tunt lager fett (minskat startmotstånd) på varje lamell. Jag tycker mig märka en både mjukare och starkare broms än tidigare. Känns typ som om jag lagt på nya porschebromsar på min golf, om du förstår liknelsen. En väldigt bra och billig uppgradering.
    Har gjort detta på en shimano 500 och shimano 2500 rulle. Jag fiskar mest med 500 rullen (0.1mm nanofil) och ja, du kan få bromsen extremt mjuk om du vill, lägg bara på ett tunt lager fett. Sen om det duger med vilket fett som helst låter jag vara osagt. Cal's grease funkar väldigt bra och är drygt som tusan.

    Om du har två likadana rullar kan du ju pröva att byta på ena och sedan jämföra. Ett tips är att sandpappra kanterna med fint sandpapper så att passformen på lamellen blir precis. Sedan ska man helst akta sig för dammet som är giftigt och då helst göra detta utomhus.
    Senast ändrad av gabbu; 2014-08-10, 20:33.

    Kommentera


    • #3
      Filtbroms används fortfarande i japanska high-end ultralätta rullar då startmotståndet är mindre och bromsen sägs vara jämnare. Kolfiber har dock fördel där värme och deformation är ett problem, dvs allt från marlinfiske till latmaskar som inte orkar släppa bromsen efter avslutat fiske

      Kommentera


      • #4
        Jag tror att du får mindre dragstyrka med filt än med kolfiber. I min ul-rulle hade jag bara en lamell. I min 2500 rulle hade jag fyra, då blev ju dragstyrkan därefter.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
          Jag beställde ett 10x10 cm stort kolfiberark (carbon fiber drag) som jag skar ut mina bromslameller ifrån, med de gamla lamellerna som mall. Beställde med en liten burk cal's grease (som de sa skulle vara specialanpassat för just deras carbonfiber).

          Bromsen blir mjuk om du lägger på ett väldigt tunt lager fett (minskat startmotstånd) på varje lamell. Jag tycker mig märka en både mjukare och starkare broms än tidigare. Känns typ som om jag lagt på nya porschebromsar på min golf, om du förstår liknelsen. En väldigt bra och billig uppgradering.
          Har gjort detta på en shimano 500 och shimano 2500 rulle. Jag fiskar mest med 500 rullen (0.1mm nanofil) och ja, du kan få bromsen extremt mjuk om du vill, lägg bara på ett tunt lager fett. Sen om det duger med vilket fett som helst låter jag vara osagt. Cal's grease funkar väldigt bra och är drygt som tusan.

          Om du har två likadana rullar kan du ju pröva att byta på ena och sedan jämföra. Ett tips är att sandpappra kanterna med fint sandpapper så att passformen på lamellen blir precis. Sedan ska man helst akta sig för dammet som är giftigt och då helst göra detta utomhus.
          Tipset om att slipa utomhus tar jag till mig direkt... missade detta helt.

          Jag beställde ett ark 1,0 mm tjockt carbonark på 10x20 cm på Ebay för 180 kr inkl. frakt och det räcker till 8-12 spolar (3 lameller i varje bromspaket) eller 8-12 bakbromsade rullar. Klippte ut och sandpapprade (först grovlek 120 och sen finliret med 220). Därefter borrade jag hålet i mitten - först med 1,5 mm borr och sen med rätt diameter. (Detta för att minska risken att sladda med det grövre borret). Det var lättast att klippa med en liten sax av hög kvalitet. Darts flätlinesax funkade inte så bra. Det måste vara raka skär så man inte fransar upp materialet.

          Det går att köra med torra lameller för att få mer bett i bromsen. Men jag antar att det funkar bäst till gäddspinn. Jag fettade in de ganska ordentligt för de suger åt sig fettet väldigt lätt. Men det återstår bara en tunn hinna nu. För mycket fett får man ju ingen hård bromsinställning med om man nu vill ha det.

          Värt att tänka på är att man faktiskt bör ha tunnare edit: TJOCKLEK på kolfiberväven än vad originallamellerna i filt har. Annars blir det inte mycket spann på bromsens inställning. Mina originallameller hade 1,2 mm tjocklek så 1,0 mm blev perfekt.

          Jag provade även metoden med passare i nedanstående film MEN jag kan lugnt konstatera att denna metod lämpar sig till material som är omkring 0,5 mm tjockt (standard på många multirullar). Hålet i mitten blev otroligt stort innan jag hann ta mig genom ytterkanten och den blev allt annat än fin.
          This is how I cut carbontex sheet to size.You can buy sheet of carbontex for fishing reel drag washers. You need to cut to size and this is how I do. It is q...


          Till synes samma ark som jag köpte går att få tag på för 120 kr inkl. frakt:


          Köper man färdiga kolfiberlameller (t.ex. carbontex) blir det inte billigt. 80-160 kr inkl. frakt för 3 lameller är inget bra pris.

          Mycket intressant artikel (jag kan inte avgöra om allt i den stämmer). Kontentan är att det som är avgörande är fjädern i bromsreglaget och att alla bromslameller bör användas torra...
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-08-13, 15:46.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Jag klippte till lamellen med en avbitare, resultatet blev väl sådär. Fick sandpappra kanterna en hel del innan jag blev nöjd. Jag körde oxå borren tyckte det funkade bäst.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              ...
              Värt att tänka på är att man faktiskt bör ha tunnare diameter på kolfiberväven än vad originallamellerna i filt har. Annars blir det inte mycket spann på bromsens inställning. Mina originallameller hade 1,2 mm tjocklek så 1,0 mm blev perfekt.
              http://tocatchafish.blogspot.se/p/blog-page.html
              Du menar "tunnare material på kolfiberväven än vad originallamellerna i filt har". Diametern ska vara likadan som originalet.

              Detta var helt korrekt och bra att du insåg det! Jag kom fram till samma slutsats!
              Tight lines!
              CDan

              Proffs på att lära masken att simma.

              Kommentera


              • #8
                Jag själv fettade in bara ytligt, alltså tunt. Torra lameller tror jag inte alls är bra att köra. Alltså carbon lameller! Det blir slitage på metallbrickorna tror jag. Då får man fetta in ytterst lite.
                Tight lines!
                CDan

                Proffs på att lära masken att simma.

                Kommentera


                • #9
                  Jag menar att kolfiberlamellerna gärna får vara 0,2 mm tunnare än originalen i filt. Skillnaden är ju minimal.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Intressant tråd. jag har samma uppfattning/erfarenhet som de som yttrat sig hittills, dvs att oljad filt är överlägset när det handlar om fininställning, tunna linor och relativt lätt bromsverkan men att kolfiber (och liknande) är bättre för tyngre applikationer. Ett gammalt trick för att få finare bromsverkan på en frontbromsad rulle (från den tiden då bromsarna var väldigt primitiva anordningar på många rullar) var att klippa ut en skiva i filt (som oljades/fettades in) och en likadan av gummi från en innerslangen till ett cykeldäck och sedan passa in dessa mellan spolen och bromsvredet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 593 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    278 svar
                    47 629 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    544 svar
                    90 936 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 647 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X